COTY 2020: Európske auto roka je zo Slovenska! Zvíťazil Peugeot 208

02.03.2020 19:00

V Paríži otvárajú šampanské. Nový Peugeot 208, ktorý jazdí na benzín, naftu aj elektrinu, je automobilovým kráľom Európy na rok 2020. Vyrába sa v trnavskom závode PSA. Porazil Teslu 3 aj Porsche Taycan.

Po prvýkrát v histórii ankety Európske auto...
Po prvýkrát v histórii ankety Európske auto roka prebehlo vyhlásenie bez publika. Ako inak, dôvodom boli opatrenia proti šíreniu koronavírusu. Autor: COTY

Autosalón v Ženeve je síce zrušený, ale vyhlásenie ankety európskeho auto roka 2020 (COTY) v halách Palexpa predsa len prebehlo. No inak ako po minulé roky. Stalo sa tak po prvýkrát v histórii bez prítomnosti divákov. Dôvodom nie je nič iné ako koronavírus. Vo Švajčiarsku sa totiž nesmú z rozhodnutia vlády konať od piatka 28. februára podujatia, na ktorých sa zúčastní viac ako 1 000 ľudí. Publikum však nahradili diváci kanálu YoutTube, kde prebehlo živé vysielanie. Tento ročník je však zaujímavý aj z iného dôvodu. Po prvý raz sa totiž na troch medailových pozíciách ocitli elektromobily.

Víťaz však môže byť len jeden. A je ním novučičký Peugeot 208, ktorý mimochodom schádza aj z liniek trnavského závodu koncernu PSA v Trnave. Dokonca aj v plne elektrickej verzii e-208. Preto môžeme dvestosomičku zaradiť smelo medzi elektromobily. Trnavské levíča dostalo od šesťdesiatčlennej novinárskej poroty z tridsiatich dvoch krajín Európy 281 bodov. O 39 viac ako druhá Tesla 3 (242 b.) a o 59 viac ako tretie Porsche Taycan (222 b.). Pochváliť sa tiež môže 17 nomináciami na prvé miesto. Na rozdiel od Tesly a Porsche má však Peugeot v rukáve silné eso – okrem elektriny vie jazdiť na benzín aj naftu. Práve jeho flexibilita stála pravdepodobne za rozhodnutím jury, usadiť ho na automobilový trón Európy.

Peugeot 208 je v poradí už šiestym Peugeotom,...
Peugeot 208 je v poradí už šiestym Peugeotom, ktorému sa podarilo od roku 1964 získať najvyššie ocenenie. Autor: COTY

Gratulovať si však môžu rozhodne aj Tesla s Porsche. Takýto výsledok pravdepodobne nečakali. Zvlášť Porsche. Jeho Taycan je síce prvým elektromobilom s 800 V elektrickou sústavou a dokonca dvojstupňovou prevodovkou, ale cenovo patrí do kategórie áut snov, ktoré v ankete Car of the Year (COTY) nikdy „nehviezdili“. A Tesla 3 tiež rozhodne nepatrí k „masovkám“ na ktoré má každý. Tak či tak. Obom elektromobilom sa podarilo poraziť ambiciózny Renault Clio, ktorý sa môže pochváliť plug-in hybridným pohonom, Ford Puma, jediný crossover medzi finalistami, a dokonca Toyotu Corolla, ktorá ako jediná ponúka dve hybridné sústavy a hneď tri karosárske verzie. Takže výsledky sú v podstate prekvapením.

Sčasti sa dalo čakať, pretože už pri vyhlásení finalistov vypadli z hry také esá, ako VW Golf a väčšina módnych SUV. Posledná siedma priečka tak patrí v podstate klasike – sedanu a kombi BMW radu 3. Pre Peugeot nejde rozhodne o prvé víťazstvo. V európskej ankete COTY je ako ryba vo vode. Od roku 1964 má na konte až šesť zlatých medailí. Naposledy získal ocenenie len pred troma rokmi za Peugeot 3008. A v histórii aj za Peugeoty 308 (2014), 307 (2002), 405 (1988) a 504 (1969.). Lepšie je na tom len Fiat so siedmimi víťazstvami. Pripomeňme, že vlaňajším kráľom ankety sa stal elektrický Jaguar I-Pace, ktorý zvíťazil nad francúzskym kupé Alpine len vďaka väčšiemu počtu nominácií na prvé miesto. Oba modely mali totiž zhodný počet bodov (250 b.).

Jaguar ale opäť potvrdil pravidlo, že úspech v ankete ešte nemusí znamenať aj úspech komerčný. Luxusnej elektrickej novinke sa veru príliš nedarí. Ani v Európe ani v USA. To ale rozhodne nebude prípad Peugeotu 208, ktorý patrí už roky k najpredávanejším európskym modelom. A ani Tesly 3, ktorá sa stal za rok 2019 s počtom 94 459 kusov vôbec najpredávanejším európskym elektromobilom a v decembri dokonca tretím najpredávanejším autom Európy. Predbehli ju len Reanult Cilo a VW Golf. Aj v tomto roku bude nepochybne pokračovať vo svojom ťažení. A zdá sa, že o úspech má postarané aj hriešne drahé Porsche Taycan, keďže automobilka zo Zuffenhausenu musela rozšíriť pre veľký záujem výrobné linky v Lipsku.

Výsledky COTY 2020

1. Peugeot 208 – 281 bodov

Peugeot 208 zaujal porotu dizajnom, 3D...
Peugeot 208 zaujal porotu dizajnom, 3D displejom ale najmä možnosťou vybrať si konvenčný pohon na benzín a naftu, alebo zvoliť čisto elektrickú verziu. Autor: Peugeot

2. Tesla Model 3 – 242 bodov

Tesla 3 je hviezdou medzi elektromobilmi....
Tesla 3 je hviezdou medzi elektromobilmi. Dokázala to už vlani, keď porazila na prach všetkých súperov. Autor: Tesla

3. Porsche Taycan – 222 bodov

Porsche Taycan je technologickou výkladnou...
Porsche Taycan je technologickou výkladnou skriňou Porsche. Na rozdiel od Tesly 3 však patrí do triedy áut snov. Autor: Porsche

4. Renault Clio – 211 bodov

Štvrtá priečka Renaultu Clio je pre automobilku...
Štvrtá priečka Renaultu Clio je pre automobilku pravdepodobne sklamaním. Najmä preto, že zlato dostal jeho úhlavný konkurent. Pritom tiež ponúka elektrifikovanú verziu E-Tech. Autor: Renault

5. Ford Puma – 209 bodov

Ford Puma je jediným crossoverom, ktorý sa...
Ford Puma je jediným crossoverom, ktorý sa dokázal prebojovať do sedmičky finalistov. To je v čase boomu SUV naozaj prekvapením. Autor: Ford

6. Toyota Corolla – 152 bodov

Toyota Corolla ponúka síce dva druhy hybridného...
Toyota Corolla ponúka síce dva druhy hybridného pohonu so skvelou spotrebou paliva a hneď tri karosárske verzie, ale porota jej prisúdila až šiestu priečku. Autor: Toyota

7. BMW radu 1 – 133 bodov

BMW radu 3 sa ušla posledná siedma priečka. Pre...
BMW radu 3 sa ušla posledná siedma priečka. Pre klasický prémiový model to ale nie je zlé. Autor: BMW

Predchádzajúci víťazi

Rok Víťaz
2018 Volvo XC40
2017 Peugeot 3008
2016 Opel Astra
2015 Volkswagen Passat
2014 Peugeot 308
2013 Volkswagen Golf
2012 Opel Ampera
2011 Nissan Leaf
2010 VW Polo
2009 Opel Insignia
2008 Fiat 500
2007 Ford C-Max
2006 Renault Clio
2005 Toyota Prius
2004 Fiat Panda
2003 Renault Mégane II
2002 Peugeot 307
2001 Alfa Romeo 147
2000 Toyota Yaris
1999 Ford Focus
1998 Alfa Romeo 156
1997 Renault Mégane Scénic
1996 Fiat Bravo/Brava
1995 Fiat Punto
1994 Ford Mondeo
1993 Nissan Micra
1992 VW Golf III
1991 Renault Clio
1990 Citroen XM
1989 Fiat Tipo
1988 Peugeot 405
1987 Opel Omega
1986 Ford Scorpio
1985 Opel Kadett
1984 Fiat Uno
1983 Audi 100
1982 Renault 9
1981 Ford Escort
1980 Lancia Delta
1979 Simca Horizont
1978 Porsche 928
1977 Rover 3500
1976 Simca 1307
1975 Citroën CX
1974 Mercedes-Benz 450 SE
1973 Audi 80
1972 Fiat 127
1971 Citroën GS
1970 Fiat 128
1969 Peugeot 504
1968 NSU Ro 80
1967 Fiat 124
1966 Renault 16
1965 Austin 1800
1964 Rover 2000

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Toyota Corolla #Tesla 3 #Renault Clio #Porsche Taycan #Peugeot 208 #Peugeot #Ford Puma #COTY 2020 #COTY #BMW 3
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek