Čisto elektrická platforma má čas. Bez nej sme zatiaľ vo výhode, tvrdí šéf PSA

Šéf koncernu PSA Carlos Tavares je známym skeptikom elektromobility. Tvrdí, že prvý čistý elektromobil skupiny, ktorý nedostane žiaden iný pohon, príde najskôr v roku 2024. Dovtedy chce PSA získať kontrolu nad všetkými kľúčovými komponentmi elektrických áut. Dôvodom je zníženie nákladov a ich ceny.

17.03.2020 12:00
debata
PSA sa s elektromobilom, postaveným na čisto... Foto: Peugeot
Peugeot e-208 - 2019 PSA sa s elektromobilom, postaveným na čisto elektrickej platforme, neponáhľa. Zatiaľ uprednostňuje multi-energetickú platformu umožňujúcu výrobu verzií na benzín, naftu aj elektrinu. Ako ukazuje Peugeot e-208, môže to byť dokonca bez veľkých kompromisov.

Koncern PSA, ktorý združuje značky Citroën, Peugeot, DS a Opel, elektromobilitu rozhodne neignoruje. V ponuke má nový elektrický Peugeot e-208, Opel Corsu-e, DS E-Tense aj plug-in hybridné verzie modelov Peugeot 508, 3008, 5008 a Citroënu C5 Aircross. Všetky tieto autá sú však postavené na takzvanej multi-energetickej platforme. Všetky teda počítajú so spaľovacími motormi. Jednoducho, koncern PSA zatiaľ nemá žiaden elektromobil, ktorý by vyvinul len pre batériový pohon. Vychádza to z pragmatického prístupu šéfa koncernu Carlosa Tavaresa, mimochodom oceneného titulom Osobnosť automobilového sveta na rok 2020.

Tavares patrí k málu špičkových a vplyvných manažérov v automobilovom priemysle, ktorý sa nezdráha kritizovať elektromobily. Len nedávno sa na ich adresu vyjadril, že si ich kupujú iba „zelení závisláci“, pričom ostatní o ne nemajú záujem. To však neznamená, že Tavares elektromobily odmieta, ale chce si byť istý, že koncernu prinesú prosperitu. To je však veľký problém. „V tejto fáze nie sú marže elektrifikovaných vozidiel také dobré, ako vozidiel so spaľovacími motormi. To znamená, že musíme veľmi tvrdo pracovať na nákladovej zložke,“ povedal Tavares na prezentácii výročnej správy koncom februára.

Elektromobily musia byť ziskové

„Budúcnosť nie je o znižovaní emisií, autá s nulovými emisiami sú tu už dnes a môžete si ich kúpiť. Skutočnou výzvou do budúcnosti sú nulové emisie, ktoré budú dostupné,“ povedal Tavares s odkazom na to, že elektromobily sú neporovnateľne drahšie ako bežné autá, čo komplikuje ich predaj. Tavares má však riešenie, ako znížiť ich cenu a zvýšiť maržu. V prvom rade chce získať čo najväčšiu kontrolu nad kľúčovými komponentmi pre výrobu elektromobilov. Vlastná výroba celej hnacej sústavy elektromobilov má prispieť k zníženiu nákladov a zároveň PSA ochrániť pred závislosťou od externých dodávateľov, najmä Číny, pred čím Tavares varoval už v minulosti.

Carlos Tavares chce najprv... Foto: PSA
Carlos Tavares Carlos Tavares chce najprv "skrotiť" náklady na elektrický pohon a až potom postaviť čistý elektromobil.

Súčasné elektrické a elektrifikované autá PSA využívajú motory od spoločností Continental a Valeo-Siemens, ako aj batérie od čínskych firiem CATL a LG Chem z Južnej Kórey. To sa však zmení v roku 2022, keď v závode v Tremery vo Francúzsku spustia výrobu elektromotorov zo spoločného podniku s japonským dodávateľom Nidec. PSA zároveň dokončuje ďalší spoločný podnik s Punch Powertrain na výrobu prevodoviek pre elektromobily vo východnom Francúzsku a v roku 2023 začne produkovať vlastné batériové články s Total-Saft vo Francúzsku a v Nemecku.

Multi-energetickú platformu používa nový... Foto: Opel
Opel Corsa-e - 2020 Multi-energetickú platformu používa nový Peugeot 208 aj Opel Corsa-e

Tieto komponenty budú určené nielen pre PSA, ale aj pre modely koncernu FCA (Fiat Chrysler), ak zlúčenie týchto dvoch skupín prebehne podľa plánu. Tavares si od tohto kroku sľubuje, že koncern ušetrí 10 % nákladov, pretože tým odstráni marže dodávateľského reťazca. Podobnú stratégiu má už dnes americká Tesla, ale aj koncern VW, ktorý buduje závod na výrobu batérií v Nemecku či koncern General Motors, ktorý čoskoro nahradí batérie LG Chem vlastnými, zo spoločného závodu s kórejským partnerom, ktorý vyrastie v Ohiu. GM tiež vyvíja vlastné elektromotory.

Kto nezvládne náklady, bude mať problém

„Keď sa okolo roku 2025 opäť sprísnia limity na emisie a podiel elektrifikovaných áut výrazne narastie, spoločnosti, ktoré nebudú konkurencieschopné v oblasti nákladov, budú mať veľké problémy,“ vysvetľuje Tavares. Až keď bude mať koncern pod kontrolou výrobu a náklady na elektrický pohon, predpokladá Tavares uvedenie prvého modelu s čisto elektrickou platformou, namiesto multi-energetickej, ktorú používa dnes. Malo by to byť okolo rokov 2024 alebo 2025. „Závisieť to bude od kombinácie predajov. Kedy však príde zlomový moment, keď elektrifikované autá dosiahnu 50 % podiel, je veľkou otázkou. Pokiaľ to nevieme, vytvoriť špecializovanú elektrickú platformu nemusí byť dobrým rozhodnutím,“ vysvetľuje Tavares.

Tiež uviedol, že PSA je zatiaľ vďaka multi-energetickým platformám v porovnaní s konkurenciou vo výhode. Jednoducho, riskuje menej. Pritom vo vývoji čisto elektrickej platformy Tavares nevidí žiaden problém. „Je to iba otázka integrácie väčšej batérie s kapacitou 100 alebo 120 kWh, nie je v tom žiadna mágia,“ povedal doslovne. Jednu čisto elektrickú platformu však už má koncern PSA na dosah. Je ňou platforma, ktorú predstavil dnes už temer sesterský koncern FCA v novom Fiate New 500. Či však splní nákladové kritériá podľa predstáv Carlosa Tavaresa, nie je isté. Elektromobil s dĺžkou 3,6 metra a cenou na úrovni 30 000 eur, skôr zhmotňuje všetky čierne mory elektromobility, ktorým sa chce hlava PSA vyhnúť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Opel #Citroen #Peugeot #PSA #FCA #DS
Články podľa značiek