Zachráňme diesely, žiada holandský vedec. Pre klímu sú lepšie ako hybridy!

Antidieselová horúčka je v plnom prúde. Mnohé automobilky naftové motory už odpísali, ďalšie sa na tento krok chystajú. Pritom sú cestou k zníženiu emisií CO2. Lepšou ako hybridy a elektromobily. Tvrdí holandský vedec, ktorý sa zaoberá udržateľnosťou dopravy.

20.12.2019 06:00
debata (63)
Nové naftové motory nielenže nie sú zlom pre... Foto: ADAC
ADAC - Ecotest Nové naftové motory nielenže nie sú zlom pre životné prostredie, ale možno jednou z ciest, ako reálne zmierniť klimatickú krízu. Myslí si to holandský expert Bart Somers.

Naftové motory sú po kauze Dieselgate doslova na čiernej listine. Bojujú proti nim mnohí politici aj ekologickí aktivisti. Automobilky ako Volvo, Suzuki, Honda či Toyota od nich dávajú ruky preč a mestá vytvárajú antidieselové zóny. Spasiteľmi klímy sa majú stať hybridy a elektromobily. Také ľahké to však nebude. Podľa holandského vedca Barta Somersa z laboratória nulových emisií pri technickej univerzite v holandskom Eindhovene, s ktorým spolupracujú spoločnosti ako Nord-Brabant, DAF, TNO či Shell, sa pri riešení klimatickej krízy bez dieselov nezaobídeme.

„Ak sa pozriete na moderné dieselové motory Euro 6d-Temp, potom všetky spĺňajú najprísnejšie požiadavky a sú preukázateľne čisté,“ odvoláva sa Somers na britskú štúdiu spoločnosti Emission Analytics, ktorá dokazuje, že najmodernejšie naftové motory s časticovými filtrami a selektívnou katalytickou redukciou (SCR) nielenže produkujú menej CO2 a takmer nulové emisie NOx, ale dokonca čistia vzduch. Zo vzduchu totiž odstraňujú viac častíc ako doň vypúšťajú.. „Ak necháte tieto autá jazdiť v prašnom prostredí, motor ich nasaje a vzduch vyčistí,“ konštatuje štúdia.

„Nedávno som čítal článok v magazíne Cambustion, v ktorom porovnávali moderné naftové auto s benzínovým hybridom počas jazdy v Londýne. Diesel mal menej emisií NOx ako hybrid. Je ťažké povedať, či sa to týka všetkých výrobcov , ale neočakávam, že rozdiely budú veľké. V každom prípade, ak emisie výfukových plynov už nie sú pri naftových motoroch problémom, potom je dieselový motor z dôvodu vyššej účinnosti paliva lepšou voľbou na zníženie emisií CO2,“ povedal Somers.

Somers dokonca tvrdí, že na dosiahnutie cieľov v oblasti klímy je nafta nezastupiteľná. „Dieselové motory majú vyššiu tepelnú účinnosť ako benzínové, a preto majú nižšiu spotrebu a produkujú menej skleníkových plynov. Ak nám ide o ne, nemôžme naftové motory ignorovať,“ myslí si Somers. Ďalej povedal, že Holandsko by sa malo zamerať skôr na vývoj biopalív a syntetických palív, pomocou ktorých by sa dali radikálne znížiť emisie CO2 a nie bojovať proti dieselom a podporovať elektromobily.

Najmä preto, že pri súčasnom energetickom mixe, keď veľký podiel energie vzniká spaľovaním uhlia, nie je možné považovať elektromobily za autá s nulovými emisiami. Navyše výroba samotných batérií prebieha v krajinách s nepriaznivým energetickým mixom, akou je napríklad Čína. Je to preto, lebo v uhoľných elektrárňach dochádza k vysokej produkcii CO2 na jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Takže tu máme ďalší hlas experta, ktorý si nemyslí, že politikmi presadzované elektromobily sú správnou voľbou. Samozrejme, pokiaľ nám ide skutočne o klímu a nie o tabuľkové čísla.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 63 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #autá #klima #emisie #naftové motory #diesely
Články podľa značiek