Prvá generácia legendárneho VW Transporter (T1) je už dávno minulosťou. Vyrábala sa v rokoch 1956 až 1967. Za ten čas sa z tejto dodávky, ktorá mala v osobnej verzii neuveriteľných 25 okien, a 27 ak rátame aj posuvné okienka v predných dverách, stala doslova legendou. Milovali ju nielen Európania, ale najmä generácia amerických hippies, kde si vyslúžila prezývky Samba Buss či Bulli. Odkaz tohto auta nedá stále spávať ani samotnému Wolfsburgu. Napriek tomu, že návrat „chrobáka“ v podobe New Beetle, nebol práve najúspešnejším príbehom, myšlienka na návrat T1 stále žije.
Už v roku 2001 predstavil Volkswagen koncept VW Microbus a k téme sa vrátil o desať rokov neskôr elektrickým konceptom Bulli. V roku 2016 nasledoval Budd-e a o rok neskôr ID. Buzz, ktorý je predzvesťou sériovej verzie postavenej na platforme MEB. Novinka by sa mohla dostať na trh v roku 2022, po hatchbacku ID.3 a elektrickom crossoveri ID.4. Kým sa tak však stane, Volkswagen, presnejšie jeho divízia úžitkových vozidiel, predstavuje nádhernú konverziu pôvodného Transportéru s názvom e-Bulli. Nie je to pritom prvýkrát, čo sa automobilka rozhodla vdýchnuť nový život svojej legende prestavbou na elektromobil.
Vlani sme tu mali e-Beetle a e-Bulli je len pokračovaním projektu. Pri oboch využil Volkswagen spoluprácu so spoločnosťou eClassic z Renningenu, ktorá má bohaté skúsenosti s elektrifikáciou veteránov. Za základ poslúžil exemplár T1 Samba Bus, vyrobený v roku 1966, ktorý strávil 50 rokov na kalifornských cestách. Jeho vzadu uložený 4-valcový boxer s výkonom 32 kW však nahradil elektromotor s výkonom 61 kW. Viac ako dvojnásobne narástol aj krútiaci moment – z pôvodných 102 na 212 Nm. Navyše je k dispozícii prakticky od nulových otáčok. Výsledkom je maximálna rýchlosť 130 km/h a nulové emisie.
Pôvodný Transporter nebol nikdy taký silný ani rýchly. Celé to dopĺňa jednostupňová prevodovka a podlahové batérie s kapacitou 45 kWh. Všetky elektrické komponenty pochádzajú z koncernových zdrojov, najmä z produkcie závodu v Kasseli. Akumulátory vznikajú v Braunschweigu. Mnoho z nich nájdeme v sériových elektromobiloch e-Up!, e-Golf či ID.3. Nabíjanie prebieha pomocou konektora CCS, ktorý je ukrytý pod zadnou "ešpézetkou“. E-Bulli podporuje výkon 50 kW, takže na rýchlonabíjacích staniciach dočerpá 80 % energie za približne 40 minút, čo stačí na viac ako 200 kilometrov jazdy. Dobíjať ho možno aj doma striedavým prúdom (2,3 – 22 kW).