Nemeckí aktivisti aj niektorí politici už dávnejšie vyhlásili vojnu populárnym SUV. Obviňujú ich za znečistenie ovzdušia v mestách, keďže sú väčšie, ťažšie a majú vyššiu spotrebu paliva. Odpor k nim sa vystupňoval najmä po vlaňajšej tragickej nehode v Berlíne, kde vodič Porsche Macan po náhlych zdravotných problémoch usmrtil troch ľudí. Situácia gradovala na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom masívnymi protestnými akciami ekologických aktivistov. Miernejšou formou odporcov SUV bolo rozdávanie „falošných“ pokút za stierače s odkazom „Vaše auto je pre mestskú dopravu nevhodne veľké.“
Teraz sa na stranu odporcov SUV pridala aj nemecká ministerka životného prostredia Svenja Schulzová, ktorá sa nechala počuť, že by privítala systém, ktorý by záujemcov o veľké autá s vysokou spotrebou a emisiami CO2 znevýhodnil oproti tým, ktorí si kupujú úsporné autá a elektromobily. V podstate by malo ísť o systém bonusov a malusov. „Myslím si, že by bolo správne, aby si tí, ktorí kupujú veľké a benzín hltajúce autá, trochu priplatili, jednoducho, dostali nejakú prirážku. Je to realizovateľné, podobne ako dnes zvýhodňujeme dotáciami nákup elektromobilov,“ vysvetlila Schulzová. Zatiaľ ale ministerstvo žiaden legislatívny návrh nepredložilo.
Ochrancovia životného prostredia návrh vítajú. “V snahe rýchlo zlepšiť zničujúcu klimatickú stopu v doprave, neexistuje žiaden iný spôsob ako zdražiť autá s vysokou spotrebou a zlacniť autá šetrné k životnému prostrediu,“ vyjadril Tobias Austrup z organizácie Greenpeace. Proti takýmto zámerom sa ale ohradil najväčší nemecký autoklub ADAC. „Systém malusov znamená dodatočné zdanenie veľkých áut, ktoré ale ľudia, napríklad rodiny, nevyhnutne potrebujú,“ povedala Gerharda Hillebrandová, viceprezidentka autoklubu ADAC pre dopravu.
Zvýšené zdanenie SUV síce ešte nie je realitou, ale ak bude Nemecko investovať, tak ako už plánuje, do väčšej podpory nákupu elektromobilov a plug-in hybridov, môže sa stať rýchlo realitou. A to asi nevyvolá nadšenie nemeckých zákazníkov. Ešte nikdy sa totiž v tejto krajine nepredalo toľko športovo-úžitkových áut ako vlani. Na zlomenie absolútneho rekordu im pritom stačilo 11 mesiacov. Z SUV sa minulo viac ako milión kusov a do konca roka ich na nemeckých cestách pribudlo približne 1,1 milióna. Z celkového koláča registrácií nových áut v Nemecku si odhryzli celú tretinu.