Pri týchto autíčkach sa z dospelých stávajú deti

Malým sa rozžiaria očká a dospelí sa vrátia do detských čias. Na výstave šliapacích autíčok v Novej Polianke vo Vysokých Tatrách je prezentovaných vyše 120 modelov zo súkromnej zbierky.

30.11.2019 14:00
debata

„Výstava je rozdelená do troch celkov. V prvej vystavujeme unikátne autíčka, ktoré sú rozdelené podľa krajiny vzniku, od Talianska cez Nemecko, Rusko, Francúzsko a Veľkú Britániu prejdete k výrobcom v ostatných európskych štátoch. Časť zbierky tvoria autíčka Formuly 1 a Indianapolis popredných značiek výrobcov týchto miniatúrnych vozidiel ako Giordani, Gimca, Pines, Morrelet Guerineau či Rosca. V poslednej skupine sú napríklad vojenské či policajné autíčka, ale aj šliapacie lietadlá a rakety,“ predstavuje zbierku Jozef Marinica z Galérie TATRY, kde sú modely vystavené. Príprava stálej výstavy zabrala približne dva roky.

„Postupne budeme pridávať ďalšie autíčka alebo netradičné zbierky. Odhadnúť, koľko modelov rôznych značiek bolo vo svete vyrobených, je náročné, pretože niektoré sú kópiami reálnych automobilov, no mnoho firiem vyrábalo vozidlá, ktoré nemajú základ v reálnom svete,“ konštatoval Marinica.

Detské šliapacie autíčka sa objavili na trhu začiatkom 20. storočia. V katalógu z roku 1902, ktorý bol vydaný v Paríži, možno nájsť ich predchodcu: drevené vozidlo pripomínajúce koč bez koní.

„Onedlho aj my nainštalujeme v múzeu koníky z roku 1900. Čo sa týka automobilov, máme tu niektoré z 30. rokov minulého storočia,“ spresnil Marinica. K cenám jednotlivých modelov sa zberatelia neradi vyjadrujú, no niektoré môžu mať hodnotu lacnejšieho nového automobilu. Hodnota rastie s exkluzívnosťou, pri niektorých typoch záleží aj na správnej farbe vozidla.

Múzeum Pedal Planet v Novej Polianke...
Múzeum Pedal Planet v Novej Polianke...
+2Múzeum Pedal Planet v Novej Polianke...

„Na akúkoľvek značku auta si spomeniete, tak také šliapacie autíčko existuje. Napríklad aj takých značiek, ktoré zanikli alebo sa spojili s iným výrobcom,“ podotýka Marinica. Autá pre deti sa snažili napodobňovať "dospelé“ autá vo všetkých smeroch. Boli vybavené šikmými čelnými sklami, blatníkmi, poznávacími značkami, svetlami, chrómovanými časťami, nárazníkmi, náhradnými kolesami, pneumatikami, klaksónmi aj čalúnenými sedadlami. Do 50. rokov minulého storočia sa vyrábali predovšetkým plechové šliapacie autíčka. Keď sa začala éra plastu a sklolaminátu, znížili sa náklady na výrobu detských áut, čo znamenalo aj rapídne zníženie cien a väčšiu dostupnosť.

Na výstave sú aj autá z východného bloku, no ide iba o značky Moskvič a Lada. „Škodovky sa nevyrábali, nemali šliapaciu napodobeninu. V bývalom Československu boli šliapacie autíčka obľúbenou, aj keď nedostatkovou hračkou. Firma Liberta okrem detských kočíkov vyrábala aj autíčka, ktoré vyzerali ako formuly. V súčasnosti je v Českej republike spoločnosť, ktorá vyrába Škodu 1000 MB a myslím, že pripravujú do výroby aj Tatru,“ povedal Marinica. Na Slovensku je výstava Pedal Planet unikátna, v Európe sú ešte ďalšie štyri podobné múzea. „Zaujímavá je v Moskve či v nemeckých Drážďanoch. V Taliansku a vo Francúzsku sa obe zameriavajú iba na svoje automobily, teda tie, ktoré sa v danej krajine vyrábali,“ uviedol Marinica.

Zberatelia sa medzi sebou väčšinou poznajú, nové modely nachádzajú aj na rôznych burzách alebo si ich vymieňajú. Šliapacie autíčka očarili aj známe osobnosti, vlastnú zbierku má spevák Phil Collins či taliansky motocyklový pretekár Valentino Rossi.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Vysoké Tatry #výstava #autíčkári #autíčko
Články podľa značiek