Je VW Golf na ‘odstrel‘? Ôsma generácia je možno posledná

05.02.2020 18:00

Do showroomov sa práve dostáva novučičká generácia Volkswagenu Golf. Hovoriť o jeho konci je preto tak trochu rúhaním. Ale táto ikona budúcnosť istú nemá. Z hry ju vytláča VW Tiguan a z druhej strany jej na krk dýcha ID.3.

Bude ôsma generácia Golfu posledná? Zmeniť to...
Bude ôsma generácia Golfu posledná? Zmeniť to môže tlak na emisie a zmena zákazníckeho vkusu. Už dnes sa prejavujú prvé náznaky toho, že najlepšie časy má za sebou. Autor: Volkswagen

VW Golf prišiel na svet v roku 1974. A pre automobilku z Wolfsburgu bol doslova spasením. V tom čase totiž zápasila s následkami ropnej krízy a viedla zničujúci boj s Opelom. Ľahký moderný hatchback s motorom naprieč a predným náhonom však všetko zmenil. Volkswagen doslova katapultoval na čelo európskeho automobilového priemyslu. S cenou 7 995 mariek, čo zodpovedá dnešným 11 500 eurám, sa stal absolútnym hitom. Stačilo 30 mesiacov a z liniek zišiel miliónty exemplár. Za 45 rokov kariéry putovalo k zákazníkom zo siedmich generácií viac ako 35 miliónov kusov.

Z Golfu sa stal tretí najpredávanejší model planéty a dodnes je s obrovským náskokom najpredávanejším modelom v Európe a tiež najvyhľadávanejším autom z druhej ruky. Ohroziť jeho pozíciu bolo pre konkurenciu prakticky nemožné. Juergen Stackmann strávil 20 rokov v európskej divízii Fordu, aby našiel účinnú receptúru proti Golfu. Ale neúspešne. „Nedalo sa to prelomiť. Vždy keď sme si mysleli, že sa na Golf dotiahneme, urobil ďalší technologický krok vpred, a my sme sa vzdialili,“ komentoval kariéru Golfu Stackmann, dnes už v pozícii šéfa marketingu značky Volkswagen. Lenže budúcnosť už taká ružová byť nemusí.

Silným protivníkom Golfu sa môže stať čoskoro...
Silným protivníkom Golfu sa môže stať čoskoro elektrický ID.3. To v prípade, že konverzia Golfu na prísnejšie emisné normy bude drahšia ako čisto elektrická technológia. Autor: Volkswagen

To napriek tomu, že dnes prichádza na svet nová, ôsma generácia, ktorá má opäť ambície ostať referenčným modelom v triede. Volkswagen pre to urobil všetko. Golf VIII bude mať úspornejšie motory, mild-hybridné a plug-in hybridné verzie, verzie spaľujúce CNG a bude plne digitálny. Komunikuje s infraštruktúrou a je vybavený hlasovým ovládaním s umelou inteligenciou cez Amazon Alexa. Jeho softvér obsahuje 100 miliónov riadkov, približne toľko ako má Airbus 320. Platené upgready umožnia navyše automobilke získať dodatočné peniaze. Napríklad za aktiváciu adaptívneho tempomatu na diaľku a podobne. VW tiež dokázal znížiť výrobné náklady a skrátiť výrobný čas o hodinu.

No napriek tomu Golf jasnú budúcnosť ešte nemá. Áno, je stále silným hráčom, predáva sa každých 40 sekúnd, lenže predaje pozvoľna klesajú. Kým v roku 2015 dosiahol absolútny rekord 1,06 milióna registrácií, čo bolo dvakrát toľko ako SUV Tiguan, vlani to bolo „len“ 702 000. A navyše, v roku 2019 sa Tiguan dostal v globálnych predajoch po prvýkrát pred Golf! VW predpokladá, že v roku 2021 predá najviac 630 000 kusov, čo je opäť o 16 % menej. Dôvody? Pozíciu Golfu prirovnáva nezávislý nemecký analytik Matthias Schmidt k sendviču alebo cestujúcemu na strednom sedadle.

Najväčším „nepriateľom“ Golfu je v súčasnosti...
Najväčším „nepriateľom“ Golfu je v súčasnosti Tiguan. Vlani sa z neho predalo viac kusov ako z Golfu. To sa v 45-ročnej histórii tejto ikony nepodarilo žiadnemu inému Volkswagenu a v podstate ani konurencii. Autor: Volkswagen

„Na Golf tlačí z jednej strany rastúca popularita SUV a z druhej elektromobilita,“ tvrdí Schmidt. Analytici sa domnievajú, že existencia tejto ikony nebola nikdy taká ohrozená. Budúcnosť Volkswagenu bude možno definovať celkom iné auto ako Golf. Zvrat nastal v roku 2015, keď padlo vo Wolfsburgu kľúčové rozhodnutie, nevyvíjať nástupcu elektrického e-Golfu, ale vytvoriť od základu nový, čisto elektrický model. A tým je VW ID.3. Osud Golfu sa razom ocitol na vážkach, pretože bude závislý od toho, koľko bude stáť jeho ďalšia konverzia na prísnejšie emisné normy Euro 7. Ak tým cena narastie nad elektrický ID.3, nebude dôvod vyvíjať deviatu generáciu.

Zatiaľ síce hrá ID.3 len okrajovú úlohu a nedokáže zabezpečiť dostatok prostriedkov pre chod takej obrovskej spoločnosti, akou je Volkswagen, lenže tlak na emisie to môže zmeniť. Analytici tvrdia, že diverzifikácia nie je pre firmu zlá, pretože sa zbaví prílišnej závislosti od svojho dlhoročného bestselleru, čo môže mať aj negatívne dôsledky. Ukázalo sa to napríklad pri slabom nábehu Golfu piatej generácie. Volkswagen, zamestnávajúci len vo Wolfsburhu 8 500 ľudí, bol okamžite v problémoch. Šéf predaja Volkswagenu Stackmann je však optimistom. Tvrdí, že v súčasnosti je spoločnosť na každom stupni naklonená vývoju deviatej generácie a že žiadne iné auto nesymbolizuje DNA značky tak jednoznačne. „Tiguan je, samozrejme, dôležitý, ak sa však kohokoľvek z tímu VW spýtate, za aký model by položiť život, odpoveď bude Golf.“

VW Golf
		-
		2020
VW Golf -
		2020
+41VW Golf -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#VW Tiguan #VW ID.3 #VW Golf #VW #Volkswagen
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR