ACEA: Uhlíková neutralita áno, ale bez spolupráce to nepôjde. Tvrdia automobilky

Plán Európskej únie s názvom Zelená dohoda pre Európu si kladie za cieľ do roku 2050 nezaťažovať emisiami oxidu uhličitého životné prostredie, no jeho realizovateľnosť ostáva na pleciach viacerých sektorov. Pre dosiahnutie ambiciózneho cieľa zmeniť Európu na prvý klimaticky neutrálny svetadiel, bude teda kľúčom spolupráca.

13.02.2020 16:00
debata

Podľa Európskej agentúry pre životné prostredie sa doprava ako celok podieľa na tvorbe emisií CO2 22,3 %, pričom podiel osobných automobilov je 12,8 %. Vo väčšej miere môže za tvorbu skleníkového plynu energetický sektor s celkovým podielom 27,8 %. Už na takomto jednoduchom porovnaní badať, že obe odvetvia musia v snahe znížiť produkciu CO2 konať spoločne.

Horúcou témou je v súčasnosti elektromobilita. Ide o jednoznačný technický posun v možnosti dopravy, no s ohľadom na súčasné možnosti ju nemožno pokladať za všeliek. Práve fascinácia elektromobilitou nabáda k ignorancii iných riešení, ktoré môžu značne prispieť k znížení tvorby skleníkových plynov. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) preto volá po zachovaní tzv. technickej neutrality.

Hlavnou myšlienkou je využitie všetkých dostupných riešení zníženia produkcie emisií, a to vrátane spaľovacích motorov. Predstavitelia automobiliek zdôrazňujú, že súčasné zážihové a vznetové pohonné jednotky sú oveľa šetrnejšie k životnému prostrediu ako tie spred desaťročia. K celkového vysokému číslu emisií CO2 tak prispieva väčšmi zastaraný vozový park ako využívanie fosílnych palív v doprave. Napríklad na Slovensku je podľa údajov ACEA priemerný vek osobných vozidiel 13,9 roka. V susednej Českej republike je to 14,8 roka, v Maďarsku 14,2 roka, v Grécku 15,7 roka, v Rumunsku 16,3 roka a najviac v Estónsku až 16,7 roka.

V strednej a vo východnej Európe tak jazdí mnoho vozidiel vyrobených na prelome tisícročí. V tom čase produkovali nové autá v priemere viac ako 170 gramov oxidu uhličitého na kilometer. V súčasnosti je to 120 g/km. ACEA preto navrhuje, aby dotačná politika EÚ zohľadnila aj skutočnosť, že ekologický potenciál spaľovacích motorov ešte nie je vyčerpaný a podporila obnovu vozového parku. Napriek doterajším snahám úradov ide stále o preferovaný spôsob pohonu a motoristi by takýto stimul ocenili.

Elektrický pohon však nemusí ostať na okraji záujmu. V rámci filozofie technickej neutrality je treba vytvoriť podmienky aj pre rozvoj elektromobility. Pri využití elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov ide o najekologickejšiu možnosť. Momentálne najväčšou prekážkou je infraštruktúra. V tomto prípade by ACEA ocenila príspevok zo strany EÚ do budovania nabíjacích staníc, keďže automobilky z vlastných zdrojov akcelerujú vývoj elektrických vozidiel. Každý rok výrobcovia v Európe investujú do výskumu a vývoja elektromobility 57,4 miliardy eur, čo predstavuje 28 % všetkých investícii v Európskej únii.

Tu sa však možnosti zlepšenia nekončia. ACEA pripomína, že stále je tu možnosť zvýšiť podiel biozložiek v palivách, zlepšiť plynulosť premávky a optimalizovať logistiku nákladnej dopravy. Netreba však zabúdať na možnosť posilnenia pozície automobilov jazdiacich na LPG či CNG a v Európe stále málo populárneho vodíkového pohonu.

Zároveň sa žiada zdôrazniť, že osobná preprava je dôležitou súčasťou života Európanov. ACEA pripomína, že prechod k uhlíkovej neutralite by nemal mať negatívne ekonomické a sociálne dopady. Ľudia sa radi pridajú k zlepšovaniu životného prostredia, ak to pre nich bude ekonomicky prijateľné. Automobilový priemysel priamo či nepriamo zamestnáva v Európe 13,8 milióna ľudí. Ak veľká časť z nich príde o prácu z ekologických dôvodov, bude v nich celá problematika vzbudzovať zášť. Keď sa však Zelená dohoda postará o zvýšenie konkurencieschop­nosti európskeho automobilového priemyslu na globálnej úrovni, profitovať z toho budú všetci.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #ACEA #infraštruktúra #elektromobilita #Európska zelená dohoda
Články podľa značiek