Automobilky už lobujú za emisné úľavy. Pristane na to únia?

Výrobcovia automobilov bijú na poplach. Takmer v celej Európe sú zatvorené predajne áut a na mnohých miestach stoja aj výrobné linky. Kúpa nového auta v prípade väčšiny ľudí nie je na programe dňa. K tomu sa pridáva aj ďalší problém. Neustále sa sprísňujúce emisné limity. Ich splnenie je v tomto roku ohrozené. Automobilkám hrozia mastné pokuty.

16.04.2020 18:00
24
Automobilkám pomôže predĺženie tzv.... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Kona Electric Automobilkám pomôže predĺženie tzv. superkreditov za predaj elektrických a plug-in hybridných áut.

V snahe vyhnúť sa ďalším finančným stratám Združenie európskych výrobcov automobilov (ACEA) lobuje za dočasné uvoľnenie pravidiel. Združenie sa listom obrátilo na piatich eurokomisárov a priamo aj na šéfku Európskej komisie Ursulu von der Leyenovú.

„Aktuálne neprebieha výroba, vývoj, testovanie alebo homologizácia. To narúša naše plány, ktoré sme si pripravili pre splnenie existujúcich a budúcich predpisov Európskej únie. Veríme, že je potrebné upraviť načasovanie jednotlivých pravidiel. Ubezpečujeme vás, že naším zámerom nie je spochybňovať pravidlá ako také, ani samotné ciele bezpečnosti, zmierňovania klimatických zmien a ochrany životného prostredia,“ uvádza ACEA v liste zo začiatku apríla. Presné opatrenia ACEA v liste nešpecifikuje.

Európska komisia potvrdila prijatie listu, na ktorý plánuje odpovedať. „Udržiava sa každodenný kontakt so zúčastnenými stranami a spoločnosťami v celom automobilovom priemysle s cieľom posúdiť všetky dopady pre podniky a zamestnanosť a pripraviť koordinované oživenie v celej únii,“ povedala Ingrid Ludviková, vedúca tlačového tímu Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Tento rok musia automobilky predávajúce v Európe dosiahnuť emisný flotilový priemer 95 gramov CO2 na kilometer. Ak sa tak nestane, budú platiť pokutu 95 eur za každý nadlimitný gram každého predaného auta. Splnenie tohto cieľa je mimoriadne náročné aj v bežných podmienkach, nieto ešte v prípade pandémie koronavírusu a finančnej recesie.

ACEA adresovala list priamo predsedníčke... Foto: SITA/AP, Michael Sohn
nemecko, európska komisia, Ursula von der Leyenová, EK, EÚ ACEA adresovala list priamo predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej.

Výrobcovia pritom nemusia žiadať zvýšenie emisných limitov, ani neplánujú produkovať menej ekologické vozidlá. Riešením danej situácie môže byť posunutie termínov plnenia emisných limitov, ako aj predĺženie platnosti špeciálnych kreditov za autá, ktoré produkujú menej ako 50 gramov CO2 na kilometer. Teda za elektromobily a plug-in hybridy. V súčasnosti im systém superkreditov umožňuje započítať si jedno takéto predané auto za dve.

Aktuálny systém platí len do roku 2020. Potom sa tento kredit zníži na 1,67 auta a v roku 2022 na 1,33 auta. O to ťažšie bude splniť flotilové emisie. Automobilky teda údajne chcú, aby si aj v budúcom roku mohli uplatňovať superkredity na úrovni tohto roka, keďže nemôžu predať dostatok čistých áut.

Domáce automobilky súhlasia

S celoeurópskym združením sa stotožňuje aj slovenský Zväz automobilového priemyslu (ZAP). „Plne sa stotožňujeme s názorom ACEA. Pravidlá súvisiace so znižovaním emisií CO2 z automobilov sú postavené na mixe vozidiel, ktoré výrobcovia predajú za príslušný rok. Ak v súčasnosti sú predajne vozidiel zatvorené, ako je možné realizovať predaj, ako je možné realizovať kampane na predaj vozidiel s novými technológiami? Za neplnenie podmienok dekarbonizácie hrozia výrobcom vysoké pokuty,“ povedal generálny sekretár ZAP-u Ján Pribula.

Podľa jeho slov zároveň žijeme v inom svete, akým bol ten, v ktorom boli dané emisné pravidlá a ich sprísňovanie nastavené. „Je treba nechať priestor na nadýchnutie sa,“ dodáva Pribula.

„13 ministrov životného prostredia počas víkendu vyzvalo na zelené oživenie v otvorenom liste a v utorok ráno vznikla široká iniciatíva od 180 politikov a predstaviteľov priemyslu, ktorí požadujú ekologické oživenie,“ dodáva Ludviková.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
24 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #emisné limity #emisie #automobilky #ACEA
Články podľa značiek