Začala nová doba! Automobilky sa vrhli na online predaj

Koronavírus priniesol do automobilového sveta veľkú búrku. Nákaza zatvorila továrne a predajne. Automobilky napriek tomu nestrácajú nádej na prežitie a prispôsobujú sa situácii. Čo donedávna skúšala len hŕstka predajcov s minimálnym úspechom je dnes hlavným trendom. Predaj áut sa z kamenných predajní presunul na internet. Zákazník má k dispozícii takmer všetky nástroje pre rozhodovanie sa o kúpe ako doteraz. Automobilky dokonca umožňujú aj testovaciu jazdu. Nie virtuálnu, ale reálnu.

10.04.2020 06:00
debata (10)
V súčasnej dobe takýto predaj nie je možný. Foto: SHUTTERSTOCK
auto, predaj V súčasnej dobe takýto predaj nie je možný.

Na Slovensku sú predajne áut zatvorené od 16. marca. Ako prvý na situáciu zareagoval predajca jazdených automobilov AAA Auto, ktorý sa takmer okamžite po zatvorení predajných plôch presunul na internet. Niektorí importéri so spustením online predaja váhali. Dnes ho ponúkajú takmer všetci veľkí hráči.

Kým Škoda ako trhová jednotka, spočiatku online predaje odmietala, aktuálne predáva prostredníctvom virtuálnej predajne. „Vo veľmi prehľadnom systéme si zákazníci môžu cez kontaktný formulár poľahky objednať servisné služby, či využiť možnosti konfigurátora. Primárne si však vďaka vylepšenému systému budú môcť kúpiť skladové vozidlo z pohodlia svojho domova cez sekciu ŠKODA IHNEĎ K ODBERU,“ informuje PR manažérka značky Škoda Lenka Kalafut Lendacká.

V predajniach predaj áut nefunguje. K... Foto: SHUTTERSTOCK, Škoda-Auto
Škoda-Auto - predajňa V predajniach predaj áut nefunguje. K dispozícii je len servis.

Podobne je na tom napríklad aj Hyundai. „V rámci balíka našich online služieb s názvom Hyundai Home si zákazník môže bezpečne z domu na www.hyundai.sk nakonfigurovať želané vozidlo, vyžiadať si naň detailnú cenovú ponuku, získať ponuku na skladové auto či požiadať o ponuku na financovanie. Podstatnú časť úkonov, ktoré je potrebné pri kúpe nového auta urobiť, je možné realizovať online,“ povedal PR manažér značky Marek Kopča.

BMW ponúka internetový predaj áut pre právnické osoby. „Aktuálne je možné realizovať online predaj vozidiel na právnické osoby,“ informuje Milan Stupka, PR manažér BMW. Podľa jeho slov si zákazník môže auto pozrieť aj cez videoprehliadku.

Online predaj ponúkajú takmer všetky najpredávanejšie značky na Slovensku. Okrem predajcov Škoda a Hyundau, patrí medzi ne napríklad aj Peugeot, VW, Renault, Dacia, Seat, BMW alebo Mercedes. Nie všetci však núkajú možnosť testovacích jázd.

Renault a Dacia napríklad ponúkajú online predaj, no vyskúšať auto nie je možné. „Až do odvolania nie je možné realizovať testovacie jazdy s našimi vozidlami a to vrátane dlhodobých testovacích jázd v rámci programu Renault Zoznamka,“ informuje na svojich stránkach importér. Rovnako je natom prémiová značka Mercedes. Obmedzené testovacie jazdy má aj Seat. Značka vozidlo zákazníkovi zapožičia len bez prítomnosti predajcu.

Testovacie jazdy buď neprebiehajú vôbec, alebo... Foto: SHUTTERSTOCK
žena, šofér, auto Testovacie jazdy buď neprebiehajú vôbec, alebo v súlade s prísnymi hygienickými opatreniami.

Škoda necháva realizáciu testovacích jázd na samotných predajcov. So skúšobnými jazdami nemajú problém značky Peugeot a Hyundai. Zákazníci týchto značiek môžu požiadať o testovaciu jazdu prostredníctvom internetu. Všetky automobilky, ktoré testovacie jazdy umožňujú zároveň dodávajú, že prebiehajú za prísnych hygienických opatrení.

Zákazníci nakupujú

Záujemcovia získajú nové auto najrýchlejšie v prípade, že si vyberú zo skladových zásob predajcov. Online prostredie vo väčšine prípadov umožňuje aj nakonfigurovať auto podľa svojich predstáv a prostredníctvom predajcu ho zadať do výroby, no v takom prípade môžu byť predĺžené čakacie doby na jeho dodanie. Mnoho automobiliek v celej Európe má odstavené výrobné závody. Na Slovensku ako jediná vyrába žilinská Kia.

Zákazníci však prejavujú záujem aj o na Slovensku vyrábaný Peugeot 208, ktorý je taktiež možné kúpiť online. Ivana Orviská, PR manažérka Peugeotu, potvrdila zvýšený záujem o tento model a zároveň dodáva, že importér má na sklade zatiaľ dostatok vyrobených kusov. Podľa jej slov však zákazníci čakajú na zlepšenie situácie v súvislosti s koronavírusom. Hyundai hlási najväčší záujem o skladové zásoby modelov Tucson, i30 a Kona. „Nové auto v Hyundai si online formou vyberajú najčastejšie zákazníci vo veku 25 – 44 rokov, v 2/3 prípadov sú to muži a venujú sa tomu v neskorých poobedňajších a večerných hodinách,“ dodáva Kopča.

Škoda registrovala prvé online objednávky krátko po spustení online predaja. „Vďaka vysokému povedomiu a zodpovednosti Slovákov evidujeme takmer päťnásobný záujem a dopyt po informáciách na klimatizáciu Climatronic vybavenú biogénnym protibakteriálnym filtrom Aircare vo vozidlách SEAT,“ uvádza PR manažér značky Seat Peter Kincel. Vysoký stále zaznamenáva Mercedes. „Dopyt zákazníkov je stále vysoký. Vo všeobecnosti veríme, že zákazníci sa v budúcnosti budú neustále pohybovať medzi našimi fyzickými a digitálnymi formami kontaktu,“ informuje Daimler

Internet v kombinácii s telefónom

V praxi to znamená, že zákazník si na internete vyberie vozidlo. V prípade skladového vozidla môže o konkrétny kus prejaviť záujem. Ak ide o ešte nevyrobené auto, prostredníctvom internetu je možné ho nakonfigurovať.

Následne sa spojí s predajcom prostredníctvom emailu alebo telefonicky. Prípadná testovacia jazda prebehne s prísnymi hygienickými opatreniami. Následne si zákazník prostredníctvom telefónu alebo emailu zvolí financovanie auta.

Odovzdanie vozidla prebehne buď priamo u zákazníka doma, prípadne dôjde k prevzatiu auta na inom dohodnutom mieste. Peugeot napríklad tvrdí, že za zákazníka vybaví aj prihlásenie vozidla.

Trend do budúcnosti?

Napriek tomu, že automobilky ponúkajú možnosť online nákupu automobilov, nie je možné očakávať rekordné predajné čísla. Práve naopak. Pandémia koronavírusu spôsobila a v najbližších mesiacoch aj spôsobí výrazné zníženie predaja vozidiel.

Ani po otvorení predajní sa zákazníci do kúpy automobilov hrnúť pravdepodobne nebudú. Dokazuje to situácia v Číne, ktorá už predajne otvorila. Automobilky ich budú musieť lákať na špeciálne ponuky a zľavy. V hre sú aj štátne dotácie na nákup nových vozidiel.

Súčasná pandémia však pravdepodobne odštartuje éru, v ktorej sa predaj áut bude presúvať čoraz viac do virtuálneho prostredia. Táto forma predaja preto po ukončení šíriacej sa nákazy ostane v ponuke aj naďalej.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #koronavírus #online predaj
Články podľa značiek