Renault–Nissan–Mitsubishi: Aliancia prežije! Rozdelí si úlohy

Japonsko-francúzska aliancia sa rozhodla predsa len pokračovať v spolupráci. Predstavila novú “rovnoprávnejšiu“ stratégiu. Každý bude robiť to, v čom je najsilnejší a „šéfovať“ tam, kde má najsilnejšie postavenie.

03.02.2020 21:00
debata
V ťažkých časoch sa Renault a Nissan predsa len... Foto: Renault Nissan Mitsubishi
Renault Nissan Mitsubishi - logo V ťažkých časoch sa Renault a Nissan predsa len dohodli na spoločnom postupe pre budúcnosť. Bude však založená na odlišných základoch.

Už to vyzeralo, že aliancia Renault-Nissan, kde patrí aj japonské Mitsubishi, je pred krachom. Napätie medzi partnermi, ktorí kooperujú od roku 1999, sa totiž po zatknutí bývalého „bosa“ Carlosa Ghosna, vystupňovalo na maximum. Do toho prišli veľké problémy. Nissan čelí prudkému poklesu predajov a Mitsubishi zase sankciám za použitie nelegálneho emisného softvéru dieselových motorov. Renault je navyše v procese výmeny svojho šéfa. O to viac očakával svet stretnutie lídrov automobiliek, ktoré sa konalo minulý týždeň v Yokohame. Nakoniec z neho vzišiel predbežný strednodobý strategický plán spolupráce. Aliancia teda prežije.

Podmienky spolupráce by mali byť vyváženejšie ako v minulosti. Nissan sa napríklad sťažoval na príliš direktívne zásahy zo strany Renaultu a tlak Ghosna na hlbšiu integráciu Nissanu s francúzskou značkou, čo by znamenalo ohrozenie nezávislosti japonskej automobilky. Pritom Renault je menším výrobcom ako Nissan. Hlavným cieľom novej stratégie je vyššia konkurencieschop­nosť jednotlivých značiek a vyššie zisky, ktoré sú nutné pre investície do nových technológií. Úlohy si majú rozdeliť podľa toho, v čom a kde sú jednotlivé značky najsilnejšie. V prvom rade pôjde o geografické pôsobnosť.

Každá zo značiek dostane na starosť jeden región. Renault sa ujme vedenia v Európe, Nissan v Číne a Mitsubishi v juhovýchodnej Ázii. O severoamerickom trhu, kde je dominantný Nissan, sa zatiaľ nehovorilo. Podobne to má byť v oblasti vývoja. Každá zo značiek bude zodpovedná za určitú časť technológií, ktorú zabezpečí a poskytne partnerom. To sa líši od minulosti, kde boli vývojové tímy vedené k tandemovej spolupráci. Má ísť napríklad o vývoj platforiem, motorov, autonómnych či nízkoemisných technológií a podobne. Renault by sa mal napríklad stať lídrom v oblasti úžitkových vozidiel.

Uvidíme, ako to dopadne, ale spolupráca je dnes pre prežitie nevyhnutná. Aj preto nedávno ohlásili spojenectvo koncerny PSA (Peugeot, Citroën, Opel) a FCA (Fiat-Chrysler). Mimochodom, Renault sa s FCA pred časom nedohodol. Synergiou ušetria obrovské náklady, čo zvýši ich konkurencieschop­nosť. O to viac by sa Renault s Nissanom oslabili, ak by sa nedohodli na ďalšom spoločnom postupe. Potom by sa možno naplnil čierny scenár „urazeného“ Carlosa Ghosna, ktorý zo svojho libanonského exilu, či skôr ukrytu, veští Nissanu bankrot do troch rokov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Renault #Mitsubishi
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek