Tesle sa vlani darilo. V treťom a štvrtom kvartáli vykázala zisk, vyrobila rekordný počet vozidiel a v úplnom závere roka 2019 dokonca spustila v predstihu výrobu modelu Tesla 3 v novom závode v Šanghaji. Postavila ho za neuveriteľných desať mesiacov. K slávnostnému otvoreniu Gigafactory 3 však došlo až minulý týždeň, presne 9. januára. Na ceremoniáli sa zúčastnil sám šéf Elon Musk a oznámil tu niekoľko zaujímavých informácií. Tou prvou je, že Tesla spustila predaj modelu 3 v Číne a že do budúcnosti ráta automobilka s rozšírením čínskeho portfólia o model Y, ktorý by mal byť na linkách v americkom Fremonte už toto leto.
No ešte zaujímavejšie sú čínske plány do budúcnosti. „Máme záujem pokračovať v dôležitých investíciách vrátane tých v Číne. Plánujeme niečo, čo bude fakt super a aj to urobíme. Pokúsime sa v Číne vybudovať vlastné dizajnové a technické centrum, ktoré by navrhlo originálne auto pre svetových zákazníkov,“ povedal Musk počas ceremoniálu, ktorého cituje web CNBC. Musk si teda dobre uvedomuje, aká je Čína pre Teslu dôležitá. Napokon, konkurencia sa správa podobne. Na rozdiel od nej nie je však Gigafactory 3 spoločným podnikom s čínskou vládou, ale vlastnou fabrikou.
Tesla je tak prvou zahraničnou automobilkou, ktorá má svoj čínsky závod vo výhradnom vlastníctve, čo umožnila nová zóna voľného obchodu. Daňou za výhradné vlastníctvo je však 25 % clo. Tesla sa napriek tomu spolieha, že tento hendikep doženie až o 65 % nižšími výrobnými nákladmi a tiež tým, že bude bližšie k dodávateľom a zákazníkom. Naopak, vietor z plachiet jej berie klesajúci odbyt elektromobilov v Číne po tom, čo táto krajina znížila dotácie na ich nákup. A tiež rastúci počet tamojších konkurentov. Ako sa však zdá, Elon Musk je optimista. Nový špecifický model, o ktorom nie sú zatiaľ žiadne správy, by mohol byť lacnejší ako všetky doterajšie Tesly.