Pneumatiky sú 1 000-krát ‘špinavšie‘ ako plyny z výfuku. Tvrdí to štúdia

17.03.2020 19:00

Sú naozaj emisie spaľovacích motorov tou najväčšou hrozbou pre prírodu? Britská spoločnosť Emissions Analytics, ktorá sa zaoberá takzvanými „nevýfukovými časticami“, tvrdí, že existuje niečo, čo škodí mnohonásobne viac. A čo je horšie, nik to nekontroluje.

Pneumatiky síce neprodukujú emisie CO2 či NOx,...
Pneumatiky síce neprodukujú emisie CO2 či NOx, ale v produkcii pevných častíc, ktoré znečisťujú ovzdušie, sú na tom mnohonásobne horšie ako výfukové plyny. Autor: Emissions Analytics

Emisie áut so spaľovacími motormi sú dnes témou číslo jedna. Automobilkám hrozia za prekračovanie takmer nesplniteľných limitov miliardové pokuty. Pritom najväčší zdroj znečistenia ovzdušia z dopravy môže pochádzať z úplne inej časti auta, ako je jeho výfuk. Poukazuje na to štúdia britskej analytickej spoločnosti Emissions Analytics. Tá síce svoju najnovšiu štúdiu ešte nezverejnila, ale informovala o jej výsledkoch formou tlačovej správy. Nechoďme okolo horúcej kaše, kritika mieri k pneumatikám a brzdám.

Keďže sa zaoberá takzvanými „nevýfukovými časticami“ (NEE), spočítala, koľko ich priemerne vzniká pri prevádzke bežného rodinného auta. A dospela k šokujúcim číslam. Opotrebovaním pneumatík a brzdového obloženia sa každý kilometer jazdy uvoľňuje do ovzdušia 5,8 gramu častíc. Výfuk auta pritom priemerne opúšťa každý kilometer len 0,0045 gramu častíc. Takže pneumatiky a brzdy ich produkujú 1 289-krát viac. Do hry tiež vstupuje opotrebenie vozovky, ktorá je ďalším zdrojom častíc. Zlý povrch cesty a podhustené pneumatiky môžu objem častíc opäť dramaticky zvýšiť.

Šokujúce však je, že tieto emisie nik nekontroluje a neexistujú pre ne žiadne zákonné limity. „Je načase zamyslieť sa nielen nad tým, čo vychádza z výfukov áut, ale aj nad vplyvom opotrebenia pneumatík a bŕzd,“ hovorí Richard Lofthouse, šéf výskumu Emissions Analytics. „Desivé je, že zatiaľ čo emisie výfukových plynov už roky regulujeme, opotrebenie pneumatík nik nerieši. Trend rastúceho počtu veľkých a ťažkých SUV na cestách a tiež ťažkých elektromobilov, ktoré ničia pneumatiky oveľa rýchlejšie ako bežné autá, bude tieto hodnoty naďalej zvyšovať,“ dodal Lofthouse.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#pneumatiky #pevné častice #Emissions Analytics #emisie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR