Posledné roky ubúdajú z áut klasické tlačidlá. Automobilky ich masívne nahrádzajú dotykovými displejmi. Čiastočne aj preto, že počet funkcií neustále rastie. Vyhradiť každej samostatný analógový ovládač by bolo drahé a viedlo tiež k záplave palubných dosiek novými spínačmi. To je logické. No prílišná integrácia funkcií do obrazoviek má tiež svoje úskalia. Potvrdzujú to viaceré štúdie. Napríklad britská organizácia IAM RoadSmart zistila, že priemerne sa vodiči venujú nastavovaniu funkcií cez dotykovú obrazovku šestnásť sekúnd, čo pri rýchlosti 90 km/h za hodinu predstavuje 400 metrov jazdy so zníženou koncentráciou.
Niektoré automobilky si to už uvedomili. Tomuto trendu nikdy nepodľahla napríklad Kia s Hyundaiom, ktoré zachovávajú samostatné ovládače klimatizácie či rádia, nehovoriac o Mazde, ktorá dotykové displeje síce používa, ale reagujú len pri stojacom vozidle. Teraz sa k nim pridá Honda. Zavelila na ústup. Prvá lastovička je už na svete v podobe inovovaného Civicu, ktorému automobilka naordinovala aspoň otočný ovládač hlasitosti audiosústavy. Pokračovať v tom bude novučičký Jazz, ktorý dostane otočné ovládače klimatizácie. „Dôvod je jednoduchý, chceme minimalizovať rozptýľovanie vodiča pri manipulácii s kúrením,“ vysvetľuje Takeki Tanaka, šéf projektu Jazz.
Honda sa tiež opiera o výskum, ktorý potvrdil, že klasické ovládanie najčastejšie používaných funkcií skracuje operačný čas až o 58 %. „Zmenili sme dotykové ovládanie na otočné aj preto, že naši zákazníci nám povedali, že je málo intuitívne. Ak chceli nastaviť teplotu alebo vyhrievanie sedadiel, museli sa najprv pozrieť na obrazovku. Teraz to zvládnu oveľa rýchlejšie a bez toho aby museli odpútať zrak od vozovky,“ dodáva Tanaka. Na druhej strane si nemôžeme odpustiť poznámku, že dotykové infotainmenty Hondy patrili vždy k tým komplikovanejším a užívateľsky najmenej priateľským. Do budúcnosti Honda ráta aj s pokročilým hlasovým ovládaním s umelou inteligenciou. Opäť by sme to mali vidieť novom Jazze.