Honda urobí krok späť. Do áut vráti tlačidlá

02.04.2020 12:00

Nástup dotykových displejov znamená ohrozenie bezpečnosti. Potvrdzujú to viaceré štúdie. Honda preto zaradí „spiatočku“. Nový Jazz má byť prvým modelom s novou stratégiou ovládania.

Na základe reakcií zákazníkov, ale aj štúdií sa...
Na základe reakcií zákazníkov, ale aj štúdií sa Honda rozhodla vrátiť vo väčšom k starému dobrému hardvéru. Nový Jazz dostane samostatný panel klimatizácie s otočnými ovládačmi. Autor: Honda

Posledné roky ubúdajú z áut klasické tlačidlá. Automobilky ich masívne nahrádzajú dotykovými displejmi. Čiastočne aj preto, že počet funkcií neustále rastie. Vyhradiť každej samostatný analógový ovládač by bolo drahé a viedlo tiež k záplave palubných dosiek novými spínačmi. To je logické. No prílišná integrácia funkcií do obrazoviek má tiež svoje úskalia. Potvrdzujú to viaceré štúdie. Napríklad britská organizácia IAM RoadSmart zistila, že priemerne sa vodiči venujú nastavovaniu funkcií cez dotykovú obrazovku šestnásť sekúnd, čo pri rýchlosti 90 km/h za hodinu predstavuje 400 metrov jazdy so zníženou koncentráciou.

Niektoré automobilky si to už uvedomili. Tomuto trendu nikdy nepodľahla napríklad Kia s Hyundaiom, ktoré zachovávajú samostatné ovládače klimatizácie či rádia, nehovoriac o Mazde, ktorá dotykové displeje síce používa, ale reagujú len pri stojacom vozidle. Teraz sa k nim pridá Honda. Zavelila na ústup. Prvá lastovička je už na svete v podobe inovovaného Civicu, ktorému automobilka naordinovala aspoň otočný ovládač hlasitosti audiosústavy. Pokračovať v tom bude novučičký Jazz, ktorý dostane otočné ovládače klimatizácie. „Dôvod je jednoduchý, chceme minimalizovať rozptýľovanie vodiča pri manipulácii s kúrením,“ vysvetľuje Takeki Tanaka, šéf projektu Jazz.

Honda sa tiež opiera o výskum, ktorý potvrdil, že klasické ovládanie najčastejšie používaných funkcií skracuje operačný čas až o 58 %. „Zmenili sme dotykové ovládanie na otočné aj preto, že naši zákazníci nám povedali, že je málo intuitívne. Ak chceli nastaviť teplotu alebo vyhrievanie sedadiel, museli sa najprv pozrieť na obrazovku. Teraz to zvládnu oveľa rýchlejšie a bez toho aby museli odpútať zrak od vozovky,“ dodáva Tanaka. Na druhej strane si nemôžeme odpustiť poznámku, že dotykové infotainmenty Hondy patrili vždy k tým komplikovanejším a užívateľsky najmenej priateľským. Do budúcnosti Honda ráta aj s pokročilým hlasovým ovládaním s umelou inteligenciou. Opäť by sme to mali vidieť novom Jazze.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Honda Jazz #Honda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek