Zabije koronavírus aj emisné snahy automobiliek? Situácia je vážna

20.02.2020 16:00

Automobilkám hrozia miliardové pokuty za prekročenie limitov produkcie CO2 z výfukov ich áut. Situáciu však môže dramaticky zhoršiť nedostatok akumulátorov z Číny. Bez nich nie je možné vyrobiť hybridy ani elektromobily.

Nedostatok batérií z Číny pre koronavírus, môže...
Nedostatok batérií z Číny pre koronavírus, môže zastaviť linky hybridných a elektrických áut. Autor: PSA

Čo má koronavírus spoločné s európskym bojom proti emisiám CO2? Viac, ako si myslíte. Automobilky, ktoré sú nútené tlačiť produkciu tohto skleníkového plynu pod 95 gramov na kilometer pod hrozbou miliardových pokút, sú totiž závislé od dodávok akumulátorov. A až 80 % celosvetovej produkcie batérií má v rukách Čína. Či už priamo cez ich výrobu, alebo cez ťažbu lítia, kobaltu, neodymu či dysprosia. A to je veľký problém, pretože koronavírus sa v Číne podpísal nielen pod uzavretie škôl, letísk a automobilových tovární, ale aj tovární a baní súvisiacich s produkciou akumulátorov.

Bez nich však nemôžu automobilky vyrobiť a predať plánovaný počet ekologických áut, ktoré im majú pomôcť dosiahnuť i tak nedosiahnuteľné emisné ciele. Situácia je vážna. Potvrdzujú to aj slová šéfa európskej divízie Kie Emilia Herreru, ktorý tvrdí, že koronavírus môže urobiť novým emisným limitom v EÚ poriadny škrt cez rozpočet. „Plány ako splniť emisné ciele, sme pripravovali niekoľko rokov dopredu, ale koronavírus je ranou odzadu. Dnes ešte nemožno odhadnúť, aký bude mať dosah, ale nie je vylúčené, že sa celý automobilový priemysel dostane do pozície, keď nebude pre schopný dosiahnuť plánované predaje ekologických áut. Budeme musieť ísť do Bruselu a odvolať sa na vyššiu moc,“ tvrdí Herrera.

Jednoducho, bez batérií nie je možno vyrábať hybridy ani elektromobily. A bez nich stlačiť priemerné flotilové emisie pod 95 g/km. „Dnes síce ešte nie sme v situácii, že by naše plány mali vážne trhliny, ani že by nedošlo na ich splnenie, ale je potrebné pripraviť sa na ten najhorší scenár,“ dodal Herrera. Koronavírus má teda globálny dosah a nie je jasné, v akom časovom horizonte príde riešenie. Navyše sa objavili prípady nákazy aj v Afrike, kde sa nachádzajú najväčšie ložiská kobaltu. Aj tie vlastnia čínske spoločnosti. To všetko ohrozuje výrobu a dodávky batérií pre automobilový priemysel. Uvidíme, či Brusel tieto argumenty akceptuje, alebo nechá opäť všetko na ramenách automobilových producentov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#koronavírus #emisie #automobilky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR