Škoda Enyaq: Elektrické SUV prezrádza zvláštne meno. Čo znamená? Íri to vedia

Potom ako Škoda nastúpila s novou generáciou SUV, sme si museli začať zvykať aj na nové, spočiatku krkolomné názvy Kodiaq, Karoq a Kamiq. Všetky odvodené z jazyku Inuitov. To taká Scala má zas korene v latinčine. Najnovšie sa ale v Mladej Boleslavi inšpirovali írčinou. Prvý elektromobil Škody ponesie meno Enyaq, ktoré má symbolizovať „zdroj života“.

12.02.2020 18:30
6
Prelomové elektrické SUV-kupé Škody ba malo byť... Foto: Škoda
Škoda Vision iV Concept - 2019 Prelomové elektrické SUV-kupé Škody ba malo byť blízkym príbuzným konceptu Vision iV, predstavenému vlani na autosalóne v Šanghaji.

Výber názvu pre nový model auta je hotovou vedou. Nesmie ho mať registrovaný iný výrobca, nesmie mať pejoratívny nádych či dokonca vulgárny význam v niektorom z jazykov a mal by tiež dobre znieť a ľahko sa vyslovovať na trhoch kam novinka mieri. Riešiť to musela v posledných rokoch aj česká Škoda, ktorej portfólio narástlo od čias Favoritu na desiatky modelov. Po tom čo takmer vyčerpala svoje historické názvy, ako Felicia, Octavia, Superb či Rapid, musela hľadať nové. Tak vznikol Roomster či Yeti. A s príchodom novej rodiny SUV prišli sprvu krkolomné názvy Kodiaq, Karoq a Kamiq. Aj tie mali po vzore Yeti severský pôvod, odvodené sú totiž z jazyka Inuitov, žijúcich na severe Kanady a v Grónsku.

Viac sa Škoda „zapotila“ pri hľadaní mena pre svoj prvý hatchback nižšej strednej triedy, ktorý mal skoncovať s minulosťou Rapidu. Dostal názov Scala, ktorý mnohých prekvapil. Skôr sa očakávalo, že opäť opráši históriu a reinkarnuje napríklad Popular. Nestalo sa. Slovo Scala však nemá s Inuitmi nič spoločné. Pochádza z latinčiny a používa sa pre označenie schodiska alebo rebríka, čo má symbolizovať veľký posun nahor. Jednoducho, marketing značky pracoval na plné obrátky. O to väčšou hádankou bolo, ako si Škoda poradí s názvom svojho prvého elektrického SUV, vlastne prvej elektrickej Škody, ak vynecháme malé Citigo, ktoré prišlo k batériovému pohonu v podstate až v závere svojej kariéry a tak trochu ako slepé kura k zrnu.

Názov Enyaq zachováva tradíciu písmena „q“,... Foto: Škoda-Auto
Škoda Enyak - 2020 Názov Enyaq zachováva tradíciu písmena „q“, ktoré nájdeme v názvoch všetkých boleslavských SUV a zároveň nesie písmeno E, symbolizujúce elektromobilitu.

V podobe konceptu z roku 2017 malo toto SUV označenie Vision E a o dva roky neskôr, keď jeho vývoj pokročil, zas Vision iV. Skratka iV sa nakoniec ujala pre označenie elektrifikovaných modelov Citigo iV a plug-in hybridný Superb iV. Lenže pre úplne nový elektrický model, ktorý pre Škodu znamená štart do novej bezemisnej éry by to nestačilo. A tak tu máme Škodu Enyaq. Názov z časti rešpektuje nomenklatúrnu tradíciu športovo-úžitkových modelov, ktoré majú v názve písmeno „q“. Na začiatku už ale nenájdeme „K“, to preto, že ho nahradilo „E“, symbolizujúce elektromobilitu. Tam sa ale marketing značky nezastavil. Slovo Enyaq je totiž príbuzné írskemu slovu „enya“.

Otázkou ostáva, či názov “postavila“ Škoda okolo tohto slova, alebo „vygooglila“ či náhodou fonetická podoba názvu Eniaq, ktorý má potrebné atribúty, neznamená čosi, čo by sa mohlo hodiť. A predstavte si, znamená! Enya je írsky výraz pre „zdroj života“ a jeho korene siahajú až k pôvodnému írskemu slovu „Eithne“, čo sa dá voľne preložiť ako esencia, duch či princíp. Jednoducho, ako uliate pre nový revolučný model. Či ale dobre znie, to ukáže až budúcnosť. Írčinou, ktorá pochádza z mýtmi opradeného regiónu na severe ostrova, sa majú navyše inšpirovať aj názvy všetkých ďalších elektromobilov s logom okrídleného šípu, postavených na batériovej platforme MEB.

Do roku 2022 chce mať Škoda v ponuke desať elektrifikovaných modelov iV a do roku 2025 majú plug-in hybridy a čisté elektromobily predstavovať celú štvrtinu jej predajov. Len do konca roka 2021 preinvestuje v oblasti elektrifikácie dve miliardy eur. Škoda Enyaq by sa mala svetu predstaviť ešte do konca tohto roka a k prvým zákazníkom zamieriť v tom budúcom. Pripomeňme, že koncept Vision iV s dĺžkou 4 665 mm, bol vybavený dvojicou elektromotorov s výkonom 225 kW a vďaka batériám s kapacitou 83 kWh mal byť schopný absolvovať na jedno nabitie približne 500 km.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
6 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda-Auto #Škoda Enyaq #Škoda #elektromobily
Články podľa značiek