Nie je to tak dávno, čo oznámili masívne úsporné opatrenia Mercedes-Benz a Continental. Prvá z firiem chce ušetriť miliardu eur aj prepustením približne 1 100 zamestnancov a druhá zas zníži počet ľudí hneď o osem percent, čo znamená, že do roku 2030 zruší 20 000 pracovných pozícií. V oboch prípadoch za tým stojí tlak Európskej únie na znižovanie emisií. Ak budú chcieť totiž automobilky splniť už v budúcom roku limit 95 gramov CO2 na kilometer, budú musieť predávať viac áut s alternatívnym pohonom. Tie sú však drahé, bez dotácií ich nik nechce, a čo je najhoršie, aj tak na nich zatiaľ automobiloví výrobcovia nie sú schopní zarábať. Takže stratu budú musieť kompenzovať šetrením na strane nákladov.
Tie však nie je možné zoškrtať na investíciách do vývoja. Naopak, vývoj nízkoemisných technológií je enormne drahý. Hovorme v miliardách. Šetriť sa tak bude na ľuďoch. Dôkazom je ďalšie prepúšťanie, tentoraz v Audi. Automobilka z Ingolstadtu oznámila, že do roku 2025 príde o prácu 9 500 zamestnancov, čo je asi 10 % jej personálu. Audi si od tohto drastického kroku sľubuje ušetriť asi šesť miliárd eur. Spolu s ďalšími úspornými opatreniami tým má zvýšiť svoju maržu na 9 až 11 percent, z ktorej bude financovať elektromobilitu, prípadne aj sankcie za nedodržanie emisných noriem. Elektrifikácia pritom vytvorí do roku 2029 len 2 000 nových pracovných miest.
Šetreniu sa nevyhne ani BMW. To práve oznámilo, že svoje výdavky zníži na strane odmien zamestnancov, napríklad na vianočných a iných bonusoch. Opatrenie začne platiť od budúceho roka a za najbližšie tri roky má v kase zachrániť 12 miliárd eur. To je taká vysoká suma, že sa zdá nemožné, aby sa to zaobišlo bez prepúšťania alebo aspoň razantného znižovania platov. Mníchovská automobilka však tvrdí, že dosiahla riešenie na báze solidarity. „Dohoda nám umožnila, aby sme sa vyhli drastickému prepúšťaniu,“ komentoval šetriaci program sám šéf automobilky Oliver Zipse. Uvidíme, ktorá ďalšia automobilka bude nasledovať spomenuté príklady. Všetky – závislé od európskeho trhu – sú totiž na jednej lodi.