Ešte donedávna riešili výrobcovia áut najmä otázky výkonu, komfortu či bezpečnosti. Samozrejme, emisie tu boli tiež, ale verili, že ak vyjdú novým nariadeniam v ústrety maloobjemovými motormi a prekopú portfólio ponuky tak, že z cenníkov škrtnú „najsmädnejšie“ modely, dokážu podliezť stanovené normy. Teraz sa však v plnej nahote ukazuje, že ani to stačiť nebude a autám hrozia vysoké pokuty za nadlimitné gramy CO2. Tieto sa premietnu do cien, takže niektoré modely sa môžu stať prakticky nepredajné. A ak si myslíte, že sa to týka len tých luxusných a výkonných, tak ste na omyle. Ako uvádza britský Autocar, platiť sa bude aj za autá, ktoré by ste na prvý pohľad mohli považovať za tie najmierumilovnejšie k životnému prostrediu.
Jednoducho, limity sú nastavené tak, že sú konvenčnými motormi prakticky nesplniteľné. V tomto roku sa majú flotilové emisie pohybovať na úrovni 95 g CO2 na kilometer. Aspoň teoreticky. Celkom tak to totiž nie je. Zatiaľ platí, že stanovený limit 95 g/km musí tento rok splniť „len“ 95 % predaných áut. Tie zvyšné majú do konca roka výnimku. Druhá výnimka vychádza z námietok výrobcov, ktorí chceli, aby sa pri limite zohľadňovala hmotnosť vozidiel. Európska únia na to pristúpila. Kľúčovou hmotnosťou je 1 379,88 kg. Ak je auto ťažšie, každých 100 kg možno vynásobiť koeficientom 0,0333. Takže vozidlo s hmotnosťou 1 479 kg môže emitovať bez sankcií ďalších 3,33 g/km. Spolu je to teda 98,33 g/km. Nie je to však zadarmo. Ak je totiž auto ľahšie, bude potrestané. Limit 95 g/km musí podliezť.
Autocar uvádza príklad BMW, ktorého cieľom je vzhľadom na vyššiu hmotnosť áut dosiahnuť 102 g/km, kým Fiat, výrobca malých áut, musí zísť až na 92 g/km. Zdalo by sa, že je to čiastočne spravodlivé, veď výrobcom ľahkých áut sa normy splnia ľahšie, ako prémiovým značkám s výkonnými a luxusnými SUV. Problémom je, že pokutám sa nevyhne nik. Opäť tu máme príklad. Autocar si schválne vybral modely, ktoré nijako nedráždia svojou okázalosťou a výkonom, no napriek tomu budú sankcionované. Také BMW 116d s mimoriadne úsporným 3-valcovým naftovým motorom s objemom 1,5 litra má vďaka nadváhe 1 440 kg stanovený limit 97 g,/km, v testoch však vykazuje 111 g, čo znamená pokutu 1 330 eur.
Malý VW up! GTi, teda malinký hothatch, opäť s 3-valcom, tentoraz benzínovým 1,0 TSI (85 kW), čaká pokuta až neuveriteľných 3 252 eur, pretože pri hmotnosti 1 100 kg produkuje 120 g/km, namiesto 92. Absurdné ale je, že aj keby sme si nepriplatili za pokuty, tak si priplatíme za technológie. Je totiž nad slnko jasnejšie, že bez masívnej elektrifikácie sa automobilky v blízkej budúcnosti nezaobídu. A to niečo stojí. Mild-hybridy, full-ybridy, plug-in hybridy či elektromobily, ktoré vykazujú podľa súčasných noriem nižšie alebo dokonca nulové emisie, sú a budú drahšie. A to aj za predpokladu, že automobiloví výrobcovia ich budú ochotní predávať pod cenu, keďže zvlášť za elektromobily si môžu účtovať takzvané emisné superkredity a vďaka tomu znižovať flotilový emisný priemer.
Pokuta môže byť potom vyššia ako strata na každom vyrobenom aute. Uvidíme, kam situácia dospeje. Už dnes čelia zákazníci oklieštenej modelovej ponuke. Agentúra JATO Dynamics uvádza, že napríklad vo Veľkej Británii zmizlo v roku 2019 v porovnaní s rokom 2018 až 184 verzií áut. A táto čistka bude pokračovať. Zvlášť budúci rok, keď skončí 5-percentná výnimka. Zlou správou však je, že z dôvodu predpokladaného zvýšenia cien rastie dopyt po jazdených autách. Záujem neochabuje ani po tom, čo sa začali dvíhať ich ceny. Jednoducho, európski motoristi sú pripravení nechať si svoje klasické autá dlhšie alebo dať prednosť starším pred novými. To by bol veľký problém nielen pre európsky automobilový priemysel vrátane prepúšťania, ale aj pre snahy o čistejšie životné prostredie. Príliš striktné sankcie by totiž viedli k neúmerne dlhej prevádzke starších áut s vyššími emisiami.