VW e-Bulli: Elektrický ‘Samba Bus‘ je realitou. A neostane sám

Módna prestavba veteránov na elektromobily zasiahla aj legendárny VW T1, známy tiež ako Bulli či Samba Bus. Nejde o nezávislú konverziu, ale o počin samotného Volkswagenu a jeho divízie úžitkových vozidiel. Prestavbu ponúkne bežným zákazníkom.

30.03.2020 05:00
2
VW e-Bulli Concept navonok nerozoznáte od... Foto: Volkswagen
VW e-Bulli Concept - 2020 VW e-Bulli Concept navonok nerozoznáte od originálu zo šesťdesiatych rokov. Napokon, základom je skutočný Samba Bus, ktorý strávil polstoročie na kalifornských cestách. Nové časy veštia len diódové svetlá.

Prvá generácia legendárneho VW Transporter (T1) je už dávno minulosťou. Vyrábala sa v rokoch 1956 až 1967. Za ten čas sa z tejto dodávky, ktorá mala v osobnej verzii neuveriteľných 25 okien, a 27 ak rátame aj posuvné okienka v predných dverách, stala doslova legendou. Milovali ju nielen Európania, ale najmä generácia amerických hippies, kde si vyslúžila prezývky Samba Buss či Bulli. Odkaz tohto auta nedá stále spávať ani samotnému Wolfsburgu. Napriek tomu, že návrat „chrobáka“ v podobe New Beetle, nebol práve najúspešnejším príbehom, myšlienka na návrat T1 stále žije.

Už v roku 2001 predstavil Volkswagen koncept VW Microbus a k téme sa vrátil o desať rokov neskôr elektrickým konceptom Bulli. V roku 2016 nasledoval Budd-e a o rok neskôr ID. Buzz, ktorý je predzvesťou sériovej verzie postavenej na platforme MEB. Novinka by sa mohla dostať na trh v roku 2022, po hatchbacku ID.3 a elektrickom crossoveri ID.4. Kým sa tak však stane, Volkswagen, presnejšie jeho divízia úžitkových vozidiel, predstavuje nádhernú konverziu pôvodného Transportéru s názvom e-Bulli. Nie je to pritom prvýkrát, čo sa automobilka rozhodla vdýchnuť nový život svojej legende prestavbou na elektromobil.

Interiér kombinuje klasický dizajn s moderným... Foto: Volkswagen
VW e-Bulli Concept - 2020 Interiér kombinuje klasický dizajn s moderným infotainmentom. Veľkú dotykovú obrazovku nájdete pod strechou.

Vlani sme tu mali e-Beetle a e-Bulli je len pokračovaním projektu. Pri oboch využil Volkswagen spoluprácu so spoločnosťou eClassic z Renningenu, ktorá má bohaté skúsenosti s elektrifikáciou veteránov. Za základ poslúžil exemplár T1 Samba Bus, vyrobený v roku 1966, ktorý strávil 50 rokov na kalifornských cestách. Jeho vzadu uložený 4-valcový boxer s výkonom 32 kW však nahradil elektromotor s výkonom 61 kW. Viac ako dvojnásobne narástol aj krútiaci moment – z pôvodných 102 na 212 Nm. Navyše je k dispozícii prakticky od nulových otáčok. Výsledkom je maximálna rýchlosť 130 km/h a nulové emisie.

Namiesto 4-valcového boxera je vzadu umiestnený... Foto: Volkswagen
VW e-Bulli Concept - 2020 Namiesto 4-valcového boxera je vzadu umiestnený elektromotor s výkonom 61 kW. Energiu čerpá z podlahových akumulátorov s kapacitou 45 kWh. Na jedno nabitie by mal prejsť viac ako 200 km.

Pôvodný Transporter nebol nikdy taký silný ani rýchly. Celé to dopĺňa jednostupňová prevodovka a podlahové batérie s kapacitou 45 kWh. Všetky elektrické komponenty pochádzajú z koncernových zdrojov, najmä z produkcie závodu v Kasseli. Akumulátory vznikajú v Braunschweigu. Mnoho z nich nájdeme v sériových elektromobiloch e-Up!, e-Golf či ID.3. Nabíjanie prebieha pomocou konektora CCS, ktorý je ukrytý pod zadnou "ešpézetkou“. E-Bulli podporuje výkon 50 kW, takže na rýchlonabíjacích staniciach dočerpá 80 % energie za približne 40 minút, čo stačí na viac ako 200 kilometrov jazdy. Dobíjať ho možno aj doma striedavým prúdom (2,3 – 22 kW).

Koncept je lakovaný v oranžovo-pieskovej... Foto: Volkswagen
VW e-Bulli Concept - 2020 Koncept je lakovaný v oranžovo-pieskovej kombinácii. A veľmi mu to svedčí. Nechýba ani sťahovacia plátenná strecha, ktorú dostalo T1 po modernizácii v roku 1965.

Neporovnateľne lepšej dynamike musel byť prispôsobený podvozok. Má viacprvkové zavesenie predných aj zadných kolies, nastaviteľné tlmiče DCC, nové hrebeňové riadenie a ventilované kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Tuning karosérie prebiehal priamo v dizajnovom centre divízie úžitkových vozidiel. Elektrickému Bullimu naordinovali dvojfarebné lakovanie v odtieňoch Energetic Orange Metallic a Golden Sand Metallic Matte. Nové časy veštia kruhové LED svetlá či indikátory nabitia akumulátorov. Aj 8-miestny interiér kombinuje klasiku s modernou. Medzi vodičom a spolujazdcom je celkom nová konzola pre ovládanie elektrického pohonu.

Tradičný kruhový rýchlomer obsahuje displej. Rádio s pôvodným dizajnom je v skutočnosti moderným infotainmentom, spojeným s obrazovkou pod strechou. Nechýba digitálny tuner, Bluetooth, navigácia, konektivita so smartfónmi, navigácia či možnosť zistiť na diaľku stav a polohu vozidla. Použitie čalúnenia vo farbách Saint Tropez a Safrano Orange ladí s exteriérom. Celé to dotvára rovná drevená podlaha. Elektrické Bulli malo mať svetový debut na výstave Techno Classica, no po jej zrušení z dôvodu koronavírusu absolvovalo len virtuálnu premiéru. Dobrou správou pre milovníkov T1 je, že nejde len o kreáciu. Wolfsburská automobilka bude elektrický Bulli naozaj vyrábať a predávať záujemcom v Európe či USA.

VW
		e-Bulli Concept - 2020
VW e-Bulli
		Concept - 2020
+9VW e-Bulli Concept -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba
Viac na túto tému: #VW Transporter #VW T1 #VW
Články podľa značiek