Porazí Teslu elektrický VW? Nemci majú vysoko rizikové ambície

Elektrické preteky boli odštartované. Nemecký Volkswagen chce zosadiť z trónu elektromobilov americkú Teslu. Uviedol to šéf koncernu VW Herbert Diess na Svetovom ekonomickom fóre v Davose. Napriek tomu v automobilom svete zaznievajú hlasy, podľa ktorých je stávka na elektrické automobily nesprávna.

31.01.2020 06:00
debata (25)
Herbert Diess je v prípade elektromobilov... Foto: Volkswagen
Herbert Diess Herbert Diess je v prípade elektromobilov optimistický.

Diess pre Bloomberg uviedol, že VW dokáže držať tempo s Teslou a v niektorých ohľadoch ju dokonca prekonáva. Americká automobilka má však v oblasti elektromobilov náskok aj napriek tomu, že celkovo predáva výrazne menej vozidiel ako VW.

Nemci nakupujú softvérové spoločnosti a do vývoja elektrických vozidiel lejú miliardy eur. VW oznámil, že medzi rokmi 2020 až 2024 preinvestuje do elektromobilov, hybridizácie a digitalizácie 60 miliárd eur. Ide o 40 percent z celkových prostriedkov do výskumu a vývoja. Výsledkom má byť uvedenie 75 elektrických a 60 hybridných modelov.

Tesla na druhej strane plánuje výstavbu gigatovárne v srdci Nemecka neďaleko Berlína. Pôjde o prvú fabriku postavenú na území Európy. Trhová hodnota americkej automobilky navyše v januári prekonala trhovú hodnotu 100 miliónov.

Tesle Model 3 bude konkurovať VW ID.3. Foto: Tesla
Tesla Model 3 - 2018 Tesle Model 3 bude konkurovať VW ID.3.

VW má v súčasnosti elektrické vozidlá, no ide len o odvodeniny od klasických spaľovacích automobilov. Príkladom je elektrický up! alebo Golf. Na prvý „čistokrvný“ elektromobil sa ešte len čaká. Elektrickú ofenzívu má odštartovať model ID.3, ktorý bude konkurentom pre Teslu Model 3. Nemecký koncern od tohto modelu očakáva, že bude rovnako prelomový ako prvá generácia hatchbacku Golf.

Novinka sa má na trh dostať v tomto roku, pričom základná cena má byť nižšia ako 30-tisíc eur. Normovaný dojazd vozidla sa bude pohybovať od 330 do 550 km v závislosti od kapacity batérií. Nie každý však vníma nové smerovanie koncernu VW ako správny smer.

Bývalý šéf Škody Vratislav Kulhánek v rozhovore pre české Lidovky uviedol, že „v priebehu dvoch rokov sa ukáže neudržateľnosť elektrických áut“. Kulhánek zároveň poukázal na to, že väčšina elektrickej energie pochádza z tepelných elektrární, ktoré produkujú emisie. „Staviť všetko na elektromobilitu je podľa mňa obrovský hazard,“ povedal Kulhánek.

Európske automobilky pristupujú k výrobe elektrických automobilov s cieľom vyhnúť a pokutám za nadmerné flotilové emisie. Emisné normy sa stále sprísňujú. Navyše v celej Európe sa mení správanie zákazníkov.

V posledných rokoch je evidentný odklon verejnosti od vozidiel so spaľovacími motormi. Najmä naftové pohonné jednotky sú považované za agregáty, ktoré sú neekologické. Zmenu spotrebiteľského správania odštartoval škandál Dieselgate, ktorý odhalil podvod nemeckého koncernu pri emisných testoch. Naftové motory spĺňajúce normu Euro 5 boli vybavené ilegálnym softvérom, ktorý menil správanie pohonnej jednotky pri emisných testoch.

Problémy sa celosvetovo týkali 11 miliónov automobilov. Emisný škandál vyšiel nemecký koncern na viac ako 30 miliárd eur. VW musel platiť pokuty, odškodnenia alebo opravy automobilov. V USA dokonca pristúpil k výkupom vozidiel dotknutých škandálom.

© Autorské práva vyhradené

25 debata chyba
Viac na túto tému: #VW #elektromobily #Tesla
Články podľa značiek