
Emisie áut so spaľovacími motormi sú dnes témou číslo jedna. Automobilkám hrozia za prekračovanie takmer nesplniteľných limitov miliardové pokuty. Pritom najväčší zdroj znečistenia ovzdušia z dopravy môže pochádzať z úplne inej časti auta, ako je jeho výfuk. Poukazuje na to štúdia britskej analytickej spoločnosti Emissions Analytics. Tá síce svoju najnovšiu štúdiu ešte nezverejnila, ale informovala o jej výsledkoch formou tlačovej správy. Nechoďme okolo horúcej kaše, kritika mieri k pneumatikám a brzdám.
Keďže sa zaoberá takzvanými „nevýfukovými časticami“ (NEE), spočítala, koľko ich priemerne vzniká pri prevádzke bežného rodinného auta. A dospela k šokujúcim číslam. Opotrebovaním pneumatík a brzdového obloženia sa každý kilometer jazdy uvoľňuje do ovzdušia 5,8 gramu častíc. Výfuk auta pritom priemerne opúšťa každý kilometer len 0,0045 gramu častíc. Takže pneumatiky a brzdy ich produkujú 1 289-krát viac. Do hry tiež vstupuje opotrebenie vozovky, ktorá je ďalším zdrojom častíc. Zlý povrch cesty a podhustené pneumatiky môžu objem častíc opäť dramaticky zvýšiť.
Šokujúce však je, že tieto emisie nik nekontroluje a neexistujú pre ne žiadne zákonné limity. „Je načase zamyslieť sa nielen nad tým, čo vychádza z výfukov áut, ale aj nad vplyvom opotrebenia pneumatík a bŕzd,“ hovorí Richard Lofthouse, šéf výskumu Emissions Analytics. „Desivé je, že zatiaľ čo emisie výfukových plynov už roky regulujeme, opotrebenie pneumatík nik nerieši. Trend rastúceho počtu veľkých a ťažkých SUV na cestách a tiež ťažkých elektromobilov, ktoré ničia pneumatiky oveľa rýchlejšie ako bežné autá, bude tieto hodnoty naďalej zvyšovať,“ dodal Lofthouse.