JATO: Elektromobily sú stále dvakrát drahšie. Ľudia na ne nemajú

Britská analytická spoločnosť porovnala priemerné ceny automobilov na 43 trhoch sveta. Ukázalo sa, že napriek zvyšovaniu ponuky elektrické autá výrazne prevyšujú priemernú maloobchodnú cenu vozidiel s konvenčným pohonom.

28.01.2020 06:00
Electric-vehicle-parking-esdnews-com-au Foto:
Analytici z JATO Dynamics poukazujú na vysoké maloobchodné ceny elektrických vozidiel, ktoré môžu byť najväčšou brzdou ich masového rozšírenia.
debata (6)
Na elektromobily sa možno pozerať z dvoch hľadísk. Tým pozitívnym je predstava, že elektricky poháňané autá prispejú k zmierneniu klimatickej krízy. Túto ideu presadzujú zväčša politici s podporou časti odbornej verejnosti. Dôležité však je, aby elektrická energia pre autá nepochádzala z fosílnych palív, inak je celková snaha zbytočná.

Na druhej strane treba nadchádzajúcu automobilovú revolúciu vnímať aj z pohľadu spotrebiteľov. Tam už vyhliadky nie sú natoľko ružové, keďže elektromobily súčasnosti prinášajú motoristom aj starosti, ktoré ich pri autách so spaľovacími motormi netrápia. Ide hlavne o dojazd na jedno nabitie, dĺžka nabíjania a sieť nabíjacích staníc. Analytici z JATO Dynamics navyše poukazujú aj na vysoké maloobchodné ceny vozidiel, ktoré môžu byť najväčšou brzdou masového rozšírenia elektromobilov zo všetkých.

Spoločnosť zhromaždila údaje zo 43 najväčších trhov planéty a porovnala priemerné maloobchodné ceny vozidiel so spaľovacími motormi s priemernými cenami elektromobilov. Samozrejme, ponuka elektromobilov je oveľa menšia, no za posledné roky počet modelov narástol, čo by malo napomôcť konkurenčnému prostrediu a tým aj zníženiu cien. Situácia je však opačná.

Hoci elektromobilov je v ponuke viac, ich cena neklesá a navyše je v priemere vyššia, ako je priemerná cena všetkých vozidiel na trhu. Pre nás je smerodajná situácia v Európe. Priemerná cena auta na európskom trhu vrátane Turecka a Izraela je takmer 30 900 eur. Cena najlacnejšieho elektromobilu je pritom v priemere viac než 31 700 eur. Nemožno sa preto čudovať, že za minulý rok sa na spomínanom trhu predali menej ako dve percentá elektrických áut. Pre zákazníkov sú jednoducho pridrahé.

Aj spomínané dve percentá z celkového predaja možno pokladať za úspech štátnych dotácií a úľav hlavne v Nórsku, v Holandsku či v Nemecku. Uvedené štáty majú vysokú životnú úroveň, a tak pre obyvateľov nie je investícia do drahších automobilov taká zaťažujúca.

Pre porovnanie v Severnej Amerike je situácia vyrovnanejšia, keďže tamojší najlacnejší elektromobil Nissan Leaf stojí v prepočte 29 450 eur, pričom celková priemerná maloobchodná cena automobilu je v prepočte takmer 32 300 eur.

Čína ako najväčší automobilový trh planéty je zároveň aj lídrom v elektromobilite. Mnoho značiek však u nás nepoznáme, keďže pôsobia len na domácom, prípadne ázijskom trhu. Celková priemerná cena auta v Číne je 24 200 eur, no najlacnejší elektromobil BYD Yuan stojí v prepočte necelých 14 000 eur.

Vôbec najlacnejšie autá sa predávajú v Indii. Ich priemerná cena je v prepočte len niečo viac ako 11 300 eur. Ide však zväčša o automobily bez základných bezpečnostných a komfortných prvkov. Najlacnejším elektromobilom na tamojšom trhu je Hyundai Kona za 33 250 eur.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #cena #elektromobily #JATO Dynamics
Články podľa značiek