Koronavírus si nemohol vybrať horší čas. Automobilový priemysel čelil aj bez pandémie obrovským rizikám, súvisiacim so znižovaním emisií. Z dôvodu obrích investícií do alternatívnych pohonov, o ktoré zatiaľ nie je záujem zo strany zákazníkov, prikročili automobilky k rozsiahlemu prepúšťaniu a škrtom v modelovom portfóliu. K tomu všetkému sa pridružili masívne pokuty za manipuláciu s emisiami naftových motorov, hroziace pokuty za prekročenie emisných limitov a pokles odbytu na kľúčovom čínskom trhu. Zastavenie produkcie z dôvodu pandémie, na ktorom len Volkswagen stráca týždenne dve miliardy eur, je o to bolestnejšie.
Čím dlhšie bude odstávka trvať, tým väčší dosah to bude mať na ekonomiku. Nielen samotných automobiliek, ale aj dodávateľov a celé hospodárstvo. Potvrdzuje to aj agentúra Moody's Investors Service, ktorá upravila pôvodné vyhliadky na tento rok. Očakáva, že predaj áut klesne celosvetovo o 14 %, pričom ešte na konci februára odhadovala prepad len o 2,5 %. V druhom štvrťroku odhaduje pokles až o celú tretinu. Najhoršie na tom majú byť Európa a USA, kam sa infekcia koronavíru presunula z Číny a ešte nedosiahla svoj vrchol. Európe veští Moody's v tomto roku pokles predaja áut o 21 %, namiesto februárových štyroch.
Za Atlantikom majú registrácie klesnúť o 15 % namiesto pôvodne očakávaných 1,2 %. Čína na tom má byť najlepšie, hoci i tak dôjde v tejto najľudnatejšej krajine k poklesu odbytu o 10 %. Ešte vo februári Moody's odhadovala 2,9-percentné zníženie. To všetko sú ale čísla, ktoré počítajú s tým, že koronavírus sa podarí pacifikovať v miere, ktorá umožní naštartovať automobilovú produkciu. Už dnes však vieme, že Nemecko predĺžilo platnosť opatrení na zamedzenie šírenia vírusu do 20. apríla a USA až do konca apríla. Ak sa situácia nezlepší, termíny sa budú posúvať.
Moody's tiež prehodnotila ratingy jednotlivých výrobcov. Tak napríklad svetová jednotka, Toyota, sa dostala z úrovne A1 na Aa3, Honda z A2 na A3, Nissan z Baa1 na Baa3, BMW z A1 na A2, Ford na Ba2, a tak by sme mohli pokračovať ďalej. Šéf predaja značky VW Juergen Stackmann sa pre Frankfurter Allgemeine Zeitung vyjadril, že v lete očakáva „normalizáciu“ situácie aspoň v Nemecku. Tvrdí, že koronavírus dovtedy síce celkom nezmizne, ale ak by odstavenie výroby trvalo dlhšie, spoločnosť ani hospodárstvo by sa s tým nedokázali vyrovnať. Šéf Volkswagenu Herbert Diess sa i tak domnieva, že zvládnuť túto krízu bez prepúšťania nebude pravdepodobne možné.