Naftové motory sú po kauze Dieselgate doslova na čiernej listine. Bojujú proti nim mnohí politici aj ekologickí aktivisti. Automobilky ako Volvo, Suzuki, Honda či Toyota od nich dávajú ruky preč a mestá vytvárajú antidieselové zóny. Spasiteľmi klímy sa majú stať hybridy a elektromobily. Také ľahké to však nebude. Podľa holandského vedca Barta Somersa z laboratória nulových emisií pri technickej univerzite v holandskom Eindhovene, s ktorým spolupracujú spoločnosti ako Nord-Brabant, DAF, TNO či Shell, sa pri riešení klimatickej krízy bez dieselov nezaobídeme.
„Ak sa pozriete na moderné dieselové motory Euro 6d-Temp, potom všetky spĺňajú najprísnejšie požiadavky a sú preukázateľne čisté,“ odvoláva sa Somers na britskú štúdiu spoločnosti Emission Analytics, ktorá dokazuje, že najmodernejšie naftové motory s časticovými filtrami a selektívnou katalytickou redukciou (SCR) nielenže produkujú menej CO2 a takmer nulové emisie NOx, ale dokonca čistia vzduch. Zo vzduchu totiž odstraňujú viac častíc ako doň vypúšťajú.. „Ak necháte tieto autá jazdiť v prašnom prostredí, motor ich nasaje a vzduch vyčistí,“ konštatuje štúdia.
„Nedávno som čítal článok v magazíne Cambustion, v ktorom porovnávali moderné naftové auto s benzínovým hybridom počas jazdy v Londýne. Diesel mal menej emisií NOx ako hybrid. Je ťažké povedať, či sa to týka všetkých výrobcov , ale neočakávam, že rozdiely budú veľké. V každom prípade, ak emisie výfukových plynov už nie sú pri naftových motoroch problémom, potom je dieselový motor z dôvodu vyššej účinnosti paliva lepšou voľbou na zníženie emisií CO2,“ povedal Somers.
Somers dokonca tvrdí, že na dosiahnutie cieľov v oblasti klímy je nafta nezastupiteľná. „Dieselové motory majú vyššiu tepelnú účinnosť ako benzínové, a preto majú nižšiu spotrebu a produkujú menej skleníkových plynov. Ak nám ide o ne, nemôžme naftové motory ignorovať,“ myslí si Somers. Ďalej povedal, že Holandsko by sa malo zamerať skôr na vývoj biopalív a syntetických palív, pomocou ktorých by sa dali radikálne znížiť emisie CO2 a nie bojovať proti dieselom a podporovať elektromobily.
Najmä preto, že pri súčasnom energetickom mixe, keď veľký podiel energie vzniká spaľovaním uhlia, nie je možné považovať elektromobily za autá s nulovými emisiami. Navyše výroba samotných batérií prebieha v krajinách s nepriaznivým energetickým mixom, akou je napríklad Čína. Je to preto, lebo v uhoľných elektrárňach dochádza k vysokej produkcii CO2 na jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Takže tu máme ďalší hlas experta, ktorý si nemyslí, že politikmi presadzované elektromobily sú správnou voľbou. Samozrejme, pokiaľ nám ide skutočne o klímu a nie o tabuľkové čísla.