JATO Dynamics: Zachránia SUV naftové motory? Pád sa zastavil

Po rokoch pádu registrácií áut s naftovými motormi sa ukazuje, že ich koniec ešte nemusí byť za rohom. Najmä vďaka kompaktným SUV, kde sú nesmierne žiadané. Dokonca stále viac.

17.01.2020 16:00
debata
Život naftových motorov predlžuje najmä záujem... Foto: Volkswagen
VW Tiguan - 2017 Život naftových motorov predlžuje najmä záujem o dieselové verzie v triede kompaktných a prémiových SUV. Vlani sa z kompaktných SUV s dieselovým motorom predalo dokonca o 19 % viac ako v roku 2015. To je úplný opak globálneho trendu.

Pád predaja naftových áut od aféry Dieselgate je realitou. Kým ešte v roku 2011 malo dieselový motor 56 % zo všetkých nových predaných áut v Európe a v roku 2015 stále nadpolovičných 53 %, vlani to bolo len 32 %. Najväčší prechod zákazníkov z nafty k benzínu nastal v kompaktnej triede áut, druhom najpredávanejšom európskom segmente, kde figuruje VW Golf alebo Škoda Octavia. V porovnaní s rokom 2015 poklesol za tri roky záujem o naftové verzie kompaktov až o 45 %. Predstavuje to asi 600 000 áut, ktoré presedlali na benzínový pohon. Zákazníci podľahli tlaku politikov o škodlivosti dieslov aj napriek tomu, že to pre nich znamenalo mierne zvýšenie spotreby paliva. Nie však také dramatické, ktoré by ich pri naftových motoroch udržalo.

To viedlo viacerých analytikov k veľmi negatívnym prognózam ohľadom budúcnosti naftových áut. Napríklad David Baliley, profesor podnikovej ekonómie na univerzite v Birgminghame, pre European Automotive News povedal: „Myslím, že nafta je mŕtva. Relevantná ostane iba v segmentoch, akými sú veľké SUV. Vlády sa totiž postavili proti vznetovým motorom a výrobcom sa nepodarilo vyslať zákazníkom dostatočne silný signál o ich čistote.“ Teraz sa však zdá, že svitá na lepšie časy. Analytická spoločnosť LMC Automotive predpovedá, že pád podielu naftových motorov sa v tomto roku stabilizuje na 32 %. Môže za to rastúci predaj SUV. Ten má zabrániť tomu, aby podiel dieslov klesol viac ako doteraz.

Nahrádzanie naftových motorov hybridmi, tak ako... Foto: Toyota
Toyota RAV4 2,5 Hybrid - test 2019 Nahrádzanie naftových motorov hybridmi, tak ako to robí Toyota či Honda, môže viesť k ich rýchlemu koncu.

V segmente SUV je totiž nafta stále populárna. Najmä v tom kompaktnom, ktorý reprezentujú napríklad VW Tiguan, Peugeot 3008 či Škoda Kodiaq. V rokoch 2015 až 2019 stúpol predaj naftových verzií v tomto segmente o 19 %, čo išlo proti celkovému trendu. „Kým budú zákazníci kupovať SUV, má nafta v Európe ešte budúcnosť. Nielen v kompaktných, ale aj vo veľkých a prémiových SUV, kde sú výhody naftových motorov pre zákazníkov citeľné a ktoré môžu výrobcovia predávať so ziskom,“ tvrdí Al Bedwell z LMC. Diesle tvoria stále viac ako polovicu tržieb v segmente strednej a vyššej triedy. Za prvých desať mesiacov 2019 mal prémiový segment SUV, kde patria BMW X3, Audi Q5 alebo Mercedes-Benz GLC, väčší podiel predaných naftových verzií ako tých benzínových.

Predalo sa ich 274 454 kusov, viac ako v ktoromkoľvek inom prémiovom segmente. Výrobcovia pritom pre splnenie emisných cieľov naftové motory potrebujú, pretože majú nižšiu produkciu CO2. Niektoré prémiové značky dokonca vyvíjajú nové naftové motory a rozširujú ich portfólio. Uveďme Audi, ktoré sa rozhodlo vybaviť svoje športové modely s prívlastkom S, napríklad SQ5, výlučne vznetovými motormi. Zachrániť diesle to však nemusí. Šéf analytickej agentúry JATO Dynamics Filipe Munoz tvrdí, že dopyt po nafte je stále relatívne silný len preto, že na trhu je nedostatok elektrifikovaných variantov. „Keď príde viac elektrických a hybridných verzií, úpadok naftových áut bude rýchly. Vidieť to na príklade Toyoty, ktorá nahradila hybridným systémom svoje diesle v SUV RAV4 či Honda v modeli CR-V.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #naftové motory #naftové autá
Články podľa značiek