V Stuttgarte sa trasie zem. Mercedes-Benz prepustí možno až 15 000 ľudí!

Mercedes-Benz síce vlani dodal zákazníkom rekordných 2,39 milióna áut, čím sa stal najpredávanejšou prémiovou značkou planéty, no jeho zisk dramaticky klesol a divízia dodávok sa ocitla v červených číslach. Prijíma radikálne škrty. Prepustí tisíce ľudí a zruší najmenej štyri modely.

13.02.2020 10:00
debata (3)
Automobilka zo Stuttgartu bojuje so zlými... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - výroba Automobilka zo Stuttgartu bojuje so zlými finančnými výsledkami. Záchranný plán obsahuje masívne personálne škrty aj škrty v portfóliu vozidiel.

Prepúšťanie a šetrenie, to je najaktuálnejšia téma v automobilovom priemysle. Automobilky sa rútia do neistého biznisu s elektromobilmi, čo si vyžaduje miliardové investície a na druhej strane sa musia vyrovnať s poklesom odbytu v Číne a potenciálnymi miliardovými pokutami za prekračovanie emisných limitov. Príjmy teda klesajú a náklady prudko rastú. To nie je dobré. Svoje o tom vie aj Mercedes-Benz. Vlani klesol jeho čistý zisk zo 7,6 miliardy na 2,7 miliardy eur a jeho divízia úžitkových vozidiel Mercedes-Benz Vans dokonca zaťala sekeru vo výške 3,1 milióna eur v porovnaní so ziskom 312 miliónov v roku 2018.

Automobilka zo Stuttgartu musela navyše vlani zaplatiť 4,2 miliardy eur za urovnanie škandálu s jej naftovými motormi a 828 miliónov eur ju stála reštrukturalizácie divízie úžitkových áut. Mercedesu-Benzu tak neostáva nič iné, ako uťahovanie opaskov. Už vlani oznámil, že prepustí 1 100 zamestnancov z radov manažmentu, ale tieto zmeny sa pravdepodobne ukázali iba ako kozmetické. Nový šéf firmy Ola Kallenius, ktorý nastúpil do funkcie vlani v máji, však oznámil omnoho drastickejšie znižovanie počtu „personálu“. „Chystáme sa obnoviť finančné zdravie tejto spoločnosti a prijať opatrenia, ktoré musíme prijať, aby sme sa vrátili na správnu cestu,“ povedal Kallenius.

Za obeť úsporám padne aj toto krásne kupé... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé Za obeť úsporám padne aj toto krásne kupé triedy S. Nasledovať ho bude kabriolet.

„Áno, v niektorých záležitostiach to bude nejaký čas trvať. Neexistujú žiadne rýchle recepty,“ dodal. Číslo „odídencov“ sa tak zvýšilo na 10 000 ľudí. Ušetriť to má do roku 2022 približne 1,4 miliardy eur. Tam sa však prepúšťanie pravdepodobne nezastaví. Nemecký Handelsblatt, odvolávajúci sa na svoje zdroje v automobilke, totiž uviedol, že o prácu má prísť až 15 000 zamestnan­cov, čo je viac ako desať percent zo súčasných 145 000. Mercedes-Benz tiež zníži dividendy z vlaňajších 3,25 eura na akciu na 90 centov, čo má priniesť ďalšiu miliardu. Škrtať sa bude aj v modelovom portfóliu.

Automobilka už v máji ukončí výrobu pikapu triedy X a do minulosti pošle aj kabriolet a kupé triedy S. Dôvodom je slabý záujem. Ohrozená je tiež pozícia minivanu triedy B ako aj 4-dverového kupé CLS a superšportu AMG GT. Posledné dva by mohol nahradiť jediný športový elektromobil. Ola Kallenius teda zdedil zdanlivo prosperujúcu firmu po svojom predchodcovi Dieterovi Zetschem v horšom stave, ako sa mohlo zdať. A to v tej najnevhodnejšej chvíli, keď automobilový priemysel prechádza najväčšou transformáciou od svojho vzniku a situáciu mu komplikuje obchodná vojna medzi USA a Čínou či brexit.

Na druhej strane začne firma investovať do projektov, ktoré sú pre ňu ziskové alebo aspoň znížia riziká pokút za prekračovanie emisných limitov. Ešte tento rok predstaví Stuttgart novú generáciu vlajkovej lode triedy S, elektromobil EQA a väčšinu modelov vybaví mild-hybridnou 48 V sústavou. Tá má zahladiť nárast spotreby po tom, čo došlo k radikálnemu odlivu od naftových k benzínovým motorom. „Naším cieľom je zabezpečiť solídnu likviditu na ochranu nevyhnutných investícií a zároveň vyplatiť atraktívne dividendy,“ uviedol hlavný finančný riaditeľ Harald Wilhelm. Už v tomto roku predpokladá výrazne vyšší zisk.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Daimler
Články podľa značiek