Čína, hoci v posledných dňoch opäť zaznamenala mierny nárast prípadov nakazených koronavírusom, sa snaží ako jedna z prvých krajín postaviť opäť ekonomiku na nohy. Platí to aj pre automobilový priemysel. Niektoré fabriky, ako Geely alebo čínsky závod Tesly, sú už v prevádzke. Samozrejme, za prísnych epidemiologických opatrení. Otvorených je tiež 91 % zo všetkých dílerov áut v krajine, ktorí tiež dodržujú zásady eliminujúce rozširovanie nákazy. Zákazníci sa však do predajní nehrnú. Vo verejnosti totiž pretrváva strach z minulých mesiacov. Takýto stav vedie k ďalšiemu poklesu predaja. Registrácie sú stále po 50 % za štandardom.
Lenže automobilky ani predajcovia to v Číne nevzdávajú. Kríza ich popohnala k neuveriteľným inováciám. Ak sa zákazníci boja prísť si objednať a prevziať auto k dílerovi, musí prísť auto k zákazníkovi. Nehovoríme pritom len o internetovom predaji áut, to nie je nič nové pod slnkom, ale o úplne bezkontaktnom predaji vozidiel, kde zákazník a predajca neprídu v celom procese do styku. Priekopníkom je v tomto smere opäť automobilka Geely, ktorá, mimochodom, vlastní švédske Volvo a je tiež najväčším súkromným akcionárom v nemeckom Daimleri. Od 10. februára ponúka bezkontaktné doručovanie vozidiel, ako rozšírenie svojich on-line služieb.
Zákazník si cez internet nakonfiguruje vozidlo, vyberie formu financovania či poistenia, prevedie platbu bankovým prevodom a zvolí miesto, kde mu má byť „zásielka“ doručená. Vydezinfikované auto naloží predajca na odťahové vozidlo a privezie k zákazníkovi na dohodnutú adresu. A aby skutočne nedošlo k žiadnemu kontaktu, kľúče doručí majiteľovi dron, napríklad pred dvere či na balkón. A zdá sa, že o novú službu je obrovský záujem. Od februárového spustenia bezkontaktného predaja a doručovania využilo túto možnosť viac ako 10 000 zákazníkov a okrem toho má automobilka na stole ďalších 100 000 objednávok!
Možno predpokladať, že systém sa presadí aj u iných značiek a že po pandémii celkom zmení staré formy predaja a distribúcie áut. „Kamenný“ díleri z toho asi nebudú mať veľkú radosť. Časom sa zmenia len na poskytovateľov servisných služieb. On-line predaj ale zastaviť nemožno. Svet sa jednoducho mení a pod vplyvom pandémie ešte rýchlejšie, ako si mnohí predstavovali. Taká Tesla v tom má ale jasno už roky. Svoje elektromobily predáva bez siete predajcov na všetkých kontinentoch. V krajinách otvára len takzvané „galérie“ a servisné strediská. Všetko ostatné sa odohráva cez internet. Doručovanie kľúčov dronmi je v tomto procese len čerešničkou na torte.