Kým európske a americké automobilové výstavy v posledných rokoch doslova chradnú, tie v Číne sa tešia stále rastúcej popularite. Z autosalónov v Pekingu a v Šanghaji sa stali automobilové udalosti roka. Nič na tom nemení ani rastúci vplyv sociálnych sietí, kam automobilky smerujú svoj marketing. Jednoducho, chýbať na výstave najväčšieho automobilového trhu planéty si takmer žiadna značka nedovolí. Podobne to malo byť aj v apríli na motoršou v Pekingu. Lenže tá sa v pôvodne plánovanom termíne od 21. do 30. apríla konať nebude. Ako inak, dôvodom je smrtiaci koronavírus.
Organizátori výstavy nateraz oznámili, že hľadajú nový termín. To však nemusí byť ľahké. Čínske úrady registrujú viac ako 70 548 nakazených osôb, pričom 1 770 zákernému vírusu už podľahlo. Čína tak nemá epidémiu pod kontrolou. V krajine platí zákaz zhromažďovania väčšieho počtu osôb a tiež zákaz dovozu väčších zásielok. S týmito podmienkami nie je autosalón kompatibilný. Ak sa nepodarí koronavírus zvládnuť, je možné, že dôjde aj na úplné zrušenie tohto ročníka tamojšieho autosalónu, čo je veľmi pravdepodobné. Otázkou ostáva, ako zareagujú na novú situáciu samotné automobilky.
Odsúvanie plánovaných premiér nemusí hrať mnohým do kariet. Skôr to vyzerá tak, že uprednostnia inú výstavu alebo podujatie, než aby čakali niekoľko mesiacov na nový termín podujatia v Pekingu. Ťažiť z toho by mohol už nadchádzajúci marcový autosalón v Ženeve. Vidieť by sme tu teda mohli viac noviniek, ako bolo pôvodne plánovaných, i keď výrobcom na rozhodnutie neostáva veľa času. Najmä tým, ktorí by chceli do ženevského Palexpa predsa len prísť, hoci svoju účasť odmietli. Hovoríme napríklad o Citroëne, Peugeote, Opeli, Forde, Jaguare, Land Roveri, Volve či Lamborghini.
Druhou a komfortnejšou možnosťou je vystaviť premiéry koncom apríla v New Yorku alebo na autosalóne v Detroite. Ten sa totiž po prvý raz koná v novom júnovom termíne. Zrušenie pekinskej motoršou by mu tak mohlo vohnať vietor do plachiet. Vylúčená však nie je ani možnosť, že automobilky nakoniec uprednostnia vlastné podujatia prenášané cez internet. A ešte aj ušetria. Účasť na svetových autosalónoch je totiž poriadne „mastná“. A ak nakoniec zistia, že sa bez ujmy zaobídu aj bez autosalónu v Pekingu, môže to v Číne odštartovať európsky scenár pozvoľného zániku tradičných automobilových výstav.