Aliancia Nissanu s Renaultom pred krachom? Ghosn pochoval dôveru

Budúcnosť aliancie Nissan-Renault je neistá. Spolupráca trvajúca takmer 20 rokov sa pravdepodobne blíži ku koncu. Dôveru medzi automobilkami zničil bývalý šéf aliancie Carlos Ghosn, ktorý médiá zaujal svojím „filmovým“ útekom z Japonska do Libanonu a následnou tlačovou konferenciou. Ghosn v Japonsku v domácom väzení čakal na súd pre obvinenie z finančných podvodov.

14.01.2020 20:00
debata
Za krachom spolupráce je pravdepodobne Carlos... Foto: SITA/AP
Carlos Ghosn Za krachom spolupráce je pravdepodobne Carlos Ghosn, bývalý šéf aliancie.

Podľa britského Financial Times Nissan pripravuje plán na odčlenenie sa od aliancie. Podľa viacerých zdrojov, na ktoré sa britské médium odvoláva, Nissan chce úplne oddeliť vývoj a výrobu japonskej a francúzskej značky. Príprava odčlenenia nabrala na obrátkach údajne práve po úteku Ghosna z Japonska do Libanonu.

Partnerstvo, ktoré ročne vyprodukuje približne 10 miliónov automobilov, začalo zlyhávať práve po prevalení škandálu Carlosa Ghosna, ktorý bol šéfom aliancie. Podľa Financial Times si viacero manažérov Nissanu myslí, že práve Renault je pre japonskú značku príťažou.

Prípadné rozdelenie by znamenalo pre obe automobilky zvýšenie nákladov na vývoj. Zmeny by pravdepodobne viedli aj k zníženiu predajov. Je pravdepodobné, že v takom prípade sa obe automobilky pokúsia spojiť s iným výrobcom. Renault v súčasnosti spolupracuje v nemeckým Daimlerom. Je možné, že Francúzi budú hľadať spojenca doma vo Francúzsku v koncerne PSA, ktorý koncom minulého roka dohodol fúziu s taliansko-americkým koncernom FCA.

Na špekulácie zareagovala aj hodnota akcií značky Renault. V pondelok ich hodnota padla na 6-mesačné minimum. Krátko predpoludním sa cena akcie držala na hodnote 40,19 eura. Neskôr v priebehu dňa sa zvýšila na približne 40,60 eura. Na správy o konci aliancie zareagovali aj japonské akcie. V pondelok večer mala jedna akcia spoločnosti Nissan hodnotu 11,48 eura.

Ghosn na svojej januárovej konferencii v Libanone uviedol, že za jeho zatknutím stojí spolupráca vysokopostavených manažérov v Nissane s japonskou vládou. Dôvodom mal byť fakt, že Renault mal v aliancii významné hlasovacie práva. Finančné machinácie popiera, tvrdí, že je nevinný.

V Japonsku ho podľa jeho slov mali miestni vyšetrovatelia nútiť k priznaniu. „Ak sa nepriznáš, bude to ešte horšie, opakoval mi neustále vyšetrovateľ,“ povedal Ghosn. Výsluchy mali trvať denne aj osem hodín, pričom jeho právnici pri nich neboli prítomní. Ghosn sa sťažoval aj na to, že mu vyšetrovatelia neumožnili kontakt s rodinou počas niekoľkých mesiacov. „Nie som tu preto, aby som opisoval, ako som opustil Japonsko. Som tu preto, aby som poukázal na systém, ktorý porušuje tie najzákladnejšie ľudské práva,“ povedal na tlačovej konferencii Ghosn.

Carlos Ghosn čelí obvineniam z využívania firemných financií na súkromné účely a z podhodnocovania vlastných príjmov. Z firemných peňazí si mal kúpiť napríklad jachtu. Bývalý šéf aliancie sedel v japonskom väzení od novembra 2018. V minulom roku ho na kauciu vo výške 14 miliónov dolárov prepustili do domáceho väzenia v Japonsku.

Odtiaľ sa mu však podarilo na konci roka 2019 ujsť. Súkromným lietadlom v puzdre na aparatúru bol prepravený do Turecka a odtiaľ do Libanonu. Ghosn sa narodil v Brazílii, no v Libanone vyrastal a má jeho občianstvo. Bývalý šéf aliancie má okrem toho štátne občianstvo Brazílie a Francúzska. Je nepravdepodobné, že Libanon Ghosna vydá späť do Japonska. Ostrovný štát vydal zatykač aj na jeho manželku.

debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Renault #Carlos Ghosn
Články podľa značiek