Čínsky trh s autami kolabuje. Padol o 80 %

Február znamenal pre automobilový trh drastický pád. V Číne sa predaje nových áut znížili o rekordných 80 percent. Môže za to koronavírus, ktorý zastavil nielen automobilové predaje, ale aj takmer celý život v krajine. Automobilky, ktoré sa na čínsky trh spoliehajú, obrovský výpadok pocítia. Výrobcovia navyše museli čeliť poklesu predajov aj pred vypuknutím samotnej nákazy.

06.03.2020 10:00
debata (10)
Februárový pokles čínskeho trhu o 80 percent je... Foto: SHUTTERSTOCK
auto, sipka, pokles, pokles predajov Februárový pokles čínskeho trhu o 80 percent je rekordný.

Automobilky pôsobiace na Slovensku výpadok v súvislosti so situáciou v Číne zatiaľ nepociťujú. "Výroba v závodoch Volkswagen Slovakia nateraz nebola v súvislosti s koronavírusom dotknutá,“ povedala Lucia Makayová, hovorkyňa bratislavského Volkswagenu (VW). Trnavský závod koncernu PSA vo štvrtok ešte nedisponoval februárovými štatistikami.

Výrobcovia v posledných rokoch budovali závody v Číne, ktoré majú pokryť dynamicky rastúci miestny trh. Európske fabriky tak môžu byť pred výpadkom chránené. "Kia Motors má v Číne dva závody, ktoré spolu s kórejskými fabrikami pokrývajú tento trh. V Kia Motors Slovakia pre Čínu automobily nevyrábame,“ informoval Ján Žgravčák, hovorca fabriky spoločnosti Kia pri Žiline.

Koronavírus neobmedzuje len predaje automobilov, ale aj ich výrobu. V Číne sídli mnoho subdodávateľských spoločností, ktoré automobilkám po celom svete dodávajú diely. Vo februári sa v mnohých fabrikách na území Číny nevyrábalo. Nedostatok dielov pociťovali výrobné závody svetových automobiliek, ktoré sú umiestnené najmä v Ázii.

Február autám neprial

Čínska asociácia osobných automobilov (CPCA), ktorá zverejnila informácie o rekordnom poklese, neuviedla presný počet predaných automobilov. Podľa dostupných informácií sa denný predaj zlepšoval s blížiacim sa koncom mesiaca. Najhoršia situácia v oblasti predajov bola počas prvých troch februárových týždňov. Čínska asociácia očakáva, že februárový pokles bude najstrmší v tomto roku.

Toyota zaznamenala v Číne medziročný pokles o... Foto: Toyota
Toyota C-HR - 2020 Toyota zaznamenala v Číne medziročný pokles o 70 percent.

Počty predaných áut ilustrujú len čísla od samotných automobiliek. Toyota ako jedna z najväčších automobiliek sveta ohlásila, že vo februári v Číne predala 23 800 vozidiel značiek Toyota a Lexus. To predstavuje 70-percentný medziročný pokles.

Prezident čínskej divízie automobilky General Motors (GM) Matthew Tsien uviedol, že v druhom polroku očakáva nárast predajov. Podľa jeho slov automobilový priemysel bude v prvom štvrťroku 2020 čeliť vážnym výzvam. Situácia by sa mala začať meniť v druhom štvrťroku. BMW a Mercedes očakávajú, že situácia v Číne bude mať vážne dosahy na predaj a pripravujú stratégiu na obnovu odbytu.

Na nové auto aj dotácia

S postupným oživovaním výroby zavádzajú čínske mestá stimuly na podporu predajov. Mesto Fo-šan ponúka v tomto mesiaci záujemcom o nový automobil zľavy vo výške 3 000 jüanov (387 eur). V meste Kanton dostávajú zákazníci na nákup automobilov s alternatívnym pohonom dotáciu vo výške 10 000 jüanov (1 290 eur). Mesto Xiangtan dotuje predaj domácej značky Geely, ktorá vlastní aj európskeho výrobcu Volvo, sumou 3 000 jüanov (387 eur). Čína pritom predstavuje pre svetové automobilky dôležité miesto. Miestny trh s predajom áut je najväčší na svete. V krajine sa ročne predá približne 21 miliónov automobilov.

Pokles predajov prišiel aj napriek tomu, že automobilky sa v Číne počas februára pokúšali autá predávať aj prostredníctvom internetu. Čínsky výrobca Geely vo februári sprístupnil pre svojich zákazníkov možnosť nakonfigurovať si a objednať auto on-line.

Automobilka svoju službu nazýva "bezkontaktný nákup vozidla“. Geely prostredníctvom novinky vie zabezpečiť aj testovacie jazdy pre svojich zákazníkov bez toho, aby museli navštíviť predajňu. Požadované auto im jednoducho privezie priamo k nim domov.

Online predaje v Číne začali výraznejšie podporovať aj automobilky Tesla, Mercedes a BMW. Koronavírus tak môže znamenať veľký impulz pre predaje áut prostredníctvom internetu.

Poradenská spoločnosť Frost & Sullivan odhaduje, že v roku 2019 sa prostredníctvom internetu predalo približne 825-tisíc nových áut. Do roku 2025 má podľa odhadov toto číslo vyrásť na 6 miliónov áut ročne. Pod on-line predajom je možné rozumieť, že zákazník si vozidlo vyberie prostredníctvom internetu a taktiež on-line si zvolí financovanie, prípadne zaplatí aspoň časť kúpnej ceny auta.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Čína #VW #PSA #predaje áut #Geely
Články podľa značiek