Koronavírus kosí automobilky. Fabriky stoja v Číne, Kórei aj v Japonsku

Výroba automobilov do veľkej miery stojí na dielcoch vyrobených v Číne. Dôkazom je pozastavená produkcia vo fabrikách v Ázii. Dôvodom je koronavírus, ktorý obmedzil výrobu nielen v čínskych továrňach automobiliek, ale aj ich subdodávateľov. Automobilkám ako Hyundai, Nissan, Renault alebo Fiat v niektorých továrňach dochádzajú dielce.

11.02.2020 06:00 , aktualizované: 14:42
debata (8)
Fiat tvrdí, že odstávky môžu postihnúť aj... Foto: SITA, Carlos Osorio
Fiat, tabuľa Fiat tvrdí, že odstávky môžu postihnúť aj európske továrne.

V súčasnosti je okrem čínskych tovární pozastavená výroba aj v niekoľkých juhokórejských a japonských fabrikách. Americko-taliansky koncern FCA sa však obáva aj o európske továrne. Generálny riaditeľ spoločnosti Mike Manley počas minulého týždňa vyhlásil, že ak sa dodávky dielcov z Číny neobnovia do dvoch až štyroch týždňov, koncern bude nútený pozastaviť výrobu v Európe.

Hrozia problémy aj slovenským fabrikám?

Prerušenie produkcie sa zatiaľ európskych tovární nedotklo. Rovnaká situácia je aj v slovenských fabrikách. „V tejto chvíli Kia Motors neočakáva, že koronavírusom bude ovplyvnená výroba v prevádzkach mimo Kórejskej republiky a Číny,“ informoval Ján Žgravčák, hovorca žilinskej Kie.

Slovenský závod spoločnosti Jaguar Land Rover zatiaľ nevie povedať, aký bude mať koronavírus dosah na jej podnikanie. „V spoločnosti Jaguar Land Rover je pre nás zdravie našich zamestnancov dôležité a naďalej monitorujeme situáciu týkajúcu sa koronavírusu v Číne. Riadime sa pokynmi ministerstva zahraničných vecí s ohľadom na cestovanie zo Spojeného kráľovstva do Číny. V Číne sa riadime odporúčaniami miestnej vlády a v zmysle odporúčaní sme tiež uzavreli naše prevádzky. Situáciu podrobne monitorujeme a je pre nás ešte skoro povedať, aký bude mať dosah na naše podnikateľské aktivity,“ povedal Richard Dečo, senior špecialista komunikácie Jaguar Land Rover.

Nitrianska fabrika priamo nezodpovedala otázku, či hrozí prerušenie výroby aj na Slovensku. Peter Švec, hovorca trnavskej fabriky PSA, pre denník Pravda potvrdil, že situácia pre slovenský závod nie je natoľko vážna, aby došlo k obmedzeniu výroby. Situáciu však monitorujú. „Výroba v závodoch Volkswagen Slovakia nebola nateraz situáciou dotknutá,“ uviedla hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Problémy sú najmä v Ázii

Japonský Nikkei v pondelok informoval, že Nissan pozastaví výrobu na juhozápade ostrova Kjúšu. Dôvodom sú chýbajúce súčiastky z Číny. K odstávke dvoch výrobných liniek má prísť 14. februára. Prerušenie prác ovplyvní produkciu niekoľko tisíc automobilov. O dva dni neskôr plánuje Nissan odstaviť tretiu linku.

Francúzska automobilka Renault oznámila, že jej dcérska spoločnosť Renault Samsung Motors odstaví na štyri dni výrobu v juhokórejskom meste Pusan. Pozastavenie výroby sa začalo 11. februára. „Z dôvodu geografickej blízkosti je závod v meste Pusan miestom, ktoré je najviac vystavené prerušeniu dodávok v Číne,“ uviedla v piatok spoločnosť Renault prostredníctvom svojej hovorkyne.

Hyundai má fabriky v Číne aj v Južnej Kórei. Foto: Hyundai
Hyundai Tucson N Line - 2019 Hyundai má fabriky v Číne aj v Južnej Kórei.

V Južnej Kórei ako prvý odstavil svoje výrobné linky domáci Hyundai, ktorému chýbajú káblové zväzky. Odstávka má trvať až do 13. februára. Hyundai má na domácej pôde sedem tovární, v ktorých produkuje 40 percent svojich vozidiel. Z Južnej Kórei automobilka vyváža modely najmä do USA, Európy a na Blízky východ.

V troch domácich fabrikách zastavila výrobu aj juhokórejská Kia. Výroba v továrňach Kwangdžu a Sohari neprebiehala od 10. do 11. februára. Továreň v meste Hwasung mala pozastavenú výrobu len v pondelok 10. februára.

Niektoré juhokórejské subdodávateľské spoločnosti, ktorých fabriky v Číne zatvoril vírus, sa snažia zvýšiť produkciu v domácich továrňach. Epicentrum koronavírusu je zároveň hlavným uzlom automobilového priemyslu v Číne. Provincia Chu-pej je jednou z 11 provincií, ktoré sú v Číne zodpovedné za výrobu viac ako dvoch tretín vozidiel. Dodávky navyše prerušili aj prázdniny spojené s oslavami nového roka. S tým však automobilky počítali a pred prázdninami si vytvorili dostatočnú zásobu.

Juhokórejská vláda navyše minulý týždeň v piatok požiadala čínske regionálne úrady o pomoc s obnovením výroby v juhokórejských továrňach umiestnených v Číne. Čínska vláda v snahe zabrániť šíreniu koronavírusu vydala zákaz výroby v továrňach.

Problém so subdodávkami dielcov nemajú všetci výrobcovia. Americký General Motors alebo japonská Toyota situáciu monitorujú a pripravujú sa na možné riešenia. Pre automobilky nie je problémom len dovoz dielcov potrebných pre výrobu z Číny a zastavená produkcia v danej krajine. Vírus ovplyvňuje aj samotné predaje na trhu, ktorý je pre automobilky dôležitý.

Hakan Samuelsson, generálny riaditeľ spoločnosti Volvo, tvrdí, že automobilka v súvislosti s koronavírusom stratí minimálne dva týždne predajov, výroby a subdodávok. Volvo, ktoré je súčasťou čínskeho koncernu Geely, v minulom roku v Číne predalo 154 961 vozidiel. Čínska nákaza tak bude mať dosah na tohtoročné hospodárske výsledky Volva aj iných automobiliek.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #výroba automobilov #koronavírus
Články podľa značiek