Mercedes-Benz Vision AVTR: Koncept z ‘Pandory‘ kompostuje batérie

08.01.2020 12:00

Dizajnéri a technici zo Stuttgartu sa tentoraz pozreli do vzdialenej budúcnosti. Inšpiráciu kultovým sci-fi Avatar Jamesa Camerona vôbec netaja. No asi najväčšou zaujímavosťou sú revolučné batérie na báze grafénu.

Vision AVTR vyznáva bionický dizajn. Všetky...
Vision AVTR vyznáva bionický dizajn. Všetky plochy sú dokonale harmonické a prepojené. Veľké sklené plochy rušia hranice medzi vonkajším a vnútorným svetom. Autor: Mercedes-Benz

Koncept Viision AVTR je pohľadom na mobilitu vzdialenejšej budúcnosti. Tú by mali charakterizovať nulové emisie, udržateľnosť a dokonalé prepojenie človeka so strojom. Mercedes-Benz tvrdí, že v ekosystéme budúcnosti bude najväčším luxusom spojenie ľudstva s prírodou. A presne o to sa snaží najnovšia stuttgartská vízia. Vision AVTR je futuristickou limuzínou poháňanou štyrmi elektromotormi integrovanými v blízkosti kolies. Každá pohonná jednotka je ovládaná individuálne a natáča sa spolu s kolesami. To umožňuje úplne novú formu pohybu, napríklad diagonálneho v uhle 30 stupňov, čo uľahčuje parkovanie alebo, ak sa predné a zadné kolesá vychyľujú proti sebe, extrémne zmenšuje polomer otáčania.

Priehľadné dvere sa otvárajú ako krídla hmyzu....
Priehľadné dvere sa otvárajú ako krídla hmyzu. Umožňujú ľahký prístup do futuristického interiéru so špirálovými motívmi a tečúcimi svetelnými čiarami. Autor: Mercedes-Benz

Celkový výkon 350 kW je zárukou vynikajúcej dynamiky. Energia je uložená v revolučných batériách na báze grafénu, čo je najtenšia forma uhlíka. Znamená to úplné skoncovanie s drahými kovmi či toxickými látkami, ktoré sú dnes bežnou súčasťou akumulátorov. Navyše sa dajú recyklovať kompostovaním, takže prírodu nijako nezaťažujú. Fantastická je aj ich energetická hustota 1,2 kWh na liter objemu. To zároveň znamená kompaktné rozmery a nízku hmotnosť. Kapacita 110 kWh zabezpečí dojazd do vzdialenosti 700 km. Problémom nemá byť ani nabíjanie. Na plnú kapacitu sa majú batérie dobiť len za 15 minút, automobilka však nespomína výkon nabíjačky. Znie to až príliš lákavo, no Mercedes-Benz netají, že nové revolučné akumulátory sú zatiaľ len v štádiu výskumu.

Vzadu sa nachádza 33 bionických plôch, ktoré sa...
Vzadu sa nachádza 33 bionických plôch, ktoré sa vysúvajú, komunikujú s okolím pomocou svetla a zároveň slúžia ako solárne články na napájanie palubnej elektroniky. Autor: Mercedes-Benz

Dizajn prísne aerodynamickej limuzíny je inšpirovaný kultovým sci-fi Avatar Jamesa Camerona. Prepája posádku s okolitým svetom tak ako nikdy doteraz. Dvere, ktoré sa vyklápajú ako krídla niektorých zvierat fiktívneho mesiaca Pandora tvoria akúsi elipsu a sú kompletne priehľadné. Zo Pandorinej ríše pochádza aj 33 bionických klapiek v zadnej časti, ktoré sa vyklápajú, poskytujú svetelnú komunikáciu s okolím a tiež slúžia ako solárne panely pre napájanie nízkoenergetických čipov a senzorov palubnej elektroniky. Kolesá sú zas odkazom na tvar semena posvätného stromu duší. Ďalšie paralely nájdeme v kabíne, ktorá neobsahuje žiadne konvenčné tlačidlá ani žiadne ovládacie prvky.

Interiér nemá žiadne klasické ovládacie prvky....
Interiér nemá žiadne klasické ovládacie prvky. Jeho centrom je hlavná riadiaca jednotka v plávajúcej stredovej konzole. Auto ožíva priložením dlane na túto plochu. Autor: Mercedes-Benz

Sedadlá odkazujú na tvar listov hlavného stromu a spolu so stredovou konzolou vytvárajú špirálu, ktorá prerastá do palubnej dosky. Priehľadné plochy a ambientné osvetlenie v štýle tečúcich čiar vytvárajú dojem magického hologramu. Väčšina plôch umožňuje 3D projekciu, takže posádka môže prežiť let ponad Pandoru, prechádzku cez posvätný les alebo si vybrať animáciu čínskych hôr Huangshan či ružového soľného jazera Hillier v Austrálii. Všetky materiály v kabíne sú pritom reckylovateľné. Komunikácia s vozidlom sa začína položením dlane na podsvietenú centrálnu riadiacu jednotku integrovanú v stredovej konzole. Interiér doslova ožije a vozidlo rozpozná majiteľa podľa dychu. Všetky povely sa zadávajú hlasom alebo gestami.

Okrem plne autonómneho riadenia umožňuje Vision AVTR aj poloautonómne riadenie a manuálne riadenie. Podľa zvoleného módu sa riadiaca jednotka vysúva zo stredovej konzoly. Pre dokonalé splynutie auta s posádkou zlepšuje intuitívnosť haptická odozva pri dotyku a vibrácie sedadiel s ôsmimi „budičmi“. Vďaka nim cítia cestujúci vonkajší svet alebo svoj vlastný pulz. Nechýba ani 360-stupňový priestorový zvuk. Namiesto toho, aby posádku interiér oddeľoval od okolia, prináša jeho zvuky, napríklad spev vtákov alebo hukot tečúcej vody do interiéru, čím posilňuje spojenie medzi človekom a prírodou. Ak je na palube celá rodina, AVTR to zistí a prispôsobí tomu viaceré funkcie, napríklad funkciu monitorovania detí na zadných sedadlách. Systém Magic Pool zas dáva deťom možnosť užívať si benefity rozšírenej reality – od hier cez prezentáciu zaujímavých bodov na trase až po učenie. Niektoré prvky by sa mohli čoskoro objaviť v sériovej produkcii Daimlera.

Mercedes-Benz Vision AVTR Concept -
		2020
Mercedes-Benz Vision AVTR Concept -
		2020
+24Mercedes-Benz Vision
		AVTR Concept -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Mercedes-Benz Vision AVTR #Mercedes-Benz #koncept #Concept
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek