Autosalón v Ženeve je síce zrušený, ale vyhlásenie ankety európskeho auto roka 2020 (COTY) v halách Palexpa predsa len prebehlo. No inak ako po minulé roky. Stalo sa tak po prvýkrát v histórii bez prítomnosti divákov. Dôvodom nie je nič iné ako koronavírus. Vo Švajčiarsku sa totiž nesmú z rozhodnutia vlády konať od piatka 28. februára podujatia, na ktorých sa zúčastní viac ako 1 000 ľudí. Publikum však nahradili diváci kanálu YoutTube, kde prebehlo živé vysielanie. Tento ročník je však zaujímavý aj z iného dôvodu. Po prvý raz sa totiž na troch medailových pozíciách ocitli elektromobily.
Víťaz však môže byť len jeden. A je ním novučičký Peugeot 208, ktorý mimochodom schádza aj z liniek trnavského závodu koncernu PSA v Trnave. Dokonca aj v plne elektrickej verzii e-208. Preto môžeme dvestosomičku zaradiť smelo medzi elektromobily. Trnavské levíča dostalo od šesťdesiatčlennej novinárskej poroty z tridsiatich dvoch krajín Európy 281 bodov. O 39 viac ako druhá Tesla 3 (242 b.) a o 59 viac ako tretie Porsche Taycan (222 b.). Pochváliť sa tiež môže 17 nomináciami na prvé miesto. Na rozdiel od Tesly a Porsche má však Peugeot v rukáve silné eso – okrem elektriny vie jazdiť na benzín aj naftu. Práve jeho flexibilita stála pravdepodobne za rozhodnutím jury, usadiť ho na automobilový trón Európy.
Gratulovať si však môžu rozhodne aj Tesla s Porsche. Takýto výsledok pravdepodobne nečakali. Zvlášť Porsche. Jeho Taycan je síce prvým elektromobilom s 800 V elektrickou sústavou a dokonca dvojstupňovou prevodovkou, ale cenovo patrí do kategórie áut snov, ktoré v ankete Car of the Year (COTY) nikdy „nehviezdili“. A Tesla 3 tiež rozhodne nepatrí k „masovkám“ na ktoré má každý. Tak či tak. Obom elektromobilom sa podarilo poraziť ambiciózny Renault Clio, ktorý sa môže pochváliť plug-in hybridným pohonom, Ford Puma, jediný crossover medzi finalistami, a dokonca Toyotu Corolla, ktorá ako jediná ponúka dve hybridné sústavy a hneď tri karosárske verzie. Takže výsledky sú v podstate prekvapením.
Sčasti sa dalo čakať, pretože už pri vyhlásení finalistov vypadli z hry také esá, ako VW Golf a väčšina módnych SUV. Posledná siedma priečka tak patrí v podstate klasike – sedanu a kombi BMW radu 3. Pre Peugeot nejde rozhodne o prvé víťazstvo. V európskej ankete COTY je ako ryba vo vode. Od roku 1964 má na konte až šesť zlatých medailí. Naposledy získal ocenenie len pred troma rokmi za Peugeot 3008. A v histórii aj za Peugeoty 308 (2014), 307 (2002), 405 (1988) a 504 (1969.). Lepšie je na tom len Fiat so siedmimi víťazstvami. Pripomeňme, že vlaňajším kráľom ankety sa stal elektrický Jaguar I-Pace, ktorý zvíťazil nad francúzskym kupé Alpine len vďaka väčšiemu počtu nominácií na prvé miesto. Oba modely mali totiž zhodný počet bodov (250 b.).
Jaguar ale opäť potvrdil pravidlo, že úspech v ankete ešte nemusí znamenať aj úspech komerčný. Luxusnej elektrickej novinke sa veru príliš nedarí. Ani v Európe ani v USA. To ale rozhodne nebude prípad Peugeotu 208, ktorý patrí už roky k najpredávanejším európskym modelom. A ani Tesly 3, ktorá sa stal za rok 2019 s počtom 94 459 kusov vôbec najpredávanejším európskym elektromobilom a v decembri dokonca tretím najpredávanejším autom Európy. Predbehli ju len Reanult Cilo a VW Golf. Aj v tomto roku bude nepochybne pokračovať vo svojom ťažení. A zdá sa, že o úspech má postarané aj hriešne drahé Porsche Taycan, keďže automobilka zo Zuffenhausenu musela rozšíriť pre veľký záujem výrobné linky v Lipsku.
Výsledky COTY 2020
1. Peugeot 208 – 281 bodov
2. Tesla Model 3 – 242 bodov
3. Porsche Taycan – 222 bodov
4. Renault Clio – 211 bodov
5. Ford Puma – 209 bodov
6. Toyota Corolla – 152 bodov
7. BMW radu 1 – 133 bodov
Predchádzajúci víťazi
Rok | Víťaz |
---|---|
2018 | Volvo XC40 |
2017 | Peugeot 3008 |
2016 | Opel Astra |
2015 | Volkswagen Passat |
2014 | Peugeot 308 |
2013 | Volkswagen Golf |
2012 | Opel Ampera |
2011 | Nissan Leaf |
2010 | VW Polo |
2009 | Opel Insignia |
2008 | Fiat 500 |
2007 | Ford C-Max |
2006 | Renault Clio |
2005 | Toyota Prius |
2004 | Fiat Panda |
2003 | Renault Mégane II |
2002 | Peugeot 307 |
2001 | Alfa Romeo 147 |
2000 | Toyota Yaris |
1999 | Ford Focus |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1997 | Renault Mégane Scénic |
1996 | Fiat Bravo/Brava |
1995 | Fiat Punto |
1994 | Ford Mondeo |
1993 | Nissan Micra |
1992 | VW Golf III |
1991 | Renault Clio |
1990 | Citroen XM |
1989 | Fiat Tipo |
1988 | Peugeot 405 |
1987 | Opel Omega |
1986 | Ford Scorpio |
1985 | Opel Kadett |
1984 | Fiat Uno |
1983 | Audi 100 |
1982 | Renault 9 |
1981 | Ford Escort |
1980 | Lancia Delta |
1979 | Simca Horizont |
1978 | Porsche 928 |
1977 | Rover 3500 |
1976 | Simca 1307 |
1975 | Citroën CX |
1974 | Mercedes-Benz 450 SE |
1973 | Audi 80 |
1972 | Fiat 127 |
1971 | Citroën GS |
1970 | Fiat 128 |
1969 | Peugeot 504 |
1968 | NSU Ro 80 |
1967 | Fiat 124 |
1966 | Renault 16 |
1965 | Austin 1800 |
1964 | Rover 2000 |