Zväz automobilového priemyslu (ZAP) v pondelok zverejnil februárové štatistiky. Počas 29 dní bolo na Slovensku zaregistrovaných 7 220 nových osobných automobilov. V rovnakom období v roku 2019 bolo zaregistrovaných 7 579 vozidiel. Najnovšie štatistiky tak odhalili 4,74-percentný medziročný pokles. Slovenský pokles kopíruje správanie zákazníkov v celej Európe. Podľa štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) došlo vo februári v Európskej únii k poklesu registrácií o 7,4 percenta.
Na Slovensku sa najviac darilo značke Škoda, ktorá je dlhodobým lídrom slovenského trhu. Minulý mesiac jej patril 21,75-percentný podiel trhu. Na druhé miesto sa prepracoval Hyundai, ktorý predbehol nemecký Volkswagen (VW). Hyundai získal 10,19-percentný trhový podiel, VW má na trhu 8,41 percenta.
Vo februári bolo zaregistrovaných 7 220 nových osobných áut. Ide o medziročný pokles 4,74 percenta.
Najpredávanejším autom je aj naďalej Škoda Fabia. Český výrobca vo februári predal 453 kusov modelu Fabia vo verziách hatchback a kombi. Na druhom mieste je Octavia, tretiu priečku obsadila Scala. Najobľúbenejším modelom značky Hyundai bol hatchback i20, ktorý je konkurentom Fabie.
Viac sa vo februári na Slovensku darilo malým úžitkovým automobilom kategórie N1, ktoré využívajú najmä firmy a podnikatelia. V uplynulom mesiaci došlo k registrácii 628 vozidiel tejto kategórie. To predstavuje medziročný nárast o 10,95-percenta, keďže vo februári 2019 štatistiky zaznamenali 566 registrácií.
Slováci aj naďalej najviac veria vozidlám so spaľovacími motormi. Celkovo až 91,17 percenta zaregistrovaných nových áut má pod kapotou výlučne spaľovací motor. Kráľom pohonov sú benzínové motory so ziskom takmer 66 percent. Naftové motory prekonali 25-percentnú hranicu. Z vozidiel s alternatívnym pohonom bolo vo februári na Slovensku najobľúbenejšie spojenie benzínu a LPG. Elektromobily zaznamenali trhový podiel len na úrovni 0,83 percenta so 60 zaregistrovanými kusmi.
Poradie | Značka | Trhový podiel vo februári 2020 |
---|---|---|
1. | Škoda | 21,75 % |
2. | Hyundai | 10,19 % |
3. | VW | 8,41 % |
4. | Kia | 7,48 % |
5. | Dacia | 6,63 % |
6. | Peugeot | 6,55 % |
7. | Toyota | 5,83 % |
8. | Citroën | 5,08 % |
9. | Renault | 4,28 % |
10. | Opel | 3,24 % |
11. | Suzuki | 3,12 % |
12. | Mercedes | 2,60 % |
Februárové štatistiky potvrdili trend poklesu predaja nových áut. Ide o druhé zníženie počtu registrácií osobných áut po sebe a rozhodne nie je posledné. V januári 2020 sa počet zaregistrovaných nových áut medziročne znížil o 5,12 percenta. Štatistiky predaja čoskoro výrazne ovplyvní koronavírus. Od polovice marca je zastavený maloobchodný predaj áut na celom Slovensku.
Automobily je v obmedzenej miere možné získať prostredníctvom internetu. Niektoré automobilky túto možnosť neponúkajú. Ide napríklad o Škodu, ktorá svojim zákazníkom neumožňuje objednať auto on-line. V marci 2019 podľa štatistík ZAP-u Slováci zaregistrovali 9 222 nových osobných automobilov.
Čo čaká európsky automobilový priemysel je možné zistiť podľa toho, čo sa dialo v Číne. V ázijskej krajine v čase vrcholu pandémie koronavírusu došlo k 80-percentnému prepadu predaja nových automobilov. V Číne však viacerí výrobcovia podporovali predaj svojich automobilov prostredníctvom internetu. Úrady navyše pristúpili k dotáciám na nákup nových vozidiel.
Slovensko tak čaká minimálne dvojtýždňový výpadok predaja vozidiel. Je možné, že maloobchodná sieť dílerov ostane zatvorená dlhšie. Po otvorení predajní nie je možné očakávať okamžitý záujem zákazníkov. Predaje sa budú zotavovať postupne. Pandémia ovplyvní automobilový segment na dlhé mesiace.