Americkej priekopníckej automobilky zameranej na výrobu prémiových elektrických áut už viackrát veštili neodvrátiteľný bankrot. V súčasnosti to však skôr vyzerá na splnenie sna majiteľa značky a vizionára Elona Muska. Tesla je jednoducho symbolom budúcej prosperity. Potvrdzuje to správanie investorov, ktorý napriek pretrvávajúcim výrobným a finančným ťažkostiam automobilky neochvejne veria, že sa situácia otočí.
V časoch keď Tesla vyrábala len modely vyššej strednej triedy, konkrétne sedan Model S a SUV Model X, to vyzeralo, že malý objem výroby spolu s vysokou cenou prevyšujúcou stotisíc amerických dolárov za kus nemôžu automobilke zaručiť dlhý život. Všetko komplikovali aj drahé výrobné náklady a pochybná kvalita vozidiel. Lenže potom prišla správa, že do portfólia pribudne aj sedan strednej triedy Model 3 s cenovkou 35 000 amerických dolárov. Optimizmus investorov narástol a Tesla bola na koni.Po nadšení prišiel pád, ktorý spôsobilo takmer dvojročné meškanie nábehu výroby v plnej miere. Lenže hneď ako sa výroba rozbehla na plné obrátky – aj vďaka novej továrni Gigafactory v Číne – akcie Tesly začali raketovo stúpať. V súčasnosti oscilujú na hranici 570 dolárov za kus, čo v praxi znamená, že jej trhová kapitalizácia je viac ako sto miliárd amerických dolárov. Hodnota celého koncernu Volkswagen je pritom „len“ 99 miliárd dolárov.
Ako je teda možné, že koncern zahŕňajúci viac ako desiatku značiek vrátane tých vyrábajúcich nákladné autá, ktorý za rok vyprodukuje takmer jedenásť miliónov vozidiel ročne, má v akciách menšiu hodnotu ako Tesla, ktorej sa minulý rok podarilo prekonať výrobný rekord, keď vyrobila 367 500 áut? Odpoveďou sú práve investori, ktorí v Tesle vidia budúcnosť automobilizmu.
Hoci americká značka od vzniku namiesto zisku vytvára neustále stratu, novátorským prístupom a nadšením zákazníkov dokáže vytvárať dojem, že raz sa karta obráti a vtedy sa aj investície vrátia. Za niekoľko rokov však strata narástla v prepočte na viac ako šesť miliárd eur. To sa bude veľmi ťažko nahrádzať postupným znížením výrobných nákladov akumulátorov, či automatizáciou výroby. Elon Musk je však majster marketingu, a preto verejnosť aj investorov neustále ohuruje novými plánmi.
V súčasnosti teda Tesla ponúka tri modely, a to Model S, Model X a Model 3. Napriek trikrát posunutej premiére sa priaznivci elektromobility v nákladnej doprave dočkali ťahača Semi. Zatiaľ sa však nevyrába a nie je jasné, kedy sa tak stane. Záujemcovia o hyperšport Roadster S už mohli zaplatiť zálohu, aby si zarezervovali model, ktorého dátum výroby je v nedohľadne. A nedávno si premiéru odbil aj pick-up Cybertruck, ktorý oslovuje hlavne nadšencov sci-fi žánru. Opäť možno povedať, že jeho výroba je v nedohľadne.
Spomínané projekty sú skôr otázkou prestíže ako masového rozšírenia. Hospodárskej konsolidácii by určite prispel avizovaný crossover Model Y, ktorý má reálny predajný potenciál, a aj cenovo dostupná novinka s pracovným názvom Tesla C, ktorá by sa mala zrodiť v novom vývojovom centre v Číne. Netreba sa teda nadšeniu investorov a fanúšikov značky čudovať, no zároveň treba myslieť na uskutočniteľnosť projektov, ktorá je pre zdravé fungovanie firmy nevyhnutná. Konkurencia možno neponúka také vizionárske vzrušenie ako Tesla, no je tu už desiatky rokov a je dôkladne preverená časom.