O štúdiu sa postaral tím vedcov z univerzity v Nevade. Metodika výskumu bola síce veľmi jednoduchá, ale dostatočne efektívna. Vedci použili štyroch dobrovoľníkov, ktorí sa pokúšali prejsť cez priechod pre chodcov bez semaforov. Aby to bolo ešte zaujímavejšie, išlo o dve ženy a dvoch mužov. V každom páre bol navyše chodec s bielou a tmavou pleťou. Je to smutné, ale hneď sa ukázalo, že vodiči reagujú aj na tieto faktory. Jednoducho, chodci sú si pre nich nie rovní. Zo 461 simulovaných situácií mali vodiči sklon zastaviť skôr v prípade, ak cez priechod prechádzali ženy a figuranti bielej pleti. Tým vodiči zastavili v 31 % prípadov.
Ochota zastaviť mužom bola len 24 % a ochota zastaviť chodcom tmavej pleti 25 %. Výskumníci sa však pustili na základe zaznamenaných videí aj do analýzy korelácie medzi správaním vodiča a cenou jeho auta. Ukázalo sa, že čím je cena vozidla vyššia, tým menej sú vodiči ochotní dať prednosť chodcom. Tím dokonca tento vzťah kvantifikoval. Zistil, že každých 1 000 dolárov ceny vozidla navyše znamená o 3 % nižšiu pravdepodobnosť, že vodič zastaví. Autori štúdie uvádzajú, že bohatí ľudia podliehajú zlému vplyvu peňazí. „Ľahostajnosť a pocit nadradenosti spolu s narcizmom vedú k nedostatku empatie k zraniteľným chodcom,“ tvrdia nevadskí vedci.
A nie sú prví. Fínska štúdia, uverejnená vo Vestníku dopravy a zdravia minulý mesiac, tvrdí, že muži, ktorí vlastnia honosné vozidlá, sú zväčša tvrdohlaví, nepríjemní a neempatickí. A platí to aj naopak. Ľudí, ktorí majú takéto charakterové nedostatky, priťahujú drahé a kvalitné vozidlá. „Zistili sme, že tí, ktorí nerešpektujú červené svetlo, nedávajú prednosť chodcom, jazdia rýchlo a za volantom sa správajú bezohľadne, sú často majiteľmi nemeckých prémiových značiek,“ povedal Jan-Erik Lönnqvist z Helsinskej univerzity. Neplatí to, samozrejme, plošne.
Štúdia tiež spomína, že sklon kupovať si drahé autá má aj skupina svedomitých ľudí, na ktorých je možné sa spoľahnúť, tvrdo pracujú a starajú sa napríklad aj o svoje zdravie. Zdá sa teda, že medzi osobnostným profilom a značkou auta existuje akási korelácia. Kým drahé a kvalitné autá kupujú skôr ľudia s negatívnymi osobnostnými črtami, tie lacnejšie zas šoférujú ľudia s „kvalitnejším“ charakterom.