Jedinou spoločnosťou, ktorá oficiálne rozšírila on-line predaj, je firma AAA Auto, ktorá sa zaoberá predajom jazdených áut. Zákazník si auto vyberie prostredníctvom svojho počítača alebo mobilného zariadenia. Firma mu následne doručí vydezinfikované auto priamo k nemu domov. Predajca tvrdí, že kvôli tomu posilnil call centrum a pravidelne kontroluje zdravotný stav všetkých svojich zamestnancov.
"V call centre pracuje aktuálne viac ako 200 operátorov. Na zaistenie doručovania či predvádzania vozidiel sme doplnili všetky kapacity predajcov. Len v Bratislave ide o zhruba 50 pracovníkov a v Poľsku na ďalších 15 pobočkách ide o 150 pracovníkov. Sme pripravení splniť všetky záväzky voči našim zákazníkom,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete AAA Auto.
V súčasnosti obyvatelia Slovenska nemajú inú možnosť, ako si kúpiť automobil s výnimkou predaja jazdených medzi fyzickými osobami. Vďaka on-line predaju daného autobazára si jazdené auto môžu kúpiť aj firmy a právnické osoby.
Ak by krajinu nezasiahol vírus, aktuálne by prebiehala hlavná sezóna predaja jazdených áut. „Záujem o ojazdené vozidlá je obrovský, na webe vidíme nárast vyhľadávaní, a to hlavne pri lacnejších autách. Možnosť predávať súkromným osobám len mimo predajne je, samozrejme, veľmi obmedzujúca, aj keď vidíme, že ľudia sa rýchlo učia kupovať on-line s dovozom domov aj ojazdené vozidlá. Je tiež dôležité spomenúť, že vláda nezakázala predaj podnikateľom a firmám, kde pokračujeme v bežnom režime predaja v kanceláriách, aby mohli naďalej podnikať,“ informuje Topolová.
Automobilky váhajú
Predajcovia nových automobilov zatiaľ váhajú. Na internetových stránkach automobiliek síce aj naďalej fungujú on-line konfigurátory nových automobilov, no ide o pomerne komplikovaný spôsob výberu nového vozidla. Poradenské služby pre zákazníkov, ktorí sa rozhodnú nakonfigurovať si auto prostredníctvom internetu, sú slabé.
Na predaj prostredníctvom internetu sa pripravuje Kia. "On-line predaj vozidiel je komplexná téma, na ktorej pracujeme v expertných tímoch. Tento druh predaja vyžaduje úplne nové softvérové riešenia a ich vývoj určitý čas trvá,“ hovorí PR manažérka Kia Motors Sales Slovensko Mária Spišiaková. Podľa jej slov však fyzické odovzdávanie vozidiel zákazníkom aktuálne nie je možné. Predajcov je možné kontaktovať prostredníctvom e-mailov alebo telefonicky.
Podobné odporúčanie má pre svojich zákazníkov aj BMW. "Sekcie predaja vozidiel sú zatvorené od 16. marca 2020 až do odvolania a v širšej miere využívajú digitálne nástroje, aby sme zostali v kontakte so zákazníkmi z ich domácich kancelárií (home office),“ informuje Milan Stupka, PR manažér značky BMW. Automobilka svojim zákazníkom odporúča, aby sa so svojím servisom alebo predajcom skontaktovali prostredníctvom internetovej stránky, call centra alebo cez sociálne siete.
Negatívne stanovisko k predaju prostredníctvom internetu má Škoda. "Škoda Auto Slovensko momentálne internetový predaj vozidiel neponúka a v blízkej budúcnosti takúto možnosť nezvažuje,“ informuje PR manažérka Lenka Kalafut Lendacká.
Seat svojich zákazníkov odkazuje na konfigurátor vozidiel na svojej internetovej stránke, kde sa nachádza aj prehľad skladových vozidiel. „O tom, či sa samotný predajca rozhodne prevádzkovať online predaj rozhoduje sám dealer, keďže sa jedna o samostatný právny subjekt. Zákazník sa tak v prípade záujmu musí obrátiť priamo na jedného z 20 autorizovaných predajcov Seat na Slovensku a vyriešiť jeho dopyt individuálne, vzhľadom na možnosti našich partnerov a ochranu ich zdravia ako aj zdravia zákazníkov, keďže situácia sa aktuálne mení veľmi rýchlo,“ povedal Peter Kincel, marketingový manažér značky Seat.
Inšpirácia Pekingom
Rovnakú situáciu riešili predajcovia áut pred niekoľkými týždňami v Číne, kde sa februárové predaje prepadli o 80 percent. Predajcovia v danej krajine začali pristupovať k predaju áut prostredníctvom virtuálneho prostredia. On-line predaje začali výrazne podporovať automobilky Mercedes, BMW, Tesla a čínska značka Geely.
O predaji áut cez internet uvažovalo aj pred nákazou niekoľko svetových automobiliek. Koronavírus môže znamenať prelom v tejto forme predajov. Poradenská spoločnosť Frost & Sullivan odhaduje, že v roku 2025 sa takto predá 6 miliónov vozidiel. V roku 2019 pritom išlo o približne 825-tisíc nových áut. Pod on-line predajom je možné rozumieť, že zákazník si vozidlo vyberie prostredníctvom internetu a taktiež on-line si zvolí financovanie, prípadne zaplatí aspoň časť kúpnej ceny auta.