Dokument, ktorý Slovensko musí predložiť Európskej komisii vytvorí základný rámec znižovania emisií. Sú v ňom uvedené viaceré opatrenia, ktoré majú prispieť k vyššej čistote ovzdušia. Zatiaľ nie je možné povedať, kedy sa jednotlivé opatrenia dostanú do praxe.
Slovensko chce motivovať aj majiteľov starších naftových automobilov, aby svoje vozidlá vymenili za novšie. Pri vyradení týchto áut z evidencie dá štát ich majiteľom dotáciu na nákup nového auta. „Cieľom je podporiť obmenu vozidlového parku a vytlačiť z prevádzky vozidlá, ktoré produkujú veľký objem emisií znečisťujúcich látok,“ uvádza ministerstvo životného prostredia v návrhu.
Prečítajte si aj o dotáciách na nákup bicyklov.
Na šrotoviská v budúcnosti môžu zamieriť vozidlá vybavené naftovými motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 3 a nižšiu. Na vozidlo, ktoré spĺňa normu Euro 4 a vyššiu, sa dotácia vzťahovať nebude. Emisná norma Euro 4 vstúpila do platnosti pre nové naftové modely v roku 2005.
Príspevok má byť podľa zeleného ministerstva odstupňovaný podľa typu starého vozidla a nového automobilu, ktorý má byť jeho náhradou. „Predpokladaný objem podpory na zabezpečenie očakávanej redukcie emisií je zhruba 50 milión eur, z čoho podpora pre individuálne vozidlo je okolo 2 200 eur,“ uvádza ministerstvo v predloženom návrhu.
Mestá vytvoria nízkoemisné zóny
Podľa vzoru väčších miest v západnej Európe majú na Slovensku v tomto desaťročí vznikať nízkoemisné zóny. Ide o ohraničené oblasti v mestách, kde nemajú povolený vjazd staré vozidlá, ktoré produkujú nepovolené množstvo emisií. Dané opatrenie má okrem čistejšieho ovzdušia v mestách zvýšiť dopyt po vozidlách s alternatívnym pohonom.
Jednotlivé zóny budú odstupňované. Kritériom na vjazd budú emisné normy. V zahraničí sú vozidlá označené plaketami, ktoré odkazujú na ich emisnú normu. Automobily, ktoré nebudú spĺňať požadované kritériá, sa do oblasti jednoducho nedostanú.
Rezort životného prostredia tvrdí, že v Nemecku sa nachádzajú nízkoemisné zóny na viac ako 50 miestach. „Napríklad v Berlíne sa podarilo vďaka zavedeniu nízkoemisnej zóny za tri roky zredukovať nebezpečné prachové častice z dopravy až o 50 percent,“ uvádza ministerstvo v návrhu národného programu. Podmienky zavádzania týchto zón spolu s poplatkami budú ukotvené v plánovanej novele zákona o ovzduší.
Slovensko plánuje v ďalšom bode rozšírenie a zvýšenie frekvencií liniek mestskej hromadnej dopravy. Návrh národného programu na znižovanie emisií všeobecne opisuje možnosti zlepšenia hromadnej dopravy. Podľa návrhu má dôjsť k rekonštrukcii komunikácií a tratí, k vytvoreniu nových liniek, usporiadaniu, reorganizovaniu a vytváraniu účinnejšej siete MHD.