Ghosn píše ‘hollywoodsky‘ scenár. Bude mať happy end?

Pád jedného z najvplyvnejších bosov automobilového priemyslu až na dlážku tokijskej cely a následný „filmový“ útek z Japonska nepochybne fascinuje. Zdatný obchodník a bývalý šéf automobiliek Nissan, Renault a Mitsubishi Carlos Ghosn, by na ňom rád zarobil. Už najal hollywoodskeho agenta.

14.02.2020 12:00
debata
Carlos Ghosn je momentálne vo svojej... Foto: Renault-Nissan
Carlos Ghosn Carlos Ghosn je momentálne vo svojej libanonskej „zlatej klietke“, no boj o očistenie svojho mena nevzdáva. Pomôcť by mu mohol Hollywood či Netflix. A ešte by zarobil.

Carlos Ghosn je nepochybne svetovou celebritou. Najprv otočil ako zdatný manažér ku dnu padajúci Nissan na cestu do výšav, stal sa šéfom Renaultu a Mitusbishi, aby po 20 rokoch hviezdnej kariéry skončil v tokijskom väzení. Následne okorenil svoj príbeh priam filmovým útekom do Libanonu, kde naň nemá dosah japonská justícia a kde je dnes skôr národným hrdinom ako zločincom v exile. Lenže táto „story“ nebola lacná. Majetok Ghosna, ktorý sa ešte v roku 2018 odhadoval na 120 miliónov dolárov, je minulosťou. Útekom z Japonska prišiel o kauciu 14 miliónov dolárov a samotná logistika nelegálnej cesty do Libanonu ho vraj stála ďalších 15 miliónov.

Pre urazeného Ghosna je ešte ponižujúcejšie, že momentálne nezarába, pričom jeho život iste nie je lacný. To, čo mnohí predpokladali, sa tak stáva skutočnosťou. Príbeh ako z trileru sa snaží predať filmovým a televíznym tvorcom. Nejde o špekulácie. Ghosn si už najal agenta. A tak ako všetko, píše aj tento scenár vo veľkom. Takže ním nie je nik iný, ako Michael Ovitz, jeden z najvplyvnejších hollywoodskych guru. Počas svojej kariéry bol Ovitz šéfom štúdií Walta Disneyho, bol tvorcom idei nákupu celých filmových tímov najatých pre projekty, spolupracoval so Stevenom Spielbergom, Meryl Streepovou a ako šéf spoločnosti Creative Artists Agency dnes zastupuje Brada Pitta alebo Jennifer Anistonovú.

Ghosnova cesta na vrchol s následným pádom, ktorá obsahuje také „pikošky“ ako útek v puzdre na aparatúru či samotný plán zosnovaný Michaelom Taylorom, bývalým príslušníkom americkej špeciálnej jednotky U. S. Army Special Forces, známej aj ako zelené barety, sa na plátno priam žiada. A nemusí ísť len o filmovú produkciu z kalifornskej fabriky na sny. Núka sa seriál, dokument či televízne spracovanie. Podľa Ovitza má už Ghosn na stole viacero ponúk na zakúpenie práv. Mimo nie sú ani streamovacie služby. Spoločnosti Netflix alebo Amazon, sú dnes ochotné platiť takmer miliardy za nový „čerstvý“ obsah.

Pre Ghosna by to bola zlatá baňa, a navyše spôsob, ako si nakloniť verejnú mienku a vytvoriť tlak na japonskú justíciu, aby stiahla obvinenia. Má to však aj morálny aspekt. Ghosnov príbeh je síce fascinujúci, no zatiaľ nemá koniec. Rád by sa videl ako obeť sprisahania japonskej vlády s vedením Nissanu, ako neviniatko v pazúroch skazeného japonského právneho systému a skorumpovaných sudcov. Lenže happy end nie je vôbec istý. Ghosn je v Japonsku obvinený zo skutočne závažných prečinov, ako sú podvody na daniach či zneužívanie firemných účtov pre svoje potreby. Medzinárodný zatykač, hoci v Libanone nemá väčšiu hodnotu ako papier, na ktorom je napísaný, je stále platný.

Otázkou teda ostáva, kto by mal odvahu podieľať sa spracovaním Ghosnovho príbehu na jeho očistení, ak nie je vôbec vylúčené, že je skutočne vinný. Ghosn zatiaľ trvá na svojom. Do tokijskej basy ho vraj dostala jeho snaha o užšiu integráciu Nissanu s Renaultom, proti ktorej boli vysokí predstavitelia japonskej automobilky a japonskej exekutívy. „Neutiekol som pred spravodlivosťou – unikol som pred nespravodlivosťou a politickou perzekúciou,“ konštatoval Ghosn na tlačovej konferencii v Bejrúte. „Malý“ Renault vlastní totiž väčší podiel vo veľkom Nissane, ako Nissan v Renaulte. Tento nepomer by väčšie prepojenie ešte umocnilo, na čo mali byť v Japonsku mimoriadne citliví.

V Ghosnov prospech však hrá fakt, že ak by nezobral tento brazílsko-libanonsko-francúzsky manažér v roku 1999 do rúk opraty v Nissane a neurobil bolestné zmeny, jedna z pých japonského automobilového priemyslu by dnes už pravdepodobne neexistovala. Akási priam osudová závislosť Nissanu od Ghosna sa ukazuje aj dnes. Automobilka sa po jeho zatknutí v roku 2018 totiž prudko prepadá, čelí poklesu predajov v Európe aj v USA a s tým aj poklesom tržieb. Za posledný štvrťrok 2019 vykázal Nissan stratu 238 miliónov dolárov. Firma tiež znížila svoj odhad prevádzkového zisku na tento rok o 43 % a odhaduje, že zákazníkom nedodá viac ako 5,05 milióna áut, čo by bol najhorší výsledok od roku 2013.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Renault #Mitsubishi #Carlos Ghosn
Články podľa značiek