Ako sa z Ruska stala v marci automobilová veľmoc? Jednoducho

Koronavírus poriadne zamával so štatistikami predajov áut na európskych trhoch. A vygeneroval aj také paradoxy, aké sme v tabuľkách registrácií áut ešte nevideli. Jedným z nich je fakt, že Rusko sa stalo tretím najväčším automobilovým trhom Európy.

17.04.2020 12:00
debata (12)
Z dôvodu prepadu predaja áut na najväčších... Foto: GM
Opel Antara - Rusko Z dôvodu prepadu predaja áut na najväčších európskych trhoch sa Rusko, ktoré začalo prijímať epidemiologické opatrenia neskôr než ostatné krajiny, ocitlo v prvej trojke.

Pandémia koronavírusu a následné prijímanie opatrení proti šíreniu nákazy paralyzovalo automobilovú výrobu v Európe a krátko nato sa zavrela aj absolútna väčšina predajní áut. Stačilo pol mesiaca na to, aby sa automobilový trh v Európe prepadol do krízy, ktorú analytici označujú za najväčšiu od druhej svetovej vojny. V Nemecku sa predalo o 37,7 % menej áut, vo Veľkej Británii o 44,4 %, vo Francúzsku o 72,2, v Taliansku o 85,4 a v Španielsku o 69,3 %. Najväčšie straty zaznamenali, pochopiteľne, krajiny, ktoré boli nútené prijať drastické opatrenia proti pandémii ako prvé. Preto došlo k najväčšiemu marcovému poklesu registrácií práve v Taliansku, Španielsku a vo Francúzsku.

Naopak, v Rusku, ktoré si z koronavírusu nerobilo ťažkú hlavu až do konca marca, došlo dokonca k medziročnému rastu registrácií nových áut o 22,7 %, keď sa na tamojšom trhu predalo 160 640 vozidiel. Čo to znamená? V porovnaní so zvyškom Európy sa Rusko, ktoré inak nie je súčasťou pravidelných štatistík agentúry JATO Dynamics ani Európskej asociácie výrobcov vozidiel (ACEA), vyšvihlo na tretiu priečku najväčších automobilových trhov Európy. Bežne nestačí ani na piatu pozíciu, tentoraz však bodovalo. Pred Rusko sa dostalo len Nemecko s 215 199 regis­tráciami a Veľká Británia, kde skončilo u zákazníkov v marci 254 684 áut. Prvé miesto Británie je tiež paradoxom, pretože Európe už desiatky rokov kraľuje Nemecko.

Na štvrtej priečke za Ruskom sa ocitlo Francúzsko so 62 668 predanými autami a Španielsko s 37 644 regis­tráciami. V Taliansku padli predaje áut na 28 057 vozidiel. Smutné ale je, že Európa ešte nemá za sebou to najhoršie. Skutočne dramatickým mesiacom bude až apríl. Analytici očakávajú, že v medziročnom porovnaní dôjde k poklesu o 90 %! Nepochybne to „schytá“ už aj Rusko, ktoré sa vďaka ignorovaniu rizík epidémie viezlo v marci na vzostupnej vlne. Celkovo môže viesť pandémia k poklesu predajov áut v Európe tento rok aj o viac ako 30 %. To podľa toho, dokedy budú platiť epidemiologické opatrenia.

Najväčšie automobilové trhy v Európe (marec 2020)

Poradie Krajina Počet predaných áut Zmena
1. Veľká Británia 254 684 – 44,4 %
2. Nemecko 215 199 – 37,7 %
3. Rusko 160 640 + 22,7 %
4. Francúzsko 62 668 –72,2 %
5. Španielsko 37 644 – 69,3 %
6. Taliansko 28 057 – 85,4 %

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #predaj áut #koronavírus
Články podľa značiek