Predaj áut v Európe skolaboval. Padol o 85 %! Najviac od vojny

Už prvé čiastkové výsledky predajov áut v Európe za marec sú hrozivé. A to prišli prvé opatrenia proti šíreniu koronavírusu až v polovici mesiaca. Odstávky fabrík, ktoré sa stále predlžujú, ohrozujú 13,8 milióna pracovných miest.

03.04.2020 05:00
71
Zastavené fabriky a zavreté predajné siete áut... Foto: JATO
Predaj áut - 2015 Zastavené fabriky a zavreté predajné siete áut sa už prejavili na drastickom poklese európskeho automobilového trhu. Stačilo na to 16 dní.

Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA) má k dispozícii prvé štatistiky marcových predajov áut. Výsledky síce ešte neposkytlo všetkých 27 sledovaných krajín, ale tie, ktoré ich zverejnili, naznačujú prepad registrácií najhorší od druhej svetovej vojny. Príčinou sú odstavené výrobné závody a zavretá dílerská sieť. V Taliansku, ktoré bolo pandémiou koronavírusu zasiahnuté ako prvé, sa v treťom mesiaci roka predalo v medziročnom porovnaní o 85,4 % menej áut. Spolu ich bolo len 28 057, kým vlani takmer 200 000.

Vo Francúzsku sa registrácie znížili o 72 a v Španielsku o 69 %. Ďalšie poklesy sú hlásené z Rakúska (- 66 %), Dánska (- 42,2 %), Írska (- 62,9 %) či zo Švajčiarska (- 39,3 %). Talianska automobilová asociácia uvádza, že pokiaľ by reštrikcie trvali do konca apríla, bude celoročný pokles predajov predstavovať „len“ 32 %. Predalo by sa tam približne 1,31 milióna áut. Ak by však drastické epidemiologické opatrenia pokračovali do konca prázdnin, predá sa v Taliansku len milión vozidiel. Jürgen Pieper, analytik spoločnosti Bankhaus Metzler, sa domnieva, že trh s novými autami prechdza najhoršou krízou od roku 1945.

Myslí si to aj šéf ACEA Eric-Mark Huitema, ktorý tvrdí, že už dnes vírus COVID-19 viedol k najhoršej kríze, aká kedy zasiahla automobilový priemysel. V Európe v ňom pritom pracuje 13,8 milióna ľudí, či už priamo, alebo u dodávateľov. Na starom kontinente je 229 montážnych a výrobných závodov. Väčšina z nich dnes stojí. Už dnes je ohrozených viac ako 1,1 milióna pracovných pozícií, pričom toto číslo obsahuje len interných zamestnancov automobiliek. Výrobné straty predstavujú od uzavretia závodov len za priemerných 16 dní odstávky 1,23 milióna áut, ktoré mali zísť z montážnych liniek.

Huitema preto vyzýva Európsku komisiu na urýchlené kroky. Napríklad aj na odklad požadovaných emisných limitov zo strany výrobcov, ktoré nebude možné v tejto situácii splniť. Kolaps automobilového priemyslu by mohol mať vážne následky na celé hospodárstvo Európskej únie. Výroba áut má 6,1 % podiel na zamestnanosti, vo výrobnom sektore je to dokonca až 11,4 %. Len v 15 najväčších krajinách odvádzajú automobilky do rozpočtu 428 miliárd eur. Obrat automobilového priemyslu predstavuje 7 % HDP a ročne investuje do vývoja 57,4 miliardy eur, čo je 28 % z všetkých európskych prostriedkov do inovácií.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
71 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #ACEA
Články podľa značiek