Ambície Európskej únie v oblasti elektromobility sú vskutku veľkolepé. Predpokladá, že v roku 2030 bude na cestách starého kontinentu premávať 44 miliónov elektrických áut. Odhliadnuc od ich nevýhod, ktoré z nich robia prakticky nepredajný tovar, s výnimkou krajín, ktoré priamo dotujú ich nákup, im však môže zhatať cestu celkom iný problém. A oveľa prozaickejší, než je nechuť zákazníkov investovať do drahých batériových vozidiel s krátkym dojazdom, dlhým časom nabíjania a prakticky nulovou zostatkovou hodnotou. Je ním nedostatok akumulátorov.
Len nedávno muselo zastaviť Audi produkciu svojho revolučného elektrického SUV e-tron v bruselskej továrni, prepustiť 145 agentúrnych zamestnancov a tým ďalším naordinovať nútenú dovolenku. Dokonca hrozí prepustenie až 250 ľudí, ak sa situácia nezlepší. Dôvod? Neschopnosť stabilizovať dodávky akumulátorov, ktoré sú pre výrobu e-tronu, pochopiteľne, kľúčové. A teraz má podobný problém Jaguar. Rakúska fabrika Magna Steyr, ktorá zabezpečuje produkciu elektrického crossoveru I-Pace, sa zastavila minimálne na týždeň. Nemá totiž dostatok batérií, ktoré firme dodáva závod LG Chem v Poľsku, ten istý čo kooperuje s Audi.
Situácia je o to nepochopiteľnejšia, že o Jaguar I-Pace, hoci získal titul Svetového a Európskeho auta roka, sa zákazníci príliš netrhajú. Práve naopak, predaje zaostávajú za očakávaniami. V Európe sa z neho predalo vlani len okolo 12 500 kusov a v USA necelých 2 600 kusov, čiže asi toľko, koľko ročne za Atlantikom predáva Ferrari. Pritom v ňom automobilka „utopila“ miliardy eur. A dnes rieši situáciu, že nedokáže dodať kvôli nedostatku akumulátorov vozidlá ani tým pár zákazníkom, ktorí o I-Pace záujem majú. Ťažko si preto predstaviť, ako bude prebiehať výroba miliónov elektromobilov ročne, ktorá má byť za dverami.