Európa tlačí na elektromobilitu. V roku 2030 má byť na európskych cestách až 44 miliónov elektrických áut. Zatiaľ tomu však veľa nenasvedčuje, pretože ľudia si dobre uvedomujú nevýhody, ktoré s prevádzkou elektromobilov súvisia. Darí sa im len v krajinách, kde vlády poskytujú majiteľom priame dotácie na nákup či rôzne užívateľské bonusy, napríklad diaľnice či parkovanie zadarmo. Keď sú elektrické autá vystavené napospas bežným trhovým pravidlám, sú prakticky nepredajné. Jedným z mála dôvodov, ktoré doteraz hovorili v ich prospech, ak odhliadneme od zníženia lokálnych emisií, bola lacnejšia prevádzka z dôvodu nižších nákladov na energiu. Jednoducho, cena elektriny bola nižšia ako cena spáleného paliva.
Lenže dialo sa tak aj z dôvodu umelého zníženia cien elektriny pre elektrické autá na nabíjacích staniciach. Dobre to poznajú najmä majitelia Tesiel, ktorí ešte prednedávnom „tankovali“ zadarmo a dnes platia na značkových Superchargeroch len 0,25 eura za kilowatthodinu. Lenže nízke ceny energie majiteľom do budúcnosti nik negarantuje a najnovší vývoj v Nemecku či susednom Rakúsku ukazuje, že lacnejšia prevádzka elektromobilov sa stane čoskoro minulosťou. Dokonca môže byť drahšia. Sieť rýchlonabíjacích staníc Ionity, ktorú budujú po celej Európe ako spoločný projekt koncerny BMW, Daimler, Ford a Volkswagen, oznámila, že od 1. februára si bude účtovať za jednu kilowatthodinu 0,79 eura. Doteraz to bolo paušálnych osem eur bez ohľadu na množstvo načerpanej energie.
Takže ak by ste si teoreticky nabili taký Nissan Leaf s kapacitou akumulátorov 62 kWh, zaplatíte za plnú „nádrž“ 48,9 eura a ak si nabijete povedzme Teslu S so 100-kilowatthodinovými batériami, zaplatíte približne 79 eur. Počítať však musíte so spotrebou 18,5 kWh/100 km a v druhom prípade až 23 kWh/100 km. Takže s Nissanom absolvujete 100 km za 14,60 eura a s Teslou za 18,17 eura. A najskôr to bude ešte viac, pretože nabíjanie neprebieha so 100-percentnou účinnosťou, takže v realite "natankujete“ do batérií menej energie. Prevádzka tak rozhodne nie je lacná. Za tieto sumy by ste totiž s naftovým autom prešli približne dvojnásobnú vzdialenosť.
Nissan a Teslu sme však vybrali zámerne, pretože Ionity zvýhodňuje vlastné značky. Majitelia vozidiel koncernov VW, Daimler, Ford a BMW budú na Ionity tankovať za prijateľnejších 0,35 eura, čo robí prevádzku o čosi lacnejšou, ako keby ste používali auto so spaľovacím motorom. V každom prípade ani to nemusí byť konečná. Keď sa elektrická energia začne v doprave presadzovať masovo a štáty zaregistrujú výpadok na daniach z uhľovodíkových palív, zdania nabíjanie, čím bude prevádzka ešte drahšia. Napokon podobné chúťky majú politici už dnes, napríklad v Nórsku, ktoré je baštou elektromobilov. Ich podpora však stojí štát ročne okolo 500 miliónov eur.
Majitelia elektromobilov by sa mali preto spoliehať najmä na nabíjanie vozidiel doma v nočných hodinách. Garáž a vlastnú nabíjačku však nemá každý. Zdraženie prevádzky elektromobilov sa tak môže stať veľkou brzdou v ich rozvoji. Automobilky nemôžu prinútiť zákazníkov, aby si kúpili auto, ktoré je drahšie, má kratší dojazd, dlho sa „tankuje“, jeho prevádzka je drahšia, a navyše je po skončení životnosti batérií prakticky nepredajné. Asi nie náhodou tvoria elektromobily a plug-in hybridy necelé tri percentá na ročných registráciách áut v Európe.