Automobilky pôsobiace na Slovensku výpadok v súvislosti so situáciou v Číne zatiaľ nepociťujú. "Výroba v závodoch Volkswagen Slovakia nateraz nebola v súvislosti s koronavírusom dotknutá,“ povedala Lucia Makayová, hovorkyňa bratislavského Volkswagenu (VW). Trnavský závod koncernu PSA vo štvrtok ešte nedisponoval februárovými štatistikami.
Výrobcovia v posledných rokoch budovali závody v Číne, ktoré majú pokryť dynamicky rastúci miestny trh. Európske fabriky tak môžu byť pred výpadkom chránené. "Kia Motors má v Číne dva závody, ktoré spolu s kórejskými fabrikami pokrývajú tento trh. V Kia Motors Slovakia pre Čínu automobily nevyrábame,“ informoval Ján Žgravčák, hovorca fabriky spoločnosti Kia pri Žiline.
Koronavírus neobmedzuje len predaje automobilov, ale aj ich výrobu. V Číne sídli mnoho subdodávateľských spoločností, ktoré automobilkám po celom svete dodávajú diely. Vo februári sa v mnohých fabrikách na území Číny nevyrábalo. Nedostatok dielov pociťovali výrobné závody svetových automobiliek, ktoré sú umiestnené najmä v Ázii.
Február autám neprial
Čínska asociácia osobných automobilov (CPCA), ktorá zverejnila informácie o rekordnom poklese, neuviedla presný počet predaných automobilov. Podľa dostupných informácií sa denný predaj zlepšoval s blížiacim sa koncom mesiaca. Najhoršia situácia v oblasti predajov bola počas prvých troch februárových týždňov. Čínska asociácia očakáva, že februárový pokles bude najstrmší v tomto roku.
Počty predaných áut ilustrujú len čísla od samotných automobiliek. Toyota ako jedna z najväčších automobiliek sveta ohlásila, že vo februári v Číne predala 23 800 vozidiel značiek Toyota a Lexus. To predstavuje 70-percentný medziročný pokles.
Prezident čínskej divízie automobilky General Motors (GM) Matthew Tsien uviedol, že v druhom polroku očakáva nárast predajov. Podľa jeho slov automobilový priemysel bude v prvom štvrťroku 2020 čeliť vážnym výzvam. Situácia by sa mala začať meniť v druhom štvrťroku. BMW a Mercedes očakávajú, že situácia v Číne bude mať vážne dosahy na predaj a pripravujú stratégiu na obnovu odbytu.
Na nové auto aj dotácia
S postupným oživovaním výroby zavádzajú čínske mestá stimuly na podporu predajov. Mesto Fo-šan ponúka v tomto mesiaci záujemcom o nový automobil zľavy vo výške 3 000 jüanov (387 eur). V meste Kanton dostávajú zákazníci na nákup automobilov s alternatívnym pohonom dotáciu vo výške 10 000 jüanov (1 290 eur). Mesto Xiangtan dotuje predaj domácej značky Geely, ktorá vlastní aj európskeho výrobcu Volvo, sumou 3 000 jüanov (387 eur). Čína pritom predstavuje pre svetové automobilky dôležité miesto. Miestny trh s predajom áut je najväčší na svete. V krajine sa ročne predá približne 21 miliónov automobilov.
Pokles predajov prišiel aj napriek tomu, že automobilky sa v Číne počas februára pokúšali autá predávať aj prostredníctvom internetu. Čínsky výrobca Geely vo februári sprístupnil pre svojich zákazníkov možnosť nakonfigurovať si a objednať auto on-line.
Automobilka svoju službu nazýva "bezkontaktný nákup vozidla“. Geely prostredníctvom novinky vie zabezpečiť aj testovacie jazdy pre svojich zákazníkov bez toho, aby museli navštíviť predajňu. Požadované auto im jednoducho privezie priamo k nim domov.
Online predaje v Číne začali výraznejšie podporovať aj automobilky Tesla, Mercedes a BMW. Koronavírus tak môže znamenať veľký impulz pre predaje áut prostredníctvom internetu.
Poradenská spoločnosť Frost & Sullivan odhaduje, že v roku 2019 sa prostredníctvom internetu predalo približne 825-tisíc nových áut. Do roku 2025 má podľa odhadov toto číslo vyrásť na 6 miliónov áut ročne. Pod on-line predajom je možné rozumieť, že zákazník si vozidlo vyberie prostredníctvom internetu a taktiež on-line si zvolí financovanie, prípadne zaplatí aspoň časť kúpnej ceny auta.