Takata: Viac ako 20-ročné autá začali vykupovať aj Honda s Mitsubishi. Čo ďalší?

Po BMW a Audi sa rozhodli riešiť problém s „novoodhalenými“ airbagmi Takata radikálnym spôsobom ďalšie automobilky. Nič iné im ani nezostáva. Autá z konca deväťdesiatych rokov sa opravovať neoplatí. Lepšie je vykúpiť ich od majiteľov.

23.01.2020 20:00
debata (6)
Z novej vlny zvolávacích akcií kvôli chybným... Foto: Honda
Honda Accord Sedan - 1998 Z novej vlny zvolávacích akcií kvôli chybným airbagom Takata je na tom najhoršie Honda. Len v Austrálii musí zvolať 33 289 áut, čo je takmer polovica identifikovaných vozidiel.

Príbeh nebezpečných airbagov Takata je nekonečný. To napriek tomu, že od roku 2013, keď vypukol škandál, sa do servisov na výmenu bezpečnostných vankúšov dostavilo približne 35 miliónov áut. V Austrálii sa však v lete objavili nové dve nehody, z toho jedna fatálna, ktoré súviseli opäť s produktmi tohto japonského výrobcu. Išlo o sériu airbagov NADI typu 5AT, ktorá bola až doteraz považovaná za bezproblémovú. Ako prvé zareagovalo BMW, ktoré dokonca majiteľom oznámilo, že autá nesmú používať a že automobilka sa postará o ich odvoz do servisu. Zároveň ponúkla majiteľom dotknutých 12 663 vozidiel zaplatenie nákladov za dopravu počas opravy alebo odkúpenie vozidla za zostatkovú cenu.

Neskôr sa však ukázalo, že náhradné airbagy bude Takata schopná dodať až o 18 mesiacov, keďže ide o vozidlá vyrobené v rokoch 1997 až 2000, teda o minimálne 20 rokov staré autá. Oprava tak strácala pre BMW zmysel, bola by zbytočne nákladná, a tak mníchovský výrobca začal v Austrálii s výkupom. Bolo len otázkou času, kedy problém prerastie k iným značkám. A presne to sa stalo. Audi už koncom roka oznámilo, že nebezpečné airbagy sa nachádzajú v 3 960 autách vyrobených opäť v rokoch 1997 až 2000. Týka sa to modelov A4, A6, A8, TT a TT Roadster. Ingolstadtská automobilka nad opravou vôbec neuvažovala a majiteľom týchto áut okamžite ponúka odkúpenie za tržnú cenu určenú treťou stranou.

Teraz reagujú podobne ďalší výrobcovia. K výkupu pristúpili Honda a Mitsubishi. Lacné to nebude najmä pre Hondu. Tá bude musieť od majiteľov získať späť až 33 289 vozidiel, teda viac ako BMW a Audi spolu. Týka sa to modelov Accord, CR-V a niekdajšej vlajkovej lode Legend, vyrobených v rokoch 1996 až 1999 a predaných v období od mája 1996 do februára 2000. Všetkých majiteľov pritom japonská značka požiadala, aby svoje autá okamžite odstavili a nepoužívali. Odtiahnutie zabezpečí najbližší díler značky, samozrejme, zadarmo. Navyše im bezplatne ponúkne náhradné vozidlá, až kým neprebehne samotný výkup. Podobne to bude s Mitsubishi, ktoré zistilo prítomnosť nebezpečných airbagov v ďalších 8 081 vozidlách.

Konkrétne v modeloch Mirage, Lancer, Pajero, Express a Starwagon, vyrobených od 31. mája 1996 do 30. septembra 1999 a predaných od 22. júla 1996 do 5. júla 2001. Stále však hovoríme o Austrálii, kde sa škandál týka približne 80 000 áut, pritom je zrejmé, že kauza zasiahla aj ďalšie značky. Napríklad Toyotu, Mazdu, Suzuki a Ford. Zatiaľ sa čaká na ich reakciu. V každom prípade sa problémové autá objavili už aj v USA. A kedy zareaguje Európa? Nebude to trvať dlho, automobilky vraj už zisťujú rozsah problému. Nie je dôvod si myslieť, že európske verzie modelov sú mimo rizika. Takata, ako globálny dodávateľ, predávala rovnaké airbagy mnohým značkám a do výrobných závodov v rôznych regiónoch sveta. Unifikácia komponentov znamená viazanie rizík, čo sa v kauze Takata ukázalo v plnom rozsahu.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #Audi #Honda #Mitsubishi #airbagy #Takata
Články podľa značiek