Elektromobily spôsobujú viac nehôd. Tvrdia poisťovne

Otepľovanie planéty môže zastaviť jedine masové rozšírenie vozidiel s nulovými emisiami CO2. Lenže podľa štatistík viacerých poisťovní vozidlá s elektrickými batériami majú oveľa viac nehôd ako automobily s klasickými spaľovacími motormi.

27.01.2020 23:00
debata (11)

Ekologické vozidlá vydávajú len minimálny hluk a v bežnej prevádzke ich chodci vôbec nepočujú. Batérie slúžiace na ukladanie elektrickej energie sa prehrievajú a občas aj vzbĺknu, podobne ako tie v mobilných telefónoch.

"Nehodovosť elektromobilov je o 40 percent vyššia v porovnaní s automobilmi s benzínovými a naftovými motormi,“ uviedla vo svojich štatistických výkazoch francúzska poisťovňa AXA. V cestnej premávke sú vozidlá poháňané elektrickou energiou oveľa živšie a z nuly na 100 kilometrov zrýchlia za necelých päť sekúnd. Podobné zrýchlenie majú automobily jazdiace na benzín alebo naftu len pri športových verziách, ktoré sú nielen rýchle, ale aj hlučné.

"Raz som išiel po okraji cesty, a vôbec som nepočul, že za mnou ide auto. Vyhol som sa mu až po tom, čo na mňa vodič zatrúbil. Bol to elektromobil a nevydával žiaden hluk. Keby ma jeho vodič nevidel, tak ma určite zrazí, lebo ja som ho vôbec neregistroval,“ povedal Marián Ondráš z Bratislavy. Práve pre príliš tichú jazdu plánujú niektoré krajiny prikázať elektromobilom pomocou reproduktorov imitovať zvuk burácajúceho motora.

Horiace elektromobily

Problémy s horiacimi batériami nemajú len mobilné telefóny, ale aj elektromobily. Podľa štatistík amerického ministerstva dopravy začne automobil Tesla horieť priemerne po odjazdení 19 miliónov kilometrov. Samotná automobilka nesúhlasí a tvrdí, že jej vozidlá vzbĺknu až po 175 miliónoch najazdených kilometrov. Jedinou výhodou elektromobilov je, že horia oveľa pomalšie ako vozidlá so spaľovacími motormi a nehrozí pri nich nebezpečenstvo výbuchu. V elektromobile nevzniká tepelná energia na povrchu, ale vnútri batérie. Hrozí pritom nebezpečenstvo tzv. tepelného úniku, v rámci ktorého sa šíri požiar od jedného batériového článku k druhému. Vozidlo musí byť vybavené zariadením na sledovanie izolačného odporu a musí zaručiť ochranu pred dotykom s nebezpečným napätím.

Navyše ani samotná výroba elektrických batérií nie je veľmi ekologická, to isté platí aj v prípade elektrickej energie vyrábanej z uhlia. Energeticky nesmierne náročná je aj výroba a skladovanie akumulátorov. „Osobne si myslím, že vozidlá s elektrickými batériami budú len medzičlánkom a nakoniec vyhrajú automobily poháňané vodíkom,“ uviedol člen výkonného výboru Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Juraj Sinay. Ten sa do automobilov natankuje podobne ako benzín a následne z neho motor priamo v automobile vyrobí elektrickú energiu. Najväčšou nevýhodou tohto ekologického riešenia je stále vysoké riziko výbuchu spojené s tankovaním vodíka.

Tesla má na krku obvinenie

Ikonou medzi výrobcami ekologických elektromobilov je americká spoločnosť Tesla, ktorá sa k sebe snaží prilákať zákazníkov nielen pomocou ekológie, ale aj najrôznejších autonómnych systémov riadenia. Lenže najnovšie technológie nefungujú a autonómne riadiace vozidlo spôsobilo už pár dopravných nehôd. Najnovšie Kalifornčan Brian Sparks obvinil spoločnosť Tesla, že jej automobily sa samy od seba rozbehnú počas parkovania. Automobilka označila obvinenia za "úplne nepravdivé“ a celú situáciu momentálne preveruje americký Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA).

Automobily Tesla majú senzory, ktoré dokážu zistiť a zaznamenať, ako sa vozidlo riadi, vrátane toho, ako vodič používa ovládacie prvky a ako vozidlo reaguje. V mnohých prípadoch, keď vodiči tvrdili, že auto zrýchlilo samo, vodič tlačil na plynový pedál a nie na brzdu, uviedla spoločnosť. Aplikácia brzdového pedála spolu s akcelerátorom má za následok aj zníženie výkonu motora. "Inými slovami, vozidlo zrýchli len vtedy, ak mu to vodič prikáže,“ uviedla spoločnosť vo svojom blogovom príspevku.

Spoločnosť Tesla uvádza na svojich stránkach, že v 4. štvrťroku roku 2019 zaznamenali jednu nehodu na 3,07 milióna kilometrov. Tí čo jazdili bez autopilota, ale využívali aktívne bezpečnostné funkcie, zaznamenali jednu nehodu za 2,10 milióna km. Šoféri, ktorí jazdili bez autopilota a bez aktívnych bezpečnostných prvkov, zaznamenali jednu nehodu na každých 1,64 milióna najazdených km. Modely Tesla S, Model X a Model 3 dosiahli najnižšiu pravdepodobnosť zrážky s akýmkoľvek vozidlom, aké kedy bolo testované v rámci Programu hodnotenia nových automobilov vlády USA.

Autopilot 1. generácie od Tesly znížil nehodovosť o 38,5 percenta. V hre už je autopilot 2. generácie, ktorý by mal podľa slov Elona Muska znížiť nehodovosť až o 90 percent. Autopilot je schopný riadiť auto bez pomoci človeka či zaparkovať sám.

11 debata chyba
Viac na túto tému: #nehody #elektromobil #dopravné nehody
Články podľa značiek