Prepojenie vozidiel s internetom nás posunulo do novej epochy. Autá totiž zbierajú podrobné prevádzkové údaje a odosielajú ich automobilke. Problémom ale je, že dnes vlastne nik nevie, o aké dáta ide. Vedia to len samotní výrobcovia. Nemecký ADAC sa ale spolu s externými expertmi Stefanom Nürnberger a Dietrom Spaarom rozhodol nahliadnuť do tejto „Pandorinej skrinky“. Bola to tak trochu detektívka, no výsledky sú vskutku varovné. Automobilky o vás vedia viac, ako tušíte. Samotný ADAC je presvedčený, že by mala byť táto oblasť prediskutovaná s výrobcami áut a prijatá potrebná legislatíva.
ADAC a jeho experti skúmali ukladanie dát na novom Mercedese-Benz triedy B s infotainmentom MBUX s aplikáciou MeConnect a elektrickom Renaulte Zoe. Okrem toho doplnil výsledky o zistenia dávnejšej štúdie, ktorá v roku 2015 v spolupráci s FIA zisťovala rozsah údajov ukladaných a zdieľaných s výrobcom v BMW 320d a elektrickom BMW i3. Ak si myslíte, že automobilky vedia len to, kde sa práve nachádzate, ste úplne mimo. Monitorujú totiž napríklad aj váš štýl jazdy, profily trasy, frekvenciu jázd, počet vypočutých CD nosičov, polohu sedadla aj to, koľko ľudí auto používa.
ADAC tvrdí, že súčasný stav je neprijateľný a požaduje zmeny. Podľa nemeckého autoklubu by mali byť spotrebitelia riadne informovaní výrobcom, aké údaje zhromažďuje. Mali by byť tiež pre zákazníka voľne prístupné. Pri homologizácii každého nového modelu by mal nezávislý orgán skontrolovať, či oficiálny zoznam sledovaných dát zodpovedá realite. Potrebné je tiež zabezpečiť, aby boli údaje dostatočne chránené pred zneužitím. A to najdôležitejšie, aby mal zákazník právo zhromažďovanie dát kedykoľvek vypnúť.
„Potrebujeme právny rámec, ktorý zaistí, že vlastník vozidla bude mať prístup k všetkým dátam a možnosť kontroly, kde a aké informácie putujú,“ konštatuje ADAC v oficiálnom stanovisku. Zdá sa teda, že zatiaľ panuje v tejto oblasti úplný chaos. Výrobcovia áut nie sú zatiaľ povinní informovať o tom, aké údaje, v akom rozsahu a na aké účely používajú. Čas, keď bolo auto symbolom slobody, sú ale pravdepodobne nenávratne preč. Už len kvôli pripojeniu na internet kvôli službe núdzového volania eCall, ktorá je povinnou súčasťou všetkých novoschvaľovaných vozidiel od 1. apríla 2018.
Čo o vás zisťuje Mercedes-Benz B
– Poloha na základe GPS a aktuálny stav vozidla sú do databázy Mercedesu-Benz zasielané každé dve minúty. |
---|
– Ukladá sa počet prejdených kilometrov, spotreba paliva, tankovanie, tlak v pneumatikách, hladina chladiacej alebo brzdovej kvapaliny. |
– Senzory napínačov bezpečnostných pásov počítajú počet zásahov, z čoho je možné vyvodiť závery o agresívnom štýle jazdy. |
– Záznamy o poruchách sú ukladané spolu s informáciami o nadmerných otáčkach a teplote motora. Aj to umožňuje vyvodiť závery o jazdných návykoch vodiča. |
– Elektronika presne zaznamenáva počet najazdených kilometrov v meste, na vidieckych cestách a na diaľniciach. Tie slúžia na vytvorenie profilu užívateľa. |
– Zaznamenáva sa aj využívanie reflektorov, kde a kedy boli použité stretávacie, diaľkové či núdzové svetlá. |
– Posledných 100 záznamov o nabíjacích a vybíjacích cykloch autobatérie sa ukladá s časom a dátumom ako aj počtom kilometrov. Z toho možno vyvodiť, kedy auto jazdilo a kedy stálo s naštartovaným motorom. |
Čo o vás zisťuje Renault Zoe
– Renault môže zabrániť na diaľku nabíjaniu batérií. Najmä v prípadoch, ak má batérie zákazník prenajaté a za ich prenájom neplatí podľa uzavretej zmluvy. |
---|
– Automobilka môže mať k dispozícii všetky údaje dátovej zbernice CAN prostredníctvom mobilného prepojenia RemDiag. Táto diagnostika je síce v základnom nastavení vypnutá, ale výrobca ju môže kedykoľvek aktivovať. |
– Pri každej jazde, najmenej však každých 30 minút, vozidlo vyšle výrobcovi dátový paket, ktorý obsahuje minimálne dátum, čas, polohu podľa GPS, teplotu či stav nabitia vysokonapäťovej batérie. Tieto údaje si môže následne zákazník vyžiadať od spoločnosti Renault. |
– Okrem naprogramovaných funkcií komunikácie medzi automobilkou a Renaultom Zoe je možné tieto funkcie rozšíriť o ďalšie pripojením mobilného telefónu. |
Čo o vás zisťuje BMW 320d (2015)
– Sledovanie maximálnych otáčok motora s príslušným počtom najazdených kilometrov umožňuje vyvodiť závery o štýle jazdy. |
---|
– Sledovanie frekvencií trás v dĺžke od 0 do 5, od 5 do 20, od 20 do 100 km a nad 100 km umožňuje vytvoriť profil užívateľa. |
– Sledovanie času jazdy v rôznych režimoch automatickej prevodovky (normal, sport, manual) umožňuje vyvodiť závery o štýle jazdy. |
– Systém sleduje čas používania jednotlivých druhov svetiel. |
– Sledovanie počtu vložených nosičov CD a DVD informuje automobilku o intenzite používania tohto modulu. |
– Sledovanie počtu úprav pozície sedadla umožňuje vyvodiť závery o počte užívateľov daného vozidla. |
– Sledovanie počtu zásahov napínačov bezpečnostných pásov umožňuje vyvodiť závery o štýle jazdy vodiča. |
Čo o vás zisťuje BMW i3 (2015)
– Pri každom vypnutí auta pošle vozidlo na server BMW obsah pamäte porúch a údaje o stave akumulátora. |
---|
– Pri každom vypnutí auta pošle vozidlo na server BMW frekvenciu použitia jazdných režimov ECO, Ecoplus a Sport. |
– Pri každom vypnutí auta pošle vozidlo na server BMW informácie o nabíjaní. Či išlo o rýchlonabíjanie, pomalé nabíjanie alebo bol vyžitý spaľovací generátor REX. |
– Ukladajú sa aj údaje, kde bolo vozidlo nabíjané, ako často bolo pripojené k nabíjačke a ako dlho nabíjanie trvalo. |
– Ukladajú sa aj údaje o polohe šestnástich posledných využitých nabíjacích staníc a približne 100 posledných polôh parkovania. Tieto sa však dajú odčítať iba pripojením k riadiacej jednotke. |