VW končí s autami na CNG! Zabijú ich elektromobily

Autá spaľujúce zemný plyn sú extrémne ohľaduplné k životnému prostrediu. A to v realite, nielen podľa bruselských noriem. Napriek tomu im zvoní umieračik. Ešte nedávno presadzované plynové konverzie naprieč koncernom Volkswagen sa stanú čoskoro minulosťou.

19.03.2020 16:00
debata (2)
Škoda Octavia G-Tec je jedným z mnohých... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia G-Tec - 2019 Škoda Octavia G-Tec je jedným z mnohých koncernových áut, ktoré môže okrem benzínu spaľovať aj ekologický zemný plyn. Týkať sa to bude aj novej generácie. No tá bude posledná. Od CNG dáva Volkswagen ruky preč.

Nie je to tak dávno, čo sa koncern VW rozhodol tlačiť na výrobu modelov spaľujúcich CNG. Na svet tak prišli modely ako Škoda Octavia G-Tec, Citigo G-Tec, Seat Arona TGI, Leon TGI či VW Passat CNG. Dôvod bol zrejmý. Autá na zemný plyn si nevyžadujú extrémne drahú úpravu a pritom vedia „zdecimovať“ emisie CO2 o približne 30 %. Neprodukujú tiež žiadne pevné častice. Výhoda je aj na strane zákazníkov, keďže prevádzka na CNG je lacnejšia ako na benzín. Odhliadnuc od skromnej siete čerpacích staníc, ktorá stojí za pomerne malým rozšírením týchto áut.

Napriek tomu, že nový VW Golf, nová Škoda Octavia aj nový Seat Leon, ktoré absolvovali premiéru len na prelome rokov, ešte prídu vo verziách s motormi 1,5 TSI upravenými na spaľovanie zemného plynu, nástupcov už nedostanú. Koncern Volkswagen sa definitívne rozhodol, že od CNG dá ruky preč. Dôvod? Nová norma, ktorá požaduje od tohto roku emisie CO2 na úrovni 95 g/km. Plynofikované modely ju síce dokážu podliezť, ale na celkové zlepšenie flotilových emisií, ktoré sa vypočítavajú z priemeru predaných áut, vplývajú len zanedbateľnou mierou.

Za nízkou popularitou áut na CNG stojí najmä... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia 1,4 G-Tec Za nízkou popularitou áut na CNG stojí najmä nedostatočná sieť čerpacích staníc.

Oveľa účinnejšie sú v tomto smere čisté elektromobily, ktoré majú v bruselských tabuľkách v kolónke CO2 veľkú nulu, pretože nezohľadňujú emisie pri výrobe elektrickej energie. Šéf koncernu VW Herbert Diess tak podľa zákulisných správ už najvyšším manažérom oznámil, že automobilka končí s vývojom modelov na CNG. To napriek tomu, že napríklad v aktuálnom Ecoteste nemeckého autoklubu ADAC, ktorý otestoval vlani až 122 áut, sa ukázalo, že modely na CNG sú často ekologickejšie ako čisté elektromobily. Víťazom testu sa dokonca stal VW Polo TGI pred Golfom TGI. Oba predbehli čisto elektrické BMW i3.

No dnes je už definitívne rozhodnuté. Herbert Diess tvrdí, že investície do CNG sú vyššie, než potenciálne výhody, ktoré z nich pre koncern plynú. Ako inak, ušetrené prostriedky plánuje opäť investovať do elektromobility. Teda do áut, o ktoré je záujem len vtedy, keď na ne krajiny poskytujú dotácie. V samotnom Nemecku nemajú čisto elektrické autá na trhu podiel ani dve percentá. Nemecký výrobca však vloží do ich vývoja v najbližších rokoch neuveriteľných 50 miliárd eur, výsledkom čoho má byť až 70 elektrinou poháňaných modelov naprieč celým portfóliom značiek koncernu VW.

Zásah to bude aj pre automobilku Seat, ktorá dostala na starosti, a to len vlani na jar, vývoj áut na CNG pre celý koncern. Odvtedy sa predstavili rôzne plynové modely s motormi 1,0 TGI a 1,5 TGI. O túto kompetenciu však príde. Najnovšie má na starosti divíziu mikromobility.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #CNG #zemný plyn
Články podľa značiek