Už nie je čo zatvoriť! Automobilový priemysel je na kolenách

19.03.2020 19:00

Stoja automobilky, dodávatelia aj predajcovia. Za všetko môže koronavírus, ktorý sa šíri Európou. Nebezpečenstvo nákazy zatvorilo takmer všetky výrobné haly. K škrtaniu výrobných plánov prichádza aj v USA. Nevyrábajú automobilky ani ich dodávatelia. Autá sa takmer ani nepredávajú, keďže díleri sú zatvorení a internetový predaj sa rozbieha len veľmi pomaly.

V súčasnosti je v Európe ťažké nájsť otvorenú...
V súčasnosti je v Európe ťažké nájsť otvorenú továreň. Autor: SHUTTERSTOCK

Na Slovensku stopli výrobu všetky štyri automobilky. Ako prvý odstavil výrobu bratislavský VW a ako posledná sa k odstávke pridá žilinská Kia, ktorá prestane vyrábať v pondelok 23. marca. Výroba nebude prebiehať počas nasledujúcich dvoch týždňov. K odstávke sa pridá aj druhá fabrika koncernu Hyundai, ktorá sa nachádza v českých Nošoviciach.

Svoju produkciu v Európe takisto pozastavila Toyota a Dacia odstavila fabriku v Rumunsku. To však nie je všetko. K dlhému zoznamu sa pridáva aj BMW a Volvo. Odstávke sa nevyhla ani česká Škoda, ktorá svojich pracovníkov nechá doma až do 5. apríla. Zamestnanci mladoboleslavskej fabriky budú do 30. marca dostávať 70 percent svojho platu. Následne do obdobia od konca marca do 5. apríla ich príjem stúpne na 75 percent. Skupinu automobiliek, ktoré zastavili výrobu, dotvára Ford, Nissan, Daimler, Mini, Rolls-Royce a VW.

Vírus nespôsobuje len hrozbu pre samotných zamestnancov tovární. Jednotlivé európske štáty postupne uzatvárajú hranice, prípadne zavádzajú hraničné kontroly, čo spôsobuje výrazné logistické problémy. Väčšina fabrík nemá veľkú zásobu jednotlivých komponentov na výrobu. Spoliehajú sa na logistiku, ktorá im podľa potreby zabezpečí dielce od dodávateľského reťazca. V súčasnosti však kamióny s tovarom uviazli na hraniciach, kde majú prednosť nákladné autá vezúce napríklad potraviny alebo živé zvieratá.

Rozpadávať sa teda začína aj reťazec dodávateľov. Jednotlivé firmy takisto zatvárajú svoje výroby. Najväčšia rana prichádza v podobe dvoch najdôležitejších dodávateľov v Európe – Bosch a Continental. Napriek tomu, že začiatkom týždňa obe firmy s oficiálnym sídlom v Nemecku tvrdili, že ich výroba bude prebiehať aj naďalej, teraz zatvárajú bez bližších informácií o možnom opätovnom otvorení.

K dvojici najväčších dodávateľských firiem sa pridáva spoločnosť Plastic Omnium, ktorá vyrába panely karosérie a palivové systémy. Rovnako sa zachovali aj Pirelli a Michelin spolu s desiatkami menších firiem. Oficiálne pre nedostatok súčiastok stopol výrobu Ford v Turecku, Honda vo Veľkej Británii a Audi v Mexiku.

Niektoré automobilky uvažujú o ponúknutí svojich kapacít na produkciu pľúcnych ventilátorov, ktoré majú pomôcť niektorým nakazením pacientom s dýchacími ťažkosťami. McLaren chce na tento účel ponúknuť svojich technických odborníkov. K britskej značke sa pripája aj Nissan spolu s firmou Meggitt, ktorá je v bežných podmienkach špecialistom na letecké komponenty.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#výroba áut #automobilový premysel #automobilky #koronavírus
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR