
Boom SUV akoby nemal konca. Tieto autá so zvýšeným podvozkom priťahujú zákazníkov na celom svete. Vlani si privlastnili už viac ako 40 % trhu. Samozrejme, o to menej sa predalo áut s klasickými karosériami – najmä hatchbackov, sedanov a kombi. Platí to v Ázii, Európe aj v USA. Ukazujú to najnovšie štatistiky agentúry JATO Dynamics, ktorá monitorovala 54 najväčších automobilových trhov sveta z pohľadu podielu jednotlivých karosárskych verzií.

Začnime sedanmi, ktoré síce nie sú európskou doménou, na starom kontinente majú podiel len šesť percent, no nie to tak dávno, čo dominovali v USA a v Číne. To sa ale pomaly stáva minulosťou. Sú na ústupe. Vlani predstavoval ich celosvetový predaj 18,88 milióna kusov, čo bolo o 6,8 % menej ako rok predtým. Naďalej síce predstavujú druhý najpopulárnejší typ karosérie, čo znamená, že každé nové štvrté predané auto bolo sedanom, ale trend ide nadol. Kým ešte v roku 2009 mali napríklad v USA sedany podiel 39 %, vlani to bolo už len 22.

Doplatili na to niekdajšie hity ako Chevrolet Impala, Ford Taurus alebo Dodge Dart, ktoré sú už minulosťou. Problémom sedanov má byť to, že nie sú také praktické ako hatchbacky, priestranné ako SUV ani pohodlné ako MPV. Preto sa výrobcovia snažia sedany zachrániť takzvanými 4-dverovými kupé, ktoré majú byť atraktívnejšie. Príkladom je VW Arteon, Kia Stinger, Audi A7 Sportback či Peugeot 508. Bohužiaľ, nie príliš úspešne.

Dokonca ani Čína, kde majú sedany stále podiel 51 %, nie je pre ne do budúcnosti bezpečným prístavom. Čínski zákazníci presadajú húfne do SUV. Výnimkou je len Tesla, ktorá dokázala vďaka elektrickému sedanu 3 prilákať pozornosť publika. S hatchbackmi je to ešte dramatickejšie. Ich hlavným teritóriom je totiž Európa. Táto závislosť nie je pre ne dobrá. Vlani sa ich predalo 9,25 milióna kusov, čo bol pokles o 12 %, z toho celá polovica pripadala práve na Európu. Aj tu však došlo k poklesu registrácií hatchbackov o sedem percent.

V USA majú podiel zanedbateľných sedem a v Číne osem percent – opäť s medziročným poklesom. V Číne dokonca až o 36 % a v Latinskej Amerike o 11 %. Za všetkým stoja opäť SUV. Výrobcova sa na to snažili reagovať nárastom rozmerov, aby sa hatchbacky stali praktické ako SUV. To sa im ale nakoniec stalo osudné, pretože sa dostali do ešte ostrejšieho konkurenčného zápasu so športovo-úžitkovými autami. A tento súboj jednoznačne prehrávajú. Podobne je to s klasickými kombi.
Tam, kde boli ešte prednedávnom považované kombi za ideálne rodinné autá ich „valcujú“ SUV s rovnako veľkými batožinovými priestormi. Ich záchranou je dnes výlučne európsky trh. Vlani sa na celom svete predalo 2,33 milióna kusov kombi, čo je o sedem percent menej ako rok predtým. Celých 70 % pritom skončilo v garážach európskych zákazníkov. Parazitovanie SUV na ostatných automobilových segmentoch však prináša veľké negatíva. Práve ich vinou totiž už tretí rok po sebe rastú priemerné emisie CO2 z výfukov nových áut.