Rok 2019 nebol pre automobilových výrobcov vôbec jednoduchý. Doplácali ešte na ten predošlý, keď sa museli prispôsobiť novej metodike meraní WLTP a nastupujúcej emisnej norme Euro 6D-Temp. Dlhý proces homologizácie spôsobil, že niektoré verzie áut automobilky jednoducho nestihli schváliť včas alebo pre ne chystali nové motorizácie, ktoré sa na trhu začali objavovať až v priebehu roka 2019. Jednoducho, modelová ponuka výrazne schudobnela. Negatívny efekt sa dostavil hneď v januári.
Najprv prepad, potom rast
V 27 sledovaných krajinách Európy došlo podľa združenia výrobcov áut ACEA v januári k prepadu o 4,6, v marci o 3,9 % a napríklad v júni až o 7,8 %. Prvým plusovým mesiacom bol až júl (+1,4 %), lenže následne došlo k augustovému prepadu o 8,4 %. Zdalo sa, že záver roka nemôže negatívny trend zvrátiť. V septembri síce došlo k medziročnému nárastu o 14,5 percenta, ale to nebol naozaj problém, keďže september 2018 doplatil na homologizačné „turbulencie“. Podľa ACEA však nakoniec Európa predsa len bodovala.
Podľa najnovších štatistík rástli totiž predaje aj v októbri, novembri, a najmä v decembri, ktorý sa posilnil o neuveriteľných 21,7 %. Nebola to náhoda. Opäť zaúradovala legislatíva. Trh doslova „nafúkli“ Francúzsko (+ 27 %) a Švédsko (109,3 %), ktoré pre rok 2020 oznámili nové zdaňovanie vozidiel podľa emisií CO2, a Holandsko (+ 113,9 %), ktoré zas zvýšilo zdanenie elektrických firemných áut zo štyroch na osem percent. Jednoducho, zákazníci neváhali a nové osobné autá si obstarali v „predstihu“ ešte podľa starých daňových pravidiel.
A keďže extrémne silný december zaznamenali aj Nemecko (+ 19,5 %) či Taliansko (+ 12,5 %), skončil sa rok 2019 lepšie, ako analytici predpokladali. Podľa ACEA sa vlani zaregistrovalo v Európe celkom 15,3 milióna áut, čo bolo dokonca o 1,2 % viac ako rok predtým. Negatívny výsledok zaznamenali z relevantných krajín v podstate len Španielsko (- 4,8 %) a Veľká Británia (- 2,4 %). Nemecko narástlo za celý rok o päť, Francúzsko o 1,9 a Taliansko o 0,3 %. Len v samotnom Nemecku, najväčšom automobilovom trhu Európy, sa vlani predalo 3,6 milióna áut.
Volkswagen už zabudol na Dieselgate
Vzhľadom na legislatívne zmeny možno očakávať, že decembrová nákupná bublina spľasne ešte v januári a rok 2020 odštartuje veľkým poklesom. Vráťme sa však do toho minulého. Rebríček značiek vedie opäť Volkswagen. Zdá sa, že aféra Dieselgate je preň už naozaj hlbokou minulosťou. Vlani predal v Európe 1,76 milióna áut. Najmä vďaka novým malým SUV. Tie vykompenzovali aj pád tradičných segmentov, čím sa nemeckej značke podarilo zabezpečiť aspoň mierny rast na úrovni 0,3 %. Ani na dvoch ďalších priečkach sa nič nemenilo.
Druhý je Renault a tretí Ford. Obe značky sa však museli zmieriť s poklesom registrácií. Renault o 3,7 a Ford o 1,5 %. Týka sa to aj štvrtého Peugeotu s poklesom 0,7 %. Prvú zmenu nájdeme až na piatej priečke. Opel totiž zoslabol o 7,8 % a neodolal tlaku Mercedsu-Benzu a BMW. Obe prémiové značky sa tak posunuli vpred a automobilke s bleskom v znaku prenechali až siedmu priečku. Hneď za ňou nájdeme Škodu (+ 4,6 %), ktorá obhájila ôsmu pozíciu pred Audi a desiatou Toyotou. V druhej desiatke stojí za zmienku úspech Citroënu (+ 6,4 %), pravdepodobne vďaka novému SUV C5 Aircross a Berlingu, Dacie (+10,1 %), ktorá mieri nezadržateľne nahor, a tiež Seatu (+ 12,2 %), ktorému sa tiež vyplatila stávka na SUV.
Naopak, kamikadze predvádza japonský Nissan. Ten zaznamenal vôbec najväčší medziročný pokles registrácií o 20,2 % a ocitol sa na 17. priečke. Dôvodom bol takmer ročný výpadok X-Trailu a niekoľkomesačné meškanie nových verzií populárneho Qashqaia z dôvodu prechodu na nové emisné normy a homologizáciu WLTP. Z hľadiska koncernov je európskou jednotkou Volkswagen Group, ktorý si 3,87 miliónmi registrácii „odhryzol“ z európskeho koláča až 24,7 %. Nasleduje koncern PSA (+ Opel), pre ktorý sa rozhodlo 2,47 milióna zákazníkov, a za ním aliancia Renault-Nissan (+ Mitsubishi) s 2,19 miliónmi predaných áut.
Rebríček najpredávanejších značiek
Značka | Počet ks. (2019) | Rozdiel vs. 2018 | Trhový podiel |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 1 769 482 | +0,3 | 11,2 % |
2. Renault | 1 063 957 | –3,7 | 6,7 % |
3. Ford | 965 070 | –1,5 | 6,1 % |
4. Peugeot | 964 937 | –0,7 | 6,1 % |
5. Mercedes-Benz | 902 039 | +3,5 | 5,7 % |
6. BMW | 830 862 | +1,9 | 5,3 % |
7. Opel/Vauxhall | 815 683 | –7,8 | 5,2 % |
8. Škoda | 761 761 | +4,6 | 4,8 % |
9. Audi | 743 042 | +2,6 | 4,7 % |
10. Toyota | 741 342 | +3,8 | 4,7 % |
11. Fiat | 659 622 | –7,2 | 4,2 % |
12. Citroën | 636 843 | +6,4 | 4,0 % |
13. Dacia | 581 543 | +10,1 | 3,7 % |
14. Hyundai | 563 018 | +3,8 | 3,6 % |
15. Seat | 507 149 | +12,2 | 3,2 % |
16. Kia | 502 841 | +1,7 | 3,2 % |
17. Nissan | 394 091 | –20,2 | 2,5 % |
18. Volvo | 342 579 | +6,8 | 2,2 % |
19. Mazda | 256 562 | +9,4 | 1,6 % |
20. Mini | 217 185 | –0,4 | 1,4 % |
Spolu | 15 805 752 | +1,2 | 100 % |