Ruský výrobca, ktorý patrí pod alianciu Renault-Nissan-Mitsubishi, začal s vynovením továrne v meste Togliatti už koncom minulého roku. V domovskom závode značky Lada sa totiž okrem automobilov pre ruský trh vyrábajú aj súčiastky distribuované do zahraničných fabrík aliancie a tie musia spĺňať vyššie kvalitatívne štandardy. V neposlednom rade ide o optimalizovanie výroby, čo sa prejaví na znížení nákladov.
Najvýraznejšou zmenou je zdokonalenie montážnej linky pre Ladu Granta, ktorá sa skrátila o 560 metrov, čím sa znížil počet vozidiel na linke, vďaka čomu vzrástla kvalita výroby. Okrem toho došlo k redukcii počtu dopravníkov a do procesu sa zapojilo osem robotických vozíkov pre automatické dodávanie komponentov na jednotlivé časti linky. Vozíky sú synchronizované s rýchlosťou linky a vďaka nim sa dodržovanie dodávacieho rytmu zlepšilo o 23 %.
Ďalšou súčasťou modernizácie je osem robotov zodpovedných za zváranie kľúčových spojov rámu a karosérie pre fixáciu geometrie vyrábaného automobilu. Ide o linku pre zváranie modelov Xray a Largus, na ktorej už dohromady pracuje trinásť robotov, pričom nasadenie ďalších dvoch je naplánované na leto tohto roku.
Výkonný viceprezident pre riadenie výroby a dodávateľského reťazca Michail Riabov sa vyjadril, že závod sa snaží implementovať čo najviac zahraničných postupov výroby, z čoho následne budú profitovať nielen zamestnanci, ale aj zákazníci.
Ide o veľmi ambiciózne plány, ktoré by mohli ruskej automobilke pomôcť dobehnúť náskok európskej konkurencie v efektivite výroby a následne tak zvýšiť jej konkurencieschopnosť na západných trhoch. Momentálne však automobily značky Lada nespĺňajú prísne emisné normy Európskej únie, takže rozhodujúce bude zmodernizovať pohonné jednotky. S tým by mohla pomôcť rumunská Dacia patriaca pod Renault, ktorá je napriek nízkonákladovej reputácii veľmi úspešná a vo francúzsko-japonskej aliancii rozhodne nie je do počtu.