Pneumatiky sú 1 000-krát ‘špinavšie‘ ako plyny z výfuku. Tvrdí to štúdia

Sú naozaj emisie spaľovacích motorov tou najväčšou hrozbou pre prírodu? Britská spoločnosť Emissions Analytics, ktorá sa zaoberá takzvanými „nevýfukovými časticami“, tvrdí, že existuje niečo, čo škodí mnohonásobne viac. A čo je horšie, nik to nekontroluje.

17.03.2020 19:00
debata (6)
Pneumatiky síce neprodukujú emisie CO2 či NOx,... Foto: Emissions Analytics
Pneumatiky - pevné častice Pneumatiky síce neprodukujú emisie CO2 či NOx, ale v produkcii pevných častíc, ktoré znečisťujú ovzdušie, sú na tom mnohonásobne horšie ako výfukové plyny.

Emisie áut so spaľovacími motormi sú dnes témou číslo jedna. Automobilkám hrozia za prekračovanie takmer nesplniteľných limitov miliardové pokuty. Pritom najväčší zdroj znečistenia ovzdušia z dopravy môže pochádzať z úplne inej časti auta, ako je jeho výfuk. Poukazuje na to štúdia britskej analytickej spoločnosti Emissions Analytics. Tá síce svoju najnovšiu štúdiu ešte nezverejnila, ale informovala o jej výsledkoch formou tlačovej správy. Nechoďme okolo horúcej kaše, kritika mieri k pneumatikám a brzdám.

Keďže sa zaoberá takzvanými „nevýfukovými časticami“ (NEE), spočítala, koľko ich priemerne vzniká pri prevádzke bežného rodinného auta. A dospela k šokujúcim číslam. Opotrebovaním pneumatík a brzdového obloženia sa každý kilometer jazdy uvoľňuje do ovzdušia 5,8 gramu častíc. Výfuk auta pritom priemerne opúšťa každý kilometer len 0,0045 gramu častíc. Takže pneumatiky a brzdy ich produkujú 1 289-krát viac. Do hry tiež vstupuje opotrebenie vozovky, ktorá je ďalším zdrojom častíc. Zlý povrch cesty a podhustené pneumatiky môžu objem častíc opäť dramaticky zvýšiť.

Šokujúce však je, že tieto emisie nik nekontroluje a neexistujú pre ne žiadne zákonné limity. „Je načase zamyslieť sa nielen nad tým, čo vychádza z výfukov áut, ale aj nad vplyvom opotrebenia pneumatík a bŕzd,“ hovorí Richard Lofthouse, šéf výskumu Emissions Analytics. „Desivé je, že zatiaľ čo emisie výfukových plynov už roky regulujeme, opotrebenie pneumatík nik nerieši. Trend rastúceho počtu veľkých a ťažkých SUV na cestách a tiež ťažkých elektromobilov, ktoré ničia pneumatiky oveľa rýchlejšie ako bežné autá, bude tieto hodnoty naďalej zvyšovať,“ dodal Lofthouse.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #emisie #pevné častice #Emissions Analytics
Články podľa značiek