Španielsko patrí ku krajinám najťažšie postihnutým súčasnou pandémiou. Rozpútalo sa tu doslova koronavírusové peklo. Dramatická situácia je najmä v Madride, kde zomierajú starí ľudia bez toho, aby im bola poskytnutá pľúcna ventilácia a bez toho, aby sa mohli rozlúčiť s najbližšími. Jednoducho preto, že tamojší zdravotnícky systém nemá dostatok technického vybavenia pre tak obrovský počet nakazených ľudí v kritickom stave. Chýbajú najmä pľúcne ventilátory. Mimo diania nemohla ostať domáca automobilka Seat, jeden z najväčších španielskych podnikov. Výroba áut je zastavená a tak sa v Martorelli rozhodli pre výrobu život zachraňujúcich zariadení.
Okamžite po vypuknutí pandémie sa tím 150 zamestnancov pustil do práce a v rekordnom čase postavil 13 prototypov pľúcnych ventilátorov. Konštruktéri museli prejaviť veľkú mieru improvizácie. Pomáhali si všetkým, čo mala automobilka na sklade. Nakoniec sa ukázali ako veľmi užitočné modifikované elektromotorčeky, ktoré sa inak používajú do stieračov. Výsledkom je pľúcny ventilátor OxyGEN navrhnutý v spolupráci so spoločnosťou Protofy XYZ z Barcelóny, ktorá sa špecializuje na výrobu mechanických a elektronických prototypov. Automobilka už spustila jeho výrobu priamo v Martorelli, sídle podniku. Množstvo zamestnancov z rozličných oblastí zmenilo kvôli „konverzii“ svoje pôvodné pracoviská.
„Prispôsobiť výrobnú linku, na ktorej sa pôvodne vyrábali pomocné rámy prednej nápravy na výrobu ventilátorov bol zdĺhavý a náročný proces, ale podarilo sa nám to v rekordnom čase za jediný týždeň,“ povedal Sergio Arreciado z oddelenia tvorby procesov. Každý pľúcny ventilátor sa skladá z vyše 80 elektronických a mechanických komponentov. V sekcii kontroly kvality sa sterilizuje pomocou ultrafialového žiarenia. Ventilátor momentálne prechádza testovacou fázou v rámci schvaľovacieho procesu. Medzičasom už beží výrobná linka vďaka mnohým zamestnancom, neúnavne pracujúcich na tomto projekte.
„Všetka táto práca, ktorú sme urobili, sa vyplatila už len kvôli vedomiu, že sme sa pokúsili zachrániť životy,“ povedal Francesc Sabaté z oddelenia výskumu a vývoja. Podobne reagujú aj ďalšie automobilky. Škoda už vyrába na svojich 3D tlačiarňach masky pre respirátory. Volkswagen buduje linku na výrobu rúšok v Číne a podporuje Nemecko pomocou prístrojov na meranie teploty, dezinfekčných prostriedkov a diagnostických zariadení. V Taliansku sa zapojilo Ferrari aj Fiat a v USA zas automobilky General Motors a Ford.