Carlos Tavares: Osobnosťou roka 2020 v autobranži je šéf PSA. Muž, ktorý neholduje elektromobilom!

Pod rukami Carlosa Tavaresa rozkvitli značky Peugeot, Citroën a DS. Postaral sa tiež o revitalizáciu Opelu a prsty má vo fúzii koncernov PSA a FCA. Stále je to ale vraj „slušný chlapík“.

11.03.2020 10:00
debata
Carlos Tavares šéfuje koncernu PSA od roku... Foto: PSA
Carlos Tavares Carlos Tavares šéfuje koncernu PSA od roku 2014. Na nový post prišiel z konkurenčného Renaultu.

Osemdesiatšes­ťčlenná porota ankety World Car of the Year, ktorá volí svetové auto roka, vyhlásila v Toronte osobnosť automobilového priemyslu. V roku 2020 sa bude môcť týmto titulom chváliť Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod ktorý spadajú značky Citroën, Peugeot, DS, Opel a čoskoro aj portfólio koncernu Fiat-Chrysler (FCA). Ocenenie si prevezme 8. apríla na autosalóne v New Yorku, kde sa dozvieme aj výsledky súťaže World Car of the Year v hlavnej kategórii a štyroch podkategóriách.

Carlos Tavares si vďaka úspechom v poslednom roku získal náklonnosť poroty a porazil viacero významných osobností z automobilového priemyslu. Nielen manažérov, ale aj inžinierov či dizajnérov. Od roku 2014, keď nastúpil na post šéfa PSA , mimochodom prišiel z konkurenčného Renaultu, vytvoril z francúzskeho koncernu rešpektovaného svetového hráča. Stál tiež za nákupom stratového nemeckého Opelu, ktorý priviedol v rekordne krátkom čase do čiernych čísiel.

Rokoval tiež o budúcom zlúčení koncernov PSA a americko-talianskeho FCA (Fiat-Chrysler), vďaka čomu vznikne štvrtý najväčší svetový výrobca automobilov. Obom koncernom to umožní lepšie zvládnuť obrovské zmeny v automobilovom priemysle spôsobené znižovaním emisií CO2 a nástupom autonómnych technológií. Samotný Tavares však nikdy nepodľahol narcisizmu v štýle Carlosa Ghosna, dnes už bývalého šéfa aliancie Renault-Nissan, ktorý je obvinený z finančných podvodov a pred spravodlivosťou sa ukrýva v Bejrúre.

Jeden z porotcov komentoval pôsobenie Carlosa Tavaresa výstižnými slovami: „Jeho pokojný, dôstojný a vysoko efektívny prístup môže byť vzorom pre ostatných manažérov. V jadre jeho úspechu je porozumenie potrebám zákazníka, pričom je všetko podložené neuveriteľnou obchodnou intuíciou. To, že sa mu darí byť stále slušným chlapíkom je len čerešničkou na torte“. Aj samotnú cenu prijal Tavares s dôstojným komentárom.

„Je pre mňa veľkou cťou získať toto prestížne ocenenie. Prijímam ho s pokorou a chcem ho venovať všetkým zamestnancom PSA.“ Tavares pritom nemá vo zvyku dávať si servítku pred ústa. Už dávnejšie patrí napríklad ku skeptikom presadzovania elektromobilov. Koncern PSA je síce na túto zmenu pripravený, napríklad plug-in hybridnými modelmi Peugeot 508, 3008, 5008 či Citroënom C5 Aircross, aj elektromobilmi Peugeot e-208 a Opel Corsa-e, no stále si necháva zadné vrátka.

Podľa agentúry Reuters nedávno Tavares vyhlásil, že elektromobily nie sú príťažlivé a kupujú ich len „zelení závisláci“. Výsledkom je, že pragmaticky zmýšľajúcich zákazníkov vôbec nezaujímajú. Tím prekáža nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, krátky dojazd aj otázniky nad cenou elektrickej energie. Tavares konštatuje, že záujem o elektromobily končí v momente, keď vlády znížia, alebo ukončia dotácie na podporu ich predajov. Napriek tomu ich nezavrhuje.

Pre koncern PSA však zvolil pragmatický prístup, na míle vzdialený napríklad od stratégie koncernu Volkswagen. Elektromobily, ako spomínaný Peugeot e-208 a Opel Corsa-e majú totiž platformy navrhnuté tak, aby okrem čisto elektrického pohonu umožňovali aj montáž spaľovacích motorov vrátane naftových, či skôr naopak. Tavares zatiaľ odmieta investovať do elektromobilov, ktoré by boli navrhnuté výlučne pre batériový pohon. Stávku na jednu kartu považuje za rizikovú.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #PSA #Carlos Tavares #WCOTY
Články podľa značiek