Gordon Murray T.50: Analógový hyperšport ukázal šialený motor. Zatiaľ má tri valce

Hoci sa McLaren snažil priviesť na svet ideového nástupcu legendárneho McLarenu F1, jeho autor Gordon Murray si myslí, že je to málo. Konštruuje preto vlastný hyperšport s atmosférickým 12-valcom. Tri z nich už pracujú.

30.03.2020 10:00
debata (4)
Prototyp motora pre hyperšport Gordon Murray... Foto: Gordon Murray Automotive
Gordon Murray T.50 -prototyp motora Prototyp motora pre hyperšport Gordon Murray T.50 má zatiaľ tri z 12-tich valcov. Už teraz však točí neuveriteľných 12 000 otáčok za minútu a z objemu jedného litra dáva 150 koní bez turba.

Gordon Murray je v automobilovom svete doslova superstar. Pracoval na vývoji monopostov F1 pre tím Brabham, a je tiež autorom trojmiestneho McLarenu F1, svojho času najrýchlejšieho auta planéty. V posledných rokoch sme o ňom počuli vďaka projektom mestských áut T.25 a T.27 a tiež vďaka spolupráci s Yamahou na vývoji elektrických konceptov Motiv.e a Sports Ride. Posledným projektom, v ktorom má prsty, je reinkarnované britské kupé TVR Griffit. To ale nie je koniec. Napriek veku 73 rokov sa rozhodol založil automobilku Gordon Murray Automotive a konštruuje nástupcu ikonického McLarenu F1.

Špecialitou nového superšportu má byť... Foto: Gordon Murray Automotive
Gordon Murray T.50 - 2021 Špecialitou nového superšportu má byť ventilátor umiestnený v zadnej časti. Bude zvyšovať prítlak, alebo znižovať odpor vzduchu.

McLaren Sena či Speedtail, ktoré sama automobilka z Wokingu deklarovala ako pokračovateľov slávnej predlohy zo začiatku deväťdesiatych rokov, sa mu jednoducho nezdali dosť dobré. Zato pripravovaná novinka s kódovým označením T.50 má byť asi tým najlepším športovým autom planéty. A to bez prebytočnej elektroniky. Aj preto nazýva autor T.50 „posledným analógovým hyperšportom“. Neveríte? T.50 počíta s manuálnou prevodovkou! K radikálnym prvkom má patriť aj aktívna aerodynamika pomocou ventilátora, ktorý sa postará o potrebný prítlak, a tiež atmosférický 12-valec, ktorý Gordon vyvíja spolu s Cosworthom. A práve o novom motore teraz prezrádza viac.

Prototyp s troma valcami už absolvoval testy v... Foto: Gordon Murray Automotive
Gordon MUrray T.50 -prototyp motora Prototyp s troma valcami už absolvoval testy v dielňach Cosworthu.

Murray si vybral Cosworth kvôli skúsenostiam, ktoré má s konštrukciou Aston Martinu Valkyrie. Dvanásťvalec má mať objem 3,9 litra a výkon okolo 700 koní. Vďaka mild-hybridnej výpomoci však zvládne krátkodobo až 750 koní. Spoluprácou je nadšený. Cosworth už postavil prototyp GMM-IC3, ktorý má však zatiaľ len štvrtinový počet valcov. Ide teda o 3-valec s objemom približne 997 kubických centimetrov. Napriek tomu motor preukázal schopnosť vysokých otáčok – až 12 000 za minútu. Výkon sa pohyboval okolo 150 koní. Ak si k tomu pripočítame ďalších deväť valcov, blíži sa Murray k cieľu.

Zákazníci, ktorí si sadnú do centrálne umiestneného sedadla trojmiestneho kokpitu, ako odkazu na pôvodné F1, však budú musieť byť ešte trpezliví. Prvé testy T.50, ktoré by malo mať na váhe menej ako 1 000 kg, to aj vďaka použitiu Murrayovho výrobného postupu iStream, ktorý počíta s rozsiahlym nasadením karbónu, sa začnú síce už v máji, ale dodávky odštartujú až v roku 2022. Vznikne celkom 100 signovaných exemplárov. Za každý z nich si firma vypýta minimálne dva milióny libier, čo je 2 185 720 eur. Ale pozor, všetkých 100 kusov je už vypredaných. Máte smolu.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Gordon Murray #McLaren #Gordon Murray T.50
Články podľa značiek